>> Kezdjük az újdonsággal: a Metro és a nagybani eddig két, összeegyeztethetetlennek látszó fogalom volt. Mit terveznek, és főleg: miért?
- Márciustól minden hajnalban teherautók indulnak a nagybaniról a Metro áruházakba az éjszaka megvásárolt friss áruval. A piac igazgatóságával már körvonalazódott a program, s rövidesen épül az a csarnok, amelynek bérlője lesz a vállalat. A miértre pedig az a válasz, hogy a közvetítő kereskedők kikapcsolásával jól fog járni a Metro és a vásárló egyaránt.
>> A nagybani piacon azonban nem jellemző a számlaadási kötelezettség teljesítése.
- Így van, de ma már a kereskedelem minden résztvevőjének érdeke, hogy forgalmának legalább egy része legális legyen, s erre pedig a legjobb egy Metro-számla.
>> Nem fog ellenállásba ütközni a társaság? Hiszen ismert, hogy a nepperek még a kapun kívül egész teherautónyi árut vesznek meg, amit egy óra múlva jóval drágábban adnak tovább.
- Megdöbbentő, de amíg a termelő valósággal éhbérért dolgozik, előfordul, hogy a nepperek 300 százalékos hasznot is elérnek éjszakánként. A legális kereskedelemnek ez ellen kell hatnia, s remélem, törekvésünk eredményeként a termelő és a vásárló egyaránt jobban jár. Ez a rendszer már bevált 1987-ben, amikor a Metro AG leányvállalatánál, a Metro Tradingnél lettem irodavezető. A Metro akkoriban a multinacionális vállalatok közül elsőként ismerte föl a külföldi expanzió jelentőségét és jelent meg Kelet-Európában. A munka kezdetben egyirányú volt: irodánk intézte, hogy a magyar fogyasztási cikkek közvetítő kereskedők kikapcsolásával kerültek a Metro (nyugati) hálózatába. Így például 10 millió márkás üzletet hoztunk létre a Barnevállal, a kecskeméti baromfi-feldolgozó és a Metro között oszlott meg a korábbi közvetítő kereskedő haszna is. Az ellenállásról pedig annyit, hogy már kapjuk a leveleket a piac szereplőitől, akik nem szeretnének kimaradni az üzletből.
>> A zöldségüzlet a jövő év meg-lepetése lesz, de az idén is szolgált újdonsággal a cég: a borválaszték megújítására, a legjobb magyar pincék kínálatának megjelenésére gondolok.
- Mivel az úgynevezett gasztronómiai vállalkozások vásárlása forgalmunk jó 16 százalékát teszi ki, borszakértőt kértünk fel, hogy elemezze kínálatunkat, s vegye fel a kapcsolatot a jelentősebb pincészetekkel, hogy legyenek közvetlen beszállítóink. A januárban megkezdett stratégia eredménye, hogy a legnevesebb termelők partnereinkké váltak, majd pedig minden áruházunkban bemutatót tartottunk, így a vendéglátói szakma borvásárlása megháromszorozódott, felülmúlva a viszonteladók és a végfelhasználók vásárlásait.
>> Nem tartottak attól, hogy a jeles termelők nem kívánnak megjelenni egy nagykereskedelmi láncban, hiszen a minőségi termékekhez jobban megy valami borszaküzlet?
- Igen, tartottunk az ellenállástól, de azért arról sem szabad megfeledkezni, hogy nálunk komoly mennyiségek kelnek el, s nem csupán amiatt, hogy olcsóbbak vagyunk, mint egy szaküzlet. Hiszen mi nem csak egy, de 15 ezer féle cikket árusítunk, s a több lábon állás gazdaságosabbá teszi a működést számunkra is.
>> Most úgy beszél, mint egy ízig-vérig kereskedő, noha korábban csak a tőzsdén kereskedett.
- A Metro előtt egy munkahelyem volt, a Metallimpex, ahol elsőként köthettem árfedezeti határidős és spekulációs üzleteket a Londoni Fémtőzsdén. Emellett arra is büszke vagyok, hogy 35 éves koromra úgy lehettem a Metallimpex kereskedelmi igazgatója, hogy nem voltam párttag.
>> Ezt hogyan kerülhette el? Ak-koriban ilyen pozícióba csak tagságival lehetett kerülni.
- A 35 külkereskedelmi vállalat részvételével rendezett külkerolimpia volt a legnagyobb tömegsportmozgalom, amelynek csak a döntője többnapos rendezvény volt. A szervezőbizottság elnökeként kiváló viszonyba kerültem a mindenkori külkereskedelmi miniszterrel és a vállalati igazgatókkal. De nemcsak ez adott védettséget, hanem azzal is érvelhettem: a társadalmi elfoglaltságom miatt nem jut időm pártmunkára.
>> Ez azt mutatja, hogy egy kis taktikáért akkor sem ment a szomszédba, ám a fém-külkereskedelem és egy belkereskedelmi vállalat semmiből való felépítése között óriási a különbség. Önről az a hír járja, hogy kemény vezető. Hol tanulta meg a vállalatirányítást?
