Fellendülőben a benzinturizmus
Az első három negyedévben 4,9 százalékkal nőtt a magyarországi üzemanyag-forgalom a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai alapján, ez azonban azt jelzi, hogy a jövedéki adó július 1-jei emelkedése következtében az első fél évben megindult erőteljes forgalombővülés megtorpant. Az első hat hónapban ugyanis a piac 6,5 százalékkal növekedett - jelzi Wilde György, a szervezet főtitkára. A 2001-es harmadik negyedévi forgalmi adatokhoz képest az idén július-szeptemberben 21 százalékkal visszaesett a 91-es és 15 százalékkal a 98-as motorbenzin forgalma, a 95-ösé viszont 6,3 százalékkal növekedett.
A júliusi adóemelés nemcsak a forgalom növekedését vetette vissza, de ezzel együtt újabb lendületet adott a benzinturizmusnak. Olyan határszakaszokon is ismét értelmet nyert ez a tevékenység, ahol korábban visszaesett a csak tankolás céljából külföldre látogató magyar autósok száma. Az emelés eredményeként ugyanis a gázolaj is drágább lett számos környékbeli országhoz képest, így például Ausztriába és Szlovákiába is érdemes dízelüzemanyagért járni.
Északi szomszédunknál például 6 forintos koronaárfolyamon számolva 160 forintra jön ki egy liter gázolaj, szemben a magyarországi 210-es átlaggal. Ez az ötvenforintos különbség a dízelautók általában magas futásteljesítményét tekintve számottevő megtakarítást jelent a tulajdonosoknak, hiszen tankolásonként akár a 2500-3000 forintot is elérheti. A külföldi tankolás - érvel a MÁSZ főtitkára - mindenkinek rossz megoldás. Az olajtársaságok forgalma csökken, az autós a határátlépéssel időt veszít, az állam pedig adóbevételtől esik el, miközben a külföldi üzemanyaggal is a hazai utakat koptatják az autók, s itt szennyezik a környezetet.
A szakmai szövetség szerint a helyzet a jövedéki adó, vagy az üzemanyagot terhelő áfa csökkentésével normalizálható volna. Szakmai körökben úgy vélik, az uniós országokhoz, például Ausztriához hasonlóan különösen a gázolaj esetében lenne célszerű a felhasználás növekedését ilyen módon is támogatni. A MÁSZ adatai szerint az is látszik, hogy vidéken gyorsabban kiheverték az autósok az adóemelés következtében történt drágulást, a fővárosi piac még nem tér magához - tudtuk meg Wilde Györgytől.


