>> Hosszú ideig újságíróként dolgozott, ma döntéshozóként áll a Tv 2 élén. Minek is tartja magát igazán: újságírónak, vagy menedzsernek?
- Alapvetően menedzsernek. Amikor viszont elutazom valahova és a szállodában ki kell tölteni egy bejelentkezőlapot, akkor arra mindig azt írom, hogy újságíró vagyok. Ugyanakkor egy televízió vezetése, szakmai irányítása - természetesen az egész csapattal együtt - nem kifejezetten zsurnalisztáknak való feladat.
>> Mennyiben határozta meg pályád újságírói szakaszát a szülői háttér? Felmenői közül ugyanis többen is ebben a szakmában dolgoztak.
- Az apám is újságíró volt. Sőt, a dédapám, Somogyi Gyula a 20-as években az Est lapoknál volt újságíró, majd később Berlinből tudósított. Az egész életformát otthon láttam: apám sokszor elvitt magával, bejártam vele a szerkesztőségbe, beleláttam az ott folyó munkába. Apám is dolgozott külföldi tudósítóként, a 70-es években például négy évig Kairóban éltünk. De hamar megismertem személyesen is az akkori nagynevű, vezető újságírókat, köztük például Pintér Dezsőt, a Tv 2 elnökét, aki - nem titok -, támogatója volt vezérigazgatói kinevezésemnek. Egyébként mindig két párhuzamos pályán futott az életem: jártam a közgazdasági egyetemre közgazdásznak készülvén, közben pedig már az egyetemi évek során újságíróként is dolgoztam. Később pedig családi vállalkozásban saját üzleteket is elindítottam. Aztán a vállalkozás a televízióval is összekapcsolódott, és kiépítettünk egy céget, az Interaktívot, amely produceri feladatokkal foglalkozik mind a mai napig. Jelenleg pedig a két szál kiteljesedésének következményeként a Tv 2 csatornát irányítom.
>> Miért az elektronikus médiát választotta?
- Pontosan azért, hogy ne keverjenek össze az apámmal. Igaz, volt egy olyan álmom is, hogy operatőr legyek, készültem is rá, de amikor az nem jött össze, akkor elkezdtem rádiózni. Öt éven keresztül dolgoztam a Magyar Rá-
diónak, riporterkedtem, műsort szerkesztettem, később pedig Párizsból tudósítottam.
>> Volt egy időszak, amikor az újságírói álmok helyett inkább a vendéglátóipar kávéházi részlegei határozták meg életét.
- A rádió után két évig az Objektív című műsort szerkesztettem a Magyar Televízió egyes csatornáján. Az Objektív egy korszakot képviselt, amelynek amikor vége lett, már nem volt értelme újból elindítani. A műsor megszüntetése után döntöttem úgy, hogy saját vállalkozást indítok. Az ötlet Párizsból jött: ott ugyanis a Magyar Rádió tudósítójaként úgy dolgoztam, mint ahogy azt ennek a mesterségnek a klasszikus értelembe vett követői tették: reggel a kávéházi törzshelyeimen kezdtem a napot, ahol találkoztam a kollégákkal, beszélgettünk, és közben persze forgattuk az újságokat. Fantasztikus volt belecsöppeni ebbe a világba. Amikor hazajöttem, a 90-es évek közepén még nagyon kevés hasonló hangulatú kávéház volt Budapesten. Az Objektív után egy francia barátommal együtt határoztuk el, hogy csinálunk egy klasszikus francia kávéház-bisztrót, a Mérleg utcában. Később aztán építettünk Két szerecsen néven egy újat egy baráti házaspárral a Nagymező utcában, a Radnóti Színházzal szemben. Aztán ezeknek a sikereire alapozva újabb helyeket is nyitottunk.
>> Ilyen jó pénzszerzési lehetőségnek bizonyult az új mesterség?
- Nem, egyáltalán nem, inkább hobbi. Persze van benne jócskán kockázat, és az ember valahol azért is fogott bele, hogy profitábilis legyen. Alapvetően viszont azért fogtam bele, mert nagyon érdekelt. Én a mai napig is imádok kávéházakba járni, sőt ha például külföldre utazom, akkor előtte mindig megkeresem, hogy az adott város mely éttermeibe kell feltétlenül elmenni. Számomra vannak olyan helyek, legendás irodalmi kávéházak, amelyeket nem szabad kihagyni. A kulináris turizmus létező műfaj: engem sem csak a turistalátványosságok érdekelnek egy idegen országban, a vendéglátóhelyekre is kíváncsi vagyok.