- Nézze meg az óvodásokat. Már közülük is kiemelkednek a vezetők, tehát vezetőnek születni kell. Készségemet egyébként valószínűleg édesapámtól örököltem, aki annak idején neves vas- és fémkereskedő volt. Emellett a tanulás a rendkívül jól vezetett Metallimpexnél kezdődött. A céget egy borzasztóan kemény kezű, szorgalmas és erős akaratú ember irányította. Nem is csoda, hogy az volt a legsikeresebb vállalat a szakmában. Tőle nagyon sokat tanultam.
>> Ma hogyan foglalná össze vezetői ars poeticáját?
- Egy vállalat fejlődésének két alappillére a "megfizetni" és a "követelni". Ha bármelyik hiányzik, nem várható hosszú távú növekedés. Nálunk például az átlagosnál sokkal nagyobbak az elvárások és a követelmények. De már a kezdetektől bevezettük a 14 havi fizetést, és a bérek megállapításánál arra törekedtünk, hogy a szakmai átlag fölött legyenek. Ez minden szintre jellemző.
>> Akkor minek tulajdonítja, hogy az alsóbb alkalmazotti szinten nem elhanyagolható a fluktuáció, még ha talán alacsonyabb is, mint egy-két hipermarketnél?
- Az ok a három műszak (a harmadik az árufeltöltés és a karbantartás), valamint a hétnapos nyitva tartás. Az emberek egyszerűen nem tudnak eleget pihenni.
>> Miért nem zárnak be vasárnap? Hiszen a szeptember elseje óta hatályos rendelkezések szerint ha a hét utolsó napján munkára kötelezik a dolgozót, a munkabérén felül 50 százalékos bérpótlék jár, továbbá egy szabadnap. Ha nem kap a vasárnap helyett más pihenőnapot, akkor 100 százalékos bérpótlékkal kell honorálni tevékenységét.
- Az idei bérek szintjén számolva 2003-ban ez 150 millió forinttal magasabb bérköltséget jelent a vállalatnak. Ugyanakkor ha nem is hét végén a legnagyobb a forgalmunk - a mi vevőink leginkább hétköznap reggel jönnek -, szombat-vasárnap kelnek el a legmagasabb árrésű termékek. Magyarán: a vasárnap kitermelt profit több mint az üzemelés teljes költsége. Emellett nem tesszük meg azt a szívességet a hipermarketeknek, hogy nem nyitunk ki.
>> Az Európai Unióban nincs egységes szabályozás az üzletek nyitva tartásáról, még sincs olyan folyamatos üzem, mint Magyarországon. Mégis: várható-e változás a csatlakozást követően?
- Nem hiszem. Ugyanis azokban az országokban nincs esélye a vasárnapi nyitva tartásnak, ahol erősek a szakszervezetek - mint például Németországban -, illetve ahol a népesség nagy hányada vallásos. Másrészt a nyitva tartást ugyan nem szabályozzák az unióban, de számos országban a kereskedelmi egységek alapterületét korlátozzák. Ezért nem épülnek gigamarketek.
>> Úgy gondolja, ez összefüggésben van a hipermarketláncok kelet-európai terjeszkedésével?
- Igen, még akkor is, ha sok esetben ezek a nagy alapterületű egységek egyelőre nem üzemeltethetők rentábilisan. A magyar vásárlóerő a nyugat-európai átlag felét sem éri el, az éles verseny miatt az árrés is kisebb, ezért a profit nem éri el az üzemeltetési költségek szintjét. Ám ezek a cégek távlatokban gondolkoznak: az EU-csatlakozást követően emelkedni fognak az ingatlanárak, úgyhogy akkor már nem tudnának ilyen léptékű terjeszkedést finanszírozni.
>> A hipermarketek általában azt mondják, egy-egy áruház megtérülését tíz évre tervezik. A Metro esetében hány évről beszélhetünk?
- A beruházási költségeket a kezdetektől alacsony szinten tartottuk, ezért még a terveknél is olcsóbban jöttünk ki. Egy fővárosi egység átlagosan 25, egy vidéki pedig 20 millió márkába került. Manapság úgy állunk, hogy a tervezett hét-tíz évvel szemben Budapesten három, vidéken négy év a megtérülési idő.
>> Térjünk vissza a kezdetekhez! Hogyan lett az irodavezetőből vezérigazgató?
- Amikor a Metro 1992-ben eldöntötte, hogy jelentős beruházásokba kezd, egyéves tanulmányútra küldtek Ausztriába, Németországba és Svájcba, ahol megismertem a Metro filozófiáját és működését. Azonosultam azzal a puritán gondolkodással, amit elvár a vezetőktől a cég: nincs reprezentáció, nincs szőnyeg és milliós festmény az irodában, s a vezérigazgató is átlátszó üvegfal mögött ül. Emellett azzal is, hogy a vállalat vezetése szigorúan csapatmunka, amelyben a vezérigazgató hozza a legkevesebb döntést. Az egyes területek igazgatói egy személyben felelnek a területért, s önállóan dolgoznak, amíg beleférnek a büdzsébe és nem ellentétesek a Metro irányelveivel.
