Hapag-Lloyd Express néven saját szuperolcsó légitársaságot létesít az állami iparvállalatból mára Európa legnagyobb turisztikai cégévé lett TUI AG. A veszteséges első fél év ellenére a cégvezetés optimista, Magyarországon is terjeszkedéssel számol.
Mélyen veszteségessé tette a TUI turisztikai óriás első fél évét az idegenforgalom általános gyengélkedése, valamint a csődöt jelentett Babcock Borsigban lévő 8,9 százalékos részesedésének leírása. Az állami tulajdonú iparvállalatból egy évtized alatt a kontinens legnagyobb turisztikai szolgáltatójává fejlődött TUI vezetése mindazonáltal optimistán tekint a jövőbe. Bár a féléves forgalom 9,27 milliárd euró volt, amely tavalyhoz képest 14,9 százalékos mérséklődést mutat, a 100 millió euró feletti nyereség pedig 100 milliónál is nagyobb veszteségbe csapott át az idén, és a nyári foglalások a korábban tervezett 6 helyett 6,4 százalékkal maradnak el az elmúlt év eredményeitől, a vállalat már így is túljutott a mélyponton - állapította meg Michael Frenzel vezérigazgató a Reutersnek adott nyilatkozatában.
A negyedéves adatok nagyjából igazodtak az elemzői várakozásokhoz, az összforgalom ötven százalékát kitevő turisztikai részleg eredményromlása mellett a tavalyinál rosszabb időszakot zárt a Hapag-Lloyd AG-vel fémjelzett logisztikai részleg és az energetikai egységek is. A mérleg "piros számaihoz" a Babcock Borsig értékcsökkenéséből adódó 80 millió eurós veszteség is hozzájárult.
A turizmus lendületének megtorpanását főleg a német gazdaság gyengélkedése, a szeptember 11-i amerikai terrortámadás és a 14 német turista halálát okozó tunéziai mészárlás nyomán tapasztalható tartózkodás magyarázza. A hosszú távú kilátások ezzel együtt kecsegtetőek az ágazatban, így a TUI még az idén megkezdi az úgynevezett szuperolcsó légitársaságával a repülést. A 100 millió eurós befektetéssel, nyolc Boeing géppel főbb európai célpontokra induló Hapag-Lloyd Express nevű járatok a tervek szerint már 2004-től nyereséget termelnének. A tervek szerint a hagyományos légiszolgáltatók évi hétszázalékos növekedését jelentősen meghaladó mértékben, 2005-ig évi 23 százalékkal bővül majd a szuperolcsó szolgáltatók piaca. Ennek megfelelően a jelenlegi flottát dinamikusan tovább tervezik bővíteni.
A saját számítása szerint az európai idegenforgalmi piac 90 szalékát lefedi a TUI AG akvizíciók és stratégiai partnerségek révén. TUI UK néven érdekeltségébe tartozik a korábbi brit Thomson Travel Group, valamint TUI Nordic néven az északi egykori Fritidsresor Group. Stratégiájának jegyében a konglomerátum tevékenysége lefedi a vertikum minden elemét: saját hotelei és repülői (Britannia légitársaság) révén maga szervezi az utakat, tizenöt országra kiterjedő irodahálózatában pedig értékesíti is azokat.
Magyarországon a terveik szerint 3-5 éven belül a piac egyik vezető utazásszervezőjévé kívánnak válni, aminek első lépése, hogy az idén mintegy tízezer turista utazását kívánják megszervezni - nyilatkozott a nyári szezon közepén lapunknak Radics Lajos, a TUI csoporthoz tartozó Touropa Magyarország Kft. értékesítési vezetője. Jelenleg - hasonlóan a más országokban szokásoshoz - az értékesítést viszonteladókon, képviseleti irodákon keresztül végzik, ennek jegyében kötöttek megállapodást a jelentős országos hálózattal bíró Eurotoursszal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.