>> Ma is ön vezeti ezeket a kávéházakat?
- Az igazgatói kinevezésemkor én a saját részeimet átadtam. A Két szerecsen kávéházban és a Budapest Bortársasággal közösen kialakított Vörös és fehér nevű borházban lévő vállalkozásomat már a párom irányítja. A Semmelweis utcában lévő Papagéno éttermet viszont eladtuk. A párom néha esténként kikéri a véleményemet, én elsősorban csak az étel- és italválaszték kapcsán szoktam tanácsokat adni, a gazdasági ügyekbe ma már nem avatkozom bele. A párom közgazdászként kitűnően menedzseli ezeket a helyeket.
>> Hamarosan azonban újabb kihívást talált a média világán belül.
- Már 1997-től a Tv 2-nél dolgoztam, két évvel később belülről váltunk ki Sváby Andrással és alakítottuk meg az Interaktívot, amely akkor kezdte el készíteni a Naplót. Elhatároztuk: elég az alkalmazotti szerepből, meg kell próbálni saját szakállunkra dolgozni, terjeszkedni. Be akartuk bizonyítani, hogy alkalmasak vagyunk cég formájában is jó televíziót készíteni. Azt hiszem, sikerült is, az Interaktív ma kiemelkedő produceri iroda, amely jelenleg a csatorna hét műsorát készíti.
>> Bejelentette, hogy minden Tv 2-n kívüli tevékenységgel felhagy. Nem visszatetsző, hogy az Interaktív mégis a Tv 2 legnagyobb beszállítója?
- Nekem személyesen az Interaktívhoz nincs már semmiféle gazdasági kötődésem, részesedésemet eladtam az SBS-nek. Sváby András vezetésével a cégnek továbbra is ugyanolyan mértékben kell bizonyítania, mint a többi produkciós társaságnak. A verseny nagy a műsorkészítők között is, hiszen a hírműsorok kivételével minden műsort külsősök készítenek. Az Interaktív készíti többek között a Jó reggelt Magyarországot, a Lazacot, Claudia műsorát, az Aktívot, a Big Brothert. Mi indokolná, hogy ezeket a műsorokat abbahagyjuk, csak azért, mert korábban én is érdekelt voltam a produceri cégben? Az Interaktív az általa készített produkciók műfajában az egyik legjobb Magyarországon. Én azt szeretném, ha a Tv 2 körül nagyon kreatív, specializált társaságok gyártanák továbbra is a legjobb műsorokat.
>> Mielőtt a csatorna vezérigaz-gatói posztját elfoglalta, a neve más pozíció esetén is felmerült. A felkínált programigazgatói poszt nem vonzotta?
- Még a múlt év novemberében kértek fel a programigazgatói posztra, az Interaktív azonban akkor olyan állapotban volt, hogy onnét nem lehetett kiszállni: a cég ugyanis meglehetősen naggyá nőtte ki magát, szükség volt a munkámra. Ezért mondtam nemet.
>> Vezérigazgatói kinevezése óta máris jelentős változások történtek a televízió életében. Miben különbözik a mai Tv 2 az elődjétől?
- Ez egy teljesen új tévé. A Tv 2 korábbi, még 1997-ben indult korszaka lezárult 2002 nyarán. A Tv 2 már nem a család televíziója, hanem egy abszolút mai - kreatív és modern - tévécsatorna, amely elsősorban a fiatal és aktív véleményformáló közönséget kívánja informálni és szórakoztatni. A csatorna hírekben, dokumentumműsorokban, magazinokban gazdag, mindeközben szórakoztat.
>> Nemcsak a műsorstruktúra változott, jelentős szervezeti változások is végbementek. A vezérigazgató mellett ügyvezető igazgatói posztot is kialakítottak, és a korábban nem létező marketingvezetői pozíciót is feltöltötték.
