Hirdetési piac: 2004-ig nem várható javulás
A gazdaság stagnálása ellenére a pr-tevékenységben tapasztalható aktivitás már eredményezett némi nyereséget az elmúlt évben az Egyesült Királyság vezető marketingcégei számára. A legnagyobb társaságok - köztük a Sir Tim Bell' Chime Communications, a Sir Martin Sorell's WPP, a OneMonday-csoport - azonban újból a visszaesés jeleit tapasztalják. Elemzők úgy vélekednek, hogy 2004-ig nem várható javulás. A reklámügynökségek angliai szövetsége is csak tízéves távlatban prognosztizált 45 százalékos növekedést. Számításai szerint a jelenlegi 11 milliárd fontnyi reklámköltés az említett időszakban 16 milliárdosra nőhet - olvasható a mediaguardian.uk honlapon.
Az elmúlt két esztendőben jelentősen csökkentek az érintett marketingcégek részvényárai: a OneMonday - korábban Text100 - papírjainak ára 2001 januárja óta 89 százalékkal csökkent - derül ki a Marketing Services üzleti elemzéséből. Hasonlóan nagy mértékben (85 százalékkal) estek többek között a Citigate Dewe Rogerson pénzügyi pr-céget is tulajdonló Incepta-csoport részvényárai is, és ugyanezen időszak alatt a Chime tőzsdei papírjainak értéke is 75 százalékkal alacsonyabb lett.
A pr jövője szempontjából valószínűleg csak egy év múlva várható érezhető fejlődés - véli James Thelluson, a világ legnagyobb független pr-ügynöksége, az Edelman vezérigazgatója. A WestLB befektetési bank elemzői úgy vélik, a jövő évben várt 3 százalékos reklámköltés-növekedés nem teljesíthető. Sir Martin Sorell, a WPP vezérigazgatója szerint pedig a 2004-es athéni nyári olimpiai játékokig és az amerikai elnökválasztásig nem várható jelentős fellendülés. Azt viszont a szakemberek is valószínűsítik, hogy a direkt marketing, a pr és az internet komoly kihívást jelent majd a hagyományos reklámhordozóknak: a nyomtatott sajtónak, plakátoknak, televíziónak.