BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Viharjelzések a rádiópiacról

Miközben a 82 millió lakosú Németországban 220 kereskedelmi rádió működik, Magyarországon 160 rádió sugároz. Szakértők szerint az elektronikus szolgáltatók túlnépesedett hazai mezőnyében kialakult aránytalan és áttekinthetetlen helyzeten változtatni kell.

A túlnépesedett rádiós szabadpiac főként a műsor-szolgáltatási díj szabályozatlansága miatt alakulhatott ki. Ráadásul ma már Európa-szerte Magyarországon a legmagasabbak - abszolút öszszegben is - a kereskedelmi rádiók szolgáltatási díjai -, áll abban a tanulmányban, amelyet hamarosan az országgyűlési képviselők is kézbe vehetnek.

Matkó István médiaszakértő a tanulmánnyal kapcsolatban a Világgazdaságnak elmondta: a Sláger Rádió 1,3 milliárd forintos díjtartozása rávilágított arra, nem Sláger-ügy, hanem elektronikus médiazavar alakult ki Magyarországon. Finnországban például mind a Sláger Rádió, mind pedig piaci riválisa, a Danubius az itthoni műsor-szolgáltatási díjainak (4,05 és 4,12 milliárd forint) a 30 százalékáért már működhetne. Igaz, még így is 1,2-1,3 milliárdba kerülne számukra a frekvencia.

Az árak magasba srófolása elkerülhetetlen következménye volt annak, hogy az ORTT a frekvenciakiosztás előtt nem készített piaci elemzést. A rendkívül magasnak tartott díjakkal szemben viszont a hazai piac hirdetési árai nemzetközi öszszehasonlításban is jelentősen elmaradnak. A rádióreklámok iránt hazánkban mindössze 5-6 százalékos kereslet mutatkozik, miközben Nyugat-Európában 8-9 százalék az átlag. Igaz, a rádióreklám-lehetőségeket tovább zsugorítja a televíziók tarifadiszkont-módszere is. Így a rádiókban hirdetők közül mind többen állnak át a kereskedelmi televíziókban hirdetők oldalára.

Biztató mutatók mindenesetre akadnak: a reklámpiaci tendenciákat tekintve Magyarország jelenleg a GDP-nek a nyolc százalékát költi reklámra, míg a fejlett piacgazdaságú országokban 1-2 százalék körül mozog az említett érték. Szakértők szerint egyébként a piac építésében hamarosan beáll az egyensúly.

Az éves koncessziós és működési díjaknál is különös a helyzet, hiszen amíg világszerte a kereskedelmi televíziós koncesszióban tükröződik a piac bevételszerzési különbsége, Magyarországon a Sláger és a Danubius az általa lefedett 7-8 milliárd forint volumenű médiapiac esetén lényegében ugyanannyi működési díjat fizet, mint a 45 milliárd forintos volumenű piac két kereskedelmi televíziója, az RTL Klub és a Tv 2. Az említett rádióadók - szóban - korábban többször is garantált piaci monopolhelyzete azonban már rég nem áll fenn, hiszen a Rádió 1 Kft. 84 millió forintért kapta a hálózatot, és ugyan a Rádió 1 által fizetett összegnél több mint hússzorosan magasabb díjat fizetett az ORTT-nek a Juventus Rádió, az 1,7 milliárdos üzlet még mindig jelentősen elmarad a Sláger és Danubius kontraktusában foglaltaktól.

A tanulmányt készítő szakértők egyetértenek abban, hogy az ORTT-nek kezdeményeznie kellene valamennyi szolgáltatóval - objektív helyzetértékelések alapján - a szerződések felülvizsgálatát, és azt javasolják, hogy az eddigi mereven rögzített adófizetés helyett a Finnországban alkalmazott módszerhez hasonlóan egy összetett: részben fix alapdíjból álló, részben peddig a mindenkori bevételekhez igazodó adófizetést kellene bevezetnie.

Simon Krisztián

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.