>> A tárgyaló falán lévő táblán egyebek közt egy kérdés olvasható: megengedem az embereknek, hogy hibázzanak?
- Ha csak egyszer fordul elő egy hiba, nincs következménye, de ha többször felmerül, már nem vagyunk toleránsak.
>> Úgy tudni, a Metro Holding Hungary vezetősége meglehetősen stabil, évek óta alig történt személyi változás. Ezek szerint összeszokott a csapat. Hogyan állt össze a vezetőség?
- Jókor indultunk. Úgy 1992-93 táján sok nyelveket beszélő, kereskedelemben jártas ember volt a munkaerőpiacon. Csak olyanok kerültek vezető pozícióba, akik tudomásul vették, hogy egy bevált, a nyugati konkurenciaharcban is eredményes rendszert kell adaptálni, vagyis nem kell feltalálni a spanyol viaszt. Ez azért nehéz Magyarországon, mert mi nagyon kreatívak vagyunk. De a másolásnak is megvan a szépsége. A siker másik összetevője, hogy ellentétben a többi multival, a Metro a magyar menedzsmentre épített. Az ötfős igazgatósági tanács négy tagja a kezdetektől magyar állampolgár volt, de mindegyikük csupán féléves külföldi továbbképzést követően állt munkába.
>> A jó szakembereket ugyanakkor a versenytársak akár fejvadász cégen keresztül is igyekeznek elcsábítani.
- A Metro perspektívát tud nyújtani a vezetőknek. A motiváció akkor megfelelő, ha az emberek élvezik a munkát és látják az eredményét. Fásult alkalmazottak nem fogják sikeressé tenni a céget.
>> A Metro indulása sikeres volt, de lehetséges, hogy csak azért, mert akkor még nem voltak hipermarketek Magyarországon?
- Az első két áruház 1994 augusztusában nyílt, de a magyar vállalkozók körében akkorra már népszerű volt a bécsi és a müncheni Metro áruház. Másrészt ezek árukészlet-gazdálkodási nyilvántartásából pontosan tudtuk, a magyar vállalkozók milyen árucikket milyen mennyiségben és milyen gyakorisággal vásárolnak, így megtakaríthattuk a piackutatást is. A sikereket látva a Metro AG vezetése gyors expanziót határozott el. Ennek eredményeként 1996 végén, amikor már hét áruházunk működött, vállalatunk lett a legnagyobb kereskedelmi cég, s felkerültünk a legnagyobb árbevételű vállalatok tízes listájára. Ezeket a pozíciókat azóta is tartjuk.
>> Időközben pedig megjelentek a hipermarketláncok...
- És megváltoztattuk a stratégiát. Öt éve ugyanis még úgy gondoltuk, hogy nyolc áruházzal lefedjük az országot, ezért konszolidációra rendezkedtünk be. A hipermarketek azután újabb beruházásokra késztettek.
>> De nemcsak építkeztek, hanem a meglévő áruházakat is bővítették, alakították.
- Fel kellett vennünk a kesztyűt. Először is bővítettük a pénztárak számát, hogy csökkentsük a sorbanállási időt, majd olyan területeken erősítettünk, amelyekben a kisebb alapterületünk ellenére is előnyünk volt (van) a hipermarketekkel szemben. Így például régiónkban elsőként vezettük be a hűtött húskamrákat, illetve a nagy vevők számára sorompóval elzárt külön parkolókat, elkülönített, úgynevezett profi kasszákat hoztunk létre, s folyamatosan növeltük a kizárólag nagy gyűjtőcsomagolásban - s így fajlagosan olcsóbban - kapható termékek körét.
>> És mit tanultak el az újonnan érkezőktől?
- Például a saját pékségeket. Végül is kézenfekvő: az épületen belül biztosítunk helyet a beszállítónak, s mindig meleg az áru. Emellett vevőbarátabbá tettük az áruházakat. Már nem a puritán egyszerűség dominál, ugyanakkor bővítettük az iparcikk-kínálatot, tavaly pedig létrehoztuk a borshopokat.
>> És két éve feloldották a nettó 5 ezer forintos minimális vásárlási értéket.
- Miután a Metro alapvetően nagykereskedelmi áruház, kezdetben szelektálni kellett, ám azután okafogyottá vált a korlátozás, hiszen az átlagos bruttó vásárlási érték meghaladja a 25 ezer forintot.
>> Mindez azonban nem lehetett elég, amikor lépten-nyomon épülő hipermarketbe ütközött az ember.
- Ezért - az életszínvonal-emelkedéssel párhuzamosan - felülvizsgáltuk a stratégiát, és láttuk, folytatható a terjeszkedés. Így aztán 2000-ben Nyíregyházán, 2001-ben Szombathelyen és Székesfehérváron, az idén Kecskeméten nyitottunk, s ma 12 áruházunk van. Még egy budapesti áruház megépítése szerepel a terveinkben, s utána felajánljuk szabad kapacitásainkat a Metro AG további expanziójához, amint azt megtettük, amikor felépítettük és beindítottuk az első Metro áruházakat Bulgáriában és Horvátországban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.