A Konica, a világ harmadik legnagyobb fotófilmgyártó cége és a Minolta, az egylencsés fényképezőgépek piacvezetője úgy ítéli meg, hogy jelenleg - a digitális kamerák terjedésével - jobb üzleti lehetőségek rejlenek az irodai berendezésekben, mint a fotózási ágazatban. A Minolta árbevételének zömét már most is ezek a berendezések teszik ki, s a Konicának is több bevétele van irodagépekből, mint fotófilmekből.
A két társaság már eddig is együttműködött a fénymásoló-, valamint a festékhenger-üzletágban, s a fúzió mellett szólt az is, hogy az utóbbi időben mindkét vállalat, de különösen a Minolta gyengébb üzleti eredményeket produkált a korábbiakhoz képest. Ugyanakkor egyikük sem tudta igazán kihasználni a digitális kamerákban rