BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mol-színekben az Aral-kutak?

A Mol Rt.-nek van a legjobb esélye az Aral 57 töltőállomásból álló magyarországi kiskereskedelmi hálózatának megvásárlására - értesültünk szakmai körökből. A hírt egyelőre sem a Mol Rt.-nél, sem az Aral-tulajdonos BP londoni központjában nem kívánták megerősíteni. A Mol részesedése az üzemanyag-kiskereskedelemben ezzel megközelítené a 40 százalékot.

A magyar üzemanyag-kiskereskedelmi piacon uralkodó erőviszonyokat nem rendezné át gyökeresen, ha a Mol ellenőrzése alá kerülnének az Aral-kutak. Az immáron a BP tulajdonában álló német társaság jelenleg 6 százalék körüli részesedéssel bír a piacon, ezzel a negyedik helyen áll a Mol, a Shell és az OMV mögött. A sorrend évek óta változatlan, s úgy tűnik, rövid távon nem lesz átrendeződés. Szakmai körökben ugyanakkor úgy vélik, a magyar Aral-hálózat megszerzésére a Mol Rt.-nek van a legnagyobb esélye.

A magyar Aral-hálózat értékét nem az 57 kút együttes piaci részesedése adja. Fontosabb, hogy ezeknek a kutaknak a zöme rendkívül jó helyen van. Egy ilyen méretű kúthálózat felépítése mintegy 130-150 milliárd forintba kerülne, miután egy-egy korszerű üzemanyagtöltő állomás létesítése átlagosan egymillió dolláros befektetést jelent.

Felkai György, az olajtársaság kommunikációs igazgatója ezzel kapcsolatban mindössze annyit mondott: a Mol Rt. továbbra is érdeklődik az Aral magyarországi hálózata iránt. A tulajdonos BP londoni központjának sajtóosztályán pedig azzal hárították el érdeklődésünket, hogy egyelőre folynak a tárgyalások a potenciális vásárlókkal, s amíg meg nem születik a döntés, nem nyilatkoznak az ügyben.

A Mol kiskereskedelmi piaci részesedése egyébként az Aral-kutak megszerzésével megközelítené a 40 százalékot. Ezt Brüszszelben vélhetően nem néznék jó szemmel. A közösség tagállamaiban ugyanis 30 százalék a monopóliumhatár. Az sem kizárt, hogy a magyar olajtársaságnak ezért az uniós csatlakozást követően le kellene építenie kúthálózata egy részét. Szakértők persze elképzelhetőnek tartják, hogy épp ezért az Aral-kutak integrációjával együtt folytatja kútjainak selejtezését.

Az Aral magyar és szlovák kúthálózatát, valamint a németországi töltőállomások egy részét, bizonyos finomítói tulajdonrészekkel együtt, azután bocsátotta áruba az új brit tulajdonos, hogy a német versenyhivatal feltételül szabta ezt az Aralt tulajdonló Veba Oel felvásárlásakor. Korábban úgy tűnt: egy csomagról van szó,

vagyis egyes részei külön-külön nem vásárolhatók meg. Most azonban a jelek szerint a magyar hálózat külön is vétel tárgya.

A lehetséges befektetők közül egyébként elsőként az OMV jelentkezett, hiszen korábban éveken keresztül tárgyalt a Veba Oellel az Aral-hálózat megszerzéséről. Számára azonban a németországi piacszerzés volna fontosabb, kevésbé a magyar kutak. Bár ez utóbbiakkal kiegészülve a töltőállomások számát tekintve a második helyre kerülhetne, megelőzve a Shellt.

A magyarországi kúthálózat értékesítésének előkészítéseként az Aral magyarországi tevékenységét november 1-jétől átszervezték. Az Aral Hungária Kft. a továbbiakban kizárólag a kenőanyag-értékesítéssel foglalkozik, az üzemanyag-kiskereskedelemre Aral Üzemanyag Kft. néven önálló céget alapított.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.