- A Tv 2 egy olyan nagyvállalat, amelynek a kifelé menő terméke, azaz a műsor maga újságírói és televíziós szerkesztői kreativitásra alapul. Ugyanakkor a Tv 2 egy ugyanolyan vállalat, mint bármelyik gyár. A televízió egy olyan terméket állít elő, amelyet mind a képernyőn, mind pedig hirdetésekben és pr-cikkek formájában is a lehető legjobban kell tudni értékesíteni. Ezt a munkát segítheti a topmenedzsment felállítása: már előttem kinevezték a Londonból érkezett David Stogelt ügyvezetőnek, aki már több éve az SBS-nél dolgozik. Tulajdonosunk, az MTM-SBS célja: egy tiszta és jól működő vállalati struktúra kiépítése. Olyan mennyiségű átszervezési munkát kellett és kell még ma is elvégezni a mostani, új fázisban, amelyhez szükség van a két vezetőre. A topmenedzsmentet az elnök mint a vállalati igazgatóság feje, az ügyvezető igazgató és én mint a televízió vezérigazgatója alkotjuk. Korábban az ügyvezető pozíció nem létezett. Új igazgatóságként hoztuk létre a marketingosztályt, mivel kiemelten fontos területnek tartjuk. Ez alatt fog működni a pr, az on-air és az off-air kommunikáció.
>> Mi indokolta a változtatásokat?
- Egy komplex egység eredménye következtében döntött úgy a menedzsment, hogy a korábbiakkal ellentétben újfajta tv-t kell indítani. A Tv 2 piaci részesedése jelentősen csökkent az utóbbi időben. A televíziós reklámtortából sokkal kisebb szelet jutott, mint korábban - a tulajdonosi kör elégedetlen lett az apadó bevétellel. A gazdasági piaci részesedés mérséklődése elsősorban a nézettségi mutatók csökkenése miatt következett be, a nézők egész egyszerűen elfordultak a Tv 2 képernyőjétől.
>> Lejárt a szappanoperás, mulatós műsorok kora?
- El tudom képzelni, hogy szerveződjön Magyarországon egy csatorna, amely ilyen típusú programokkal szórakoztatja a közönséget, sőt ilyen típusú műsorának eredményeként a televízió akár még egy stabil nézőközönséget is ki tud alakítani. Öt évvel a kereskedelmi televíziózás megindulása után egy olyan piaci környezetben, amely az elmúlt években Magyarországon kialakult, amelyben folyamatosan változtak a nézői szokások, egy olyan általános országos méretű csatorna, mint amilyen az új Tv 2, ilyen típusú műsorokkal már nem tudná kiszolgálni közönségét. Ezek a műfajok rétegműfajokká váltak, a Tv 2 pedig most szélesre tárta a "képernyőt".
>> Mik alkotják a Tv 2 műsorstruktúrájának alappilléreit?
- Az informálás és a szórakoztatás.
>> És a Big Brother? A műsor in-dítása sikeresnek mondható, de nem kockázatos megismertetni a magyar televíziós piacot a szórakoztatás mindent leleplező formájával?
- Rengeteg támadás éri a műsort. Persze tudni kell, hogy a Big Brother nem csak egy tévéműsor, egyben egy televízión futó gazdasági vállalkozás. Amit a képernyőn látni, az csak egy kis része annak, amiről a Big Brother mint médiatermék szól. Ez ma a világ leginteraktívabb műsora. Egyszerre jelenik meg a televízióban, a mobiltelefonos és az internetes piacon, sőt a nyomtatott sajtóban is. Mi ebből a termékcsoportból csak és kizárólag a televíziós résszel foglalkozunk. Mi adjuk a tévés felületét ennek a világon eddig mindenütt sikert sikerre halmozó produkciónak, amelyet még 1999-ben Hollandiában fejlesztettek ki.
>> Hogy érzi? Nehezebb irányítani a Tv 2 vállalatot, mint vezetni a korábbi vállalkozásokat?
- Megpróbálom függetleníteni magam a feladat súlyától, én soha nem vállaltam televíziós szereplést a képernyőn, viszont voltam rádiós műsorvezető, és azt nagyon szerettem. Amikor ott megnyomtam a mikrofon gombját, soha nem gondoltam arra, hogy a Déli Krónika adását kétmillió ember hallgatja. Hasonlóan fogom fel a munkám most is, mint azt az In-teraktívnál tettem. Van egy kitűzött cél: rendbe kell tenni egy vállalatot, és az egészet játékosan kell felfogni. Nem változott meg az életstílusom, talán az életritmusom gyorsult fel egy picit.
>> És a hatósági felszólítás sem kerülte el.
- Az ORTT büntetésére gondol? A testület a Napló miatt már korábban is megbüntette a Tv 2-t. Az Erotika kiállításról készítettünk egy filmet, és az exkluzív szexuális tartalom miatt kaptuk a büntetést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.