Szitokáradatot küldött az Airbusra a vetélytárs Boeing, amiért az - szerinte - jelentős veszteséget is vállalva szinte áron alul adta repülőgépeit az Easyjet olcsó légitársaságnak. Az Easyjet a hét elején jelentette be, hogy a következő években 120 járművet vásárol az európai gyártó vállalattól.

"Egyszerűen lerombolják az iparágat" - vetette oda több Boeing-vezető, amikor megtudta, hogy az Airbus elhalászta előlük a nagy üzletet. Az olcsó légitársaságok legtöbbjével kapcsolatban álló amerikai óriásvállalat máris egyértelművé tette: nem követi az Airbust, és "nem adja értéke alatt" a repülőgépeket, mert azzal becsapná jelenlegi ügyfeleit, akik "piaci" áron vették a járműveket, illetve finanszírozták az ügyleteket.

Az európai társaság vezetői ugyancsak keményen válaszoltak: "Ez abszolút nem felel meg a valóságnak, nem adjuk áron alul az A319-es repülőgépeket. Ez az ügylet nyereséget hoz nekünk, és készpénzállományunk is folyamatosan pozitív lesz" - fűzte hozzá John Leahy alelnök a The Guardiannek nyilatkozva. Az A-319-es egyebek között azért tetszett meg az Easyjetnek, mert gyorsabban lehet kiszállítani az utasokat, mint a Boeing-737-esből. Márpedig az olcsó légitársaságok üzemelésének egyik legfontosabb tényezője a szupergyors földi kiszolgálás, vagyis az, hogy mennyire képesek lerövidíteni a repülőtéren töltött időt.



Szakértők szerint az Airbus az 50 millió dolláros listaárból 40-45 százalékot engedett gépenként. Noel Forgard, az Airbus vezérigazgatója nem közölt részleteket, de így fogalmazott: még a felajánlott kedvezmény sem keresztezi terveinket, és biztos, hogy 2004-2005-re elérjük az évi 10 százalékos profitot. Ágazati elemzők úgy látják, hogy az európai légiközlekedési piacon öt éven belül 25 százalékot hasítanak ki maguknak az olcsó légitársaságok, s emiatt éleződik ki a verseny a gyártók között.