Mol-színekben az Aral-kutak?
A magyar üzemanyag-kiskereskedelmi piacon uralkodó erőviszonyokat nem rendezné át gyökeresen, ha a Mol ellenőrzése alá kerülnének az Aral-kutak. Az immáron a BP tulajdonában álló német társaság jelenleg 6 százalék körüli részesedéssel bír a piacon, ezzel a negyedik helyen áll a Mol, a Shell és az OMV mögött. A sorrend évek óta változatlan, s úgy tűnik, rövid távon nem lesz átrendeződés. Szakmai körökben ugyanakkor úgy vélik, a magyar Aral-hálózat megszerzésére a Mol Rt.-nek van a legnagyobb esélye.
A magyar Aral-hálózat értékét nem az 57 kút együttes piaci részesedése adja. Fontosabb, hogy ezeknek a kutaknak a zöme rendkívül jó helyen van. Egy ilyen méretű kúthálózat felépítése mintegy 130-150 milliárd forintba kerülne, miután egy-egy korszerű üzemanyagtöltő állomás létesítése átlagosan egymillió dolláros befektetést jelent.
Felkai György, az olajtársaság kommunikációs igazgatója ezzel kapcsolatban mindössze annyit mondott: a Mol Rt. továbbra is érdeklődik az Aral magyarországi hálózata iránt. A tulajdonos BP londoni központjának sajtóosztályán pedig azzal hárították el érdeklődésünket, hogy egyelőre folynak a tárgyalások a potenciális vásárlókkal, s amíg meg nem születik a döntés, nem nyilatkoznak az ügyben.
A Mol kiskereskedelmi piaci részesedése egyébként az Aral-kutak megszerzésével megközelítené a 40 százalékot. Ezt Brüszszelben vélhetően nem néznék jó szemmel. A közösség tagállamaiban ugyanis 30 százalék a monopóliumhatár. Az sem kizárt, hogy a magyar olajtársaságnak ezért az uniós csatlakozást követően le kellene építenie kúthálózata egy részét. Szakértők persze elképzelhetőnek tartják, hogy épp ezért az Aral-kutak integrációjával együtt folytatja kútjainak selejtezését.
Az Aral magyar és szlovák kúthálózatát, valamint a németországi töltőállomások egy részét, bizonyos finomítói tulajdonrészekkel együtt, azután bocsátotta áruba az új brit tulajdonos, hogy a német versenyhivatal feltételül szabta ezt az Aralt tulajdonló Veba Oel felvásárlásakor. Korábban úgy tűnt: egy csomagról van szó,
vagyis egyes részei külön-külön nem vásárolhatók meg. Most azonban a jelek szerint a magyar hálózat külön is vétel tárgya.
A lehetséges befektetők közül egyébként elsőként az OMV jelentkezett, hiszen korábban éveken keresztül tárgyalt a Veba Oellel az Aral-hálózat megszerzéséről. Számára azonban a németországi piacszerzés volna fontosabb, kevésbé a magyar kutak. Bár ez utóbbiakkal kiegészülve a töltőállomások számát tekintve a második helyre kerülhetne, megelőzve a Shellt.
A magyarországi kúthálózat értékesítésének előkészítéseként az Aral magyarországi tevékenységét november 1-jétől átszervezték. Az Aral Hungária Kft. a továbbiakban kizárólag a kenőanyag-értékesítéssel foglalkozik, az üzemanyag-kiskereskedelemre Aral Üzemanyag Kft. néven önálló céget alapított.


