BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Luxusutak pár száz főnek

Magyarországon is kialakult egy néhány száz fős réteg, amelynek utazási szokásait nem befolyásolja a gazdaság helyzete. A személyenként egy-két millió forintos utakat bármikor megveszik, piacukra így számos szolgáltató igyekszik betörni.

Mára már nálunk is kialakult egy igen szűk, legfeljebb ezerfős réteg, amelynek utazási szokásait, igényeit nem befolyásolja a gazdaság helyzete. Világviszonylatban szakmai szervezetek közel húszmillió utazóval, fejenként pedig közel nyolcezer eurós éves költéssel számolnak e szegmensben. A fényűzést kedvelő honfitársaink hűségesek egy-egy utazási irodához, ám egy részük bizonyosan külföldi, főként osztrák utaztatónál fizet be a drága programokra.

Magyarországon kétféle út számít luxusnak. Az egyiken egy-két millió forintért különleges, ritka helyek kereshetők fel (délisarkkör, Ausztrália, Új-Zéland, Közép-Amerika őserdei), de kérésre 2,5 milliós programot is összeállítottak már.

Az igen drága utazások többségét egyedi kérésre, egyedi igények szerint szervezik.

A másik luxusfajta esetében megszokott úti célon (mediterrán tenger, Kenya, Távol-Kelet) vásárol az utazó igen magas színvonalú szolgáltatást. Ebbe tartozik az öt plusz csillagos szálloda, ahol legalább jacuzzi, de inkább saját medence tartozik a lakosztályhoz, s persze limuzin. Volt, aki több száz négyzetméteres luxusnyaralót bérelt több hétre személyzettel, mások magánrepülőt bérelnek. A kenyai magyar nagykövetség szerint volt rá példa, hogy honfitársunk vadászni ment Tanzániába, ahol a drágább kategóriába sorolt állatok kilövése mellett a kikészítést, hazaszállítást is igényelte, s luxuspihenést Kenyában az Indiai-óceán partján. Mindez több millióba került fejenként. A hazai ajánlatok között böngészve az éppen házasodni szándékozók akár Hawaii szigetén is kimondhatják a boldogító igent, s ott a boldogságot luxussal is megfejelhetik. Ez lehet egy magánluxusjachton rendezett esküvő vagy egy óceánparti magánbirtokon tartott szertartás és parti. Ekkor a szükséges dokumentumok intézése, a vőlegényi koszorú, a menyasszonyi csokor, apró ajándék és természetesen a fehér limuzin is hozzátartozik. Igazi luxust kínál egy cég a Karib-tengeren, ahol az egzotikus táj mellett a kabin része a márvány fürdőszoba jacuzzival, valamint a személyzet is.

Világszerte az utazók 3 százaléka, az utazási célú kiadásoknak viszont 20 százaléka tartozik a luxus kategóriájába - derül ki a 250 kiállítót felvonultató cannes-i nemzetközi luxusutazási börze (ILTM) öszszegző adataiból. E felső kategória utazásszervezői, -közvetítői és egyéb szolgáltatói jellemzően olasz, francia, brit, svájci, spanyol és görög eredetűek. A sztároknak, pénzembereknek, királyi családok tagjainak és a politikai élet reprezentánsainak dolgozó élvonalbeli cégek seregszemléjén azonban jó néhány közép- és kelet-európai társaság is föltűnt. A csehek négy szereplővel, három utazási irodával és egy gyógyfürdővel voltak jelen, a három török kiállító exkluzív szálláshelyeket kínált, Oroszországot pedig szintén három szolgáltatócég képviselte.

A szereplők egybehangzó álláspontja szerint a luxusszegmens magas jövedelmezősége miatt fontos eleme a légitársaságok, szállodák stratégiájának, de a kormányok is szívesen ösztönzik a turizmus ilyen irányú fejlesztését. Világszerte ugyanis a mintegy húszmillió luxusutas 148 milliárd eurós költést jelentett az elmúlt évben. Ennek több mint felét Európában költötték el, a Távol-Kelet és Észak-Amerika egyenként valamivel több mint 10 százalékon osztozott.

A luxusutazók 65 százaléka magánjellegű, szabadidős programként választja a felsőfokú kényelmet. A kifejezetten üzleti jellegű utak egytizedet tesznek ki. Minden negyedik utas tágan értelmezett vállalati luxusúton vesz részt, azaz ösztönző-jutalmazó jellegű, úgynevezett incentive programokra, illetve konferenciákra fizetik be őket. (MD-LI)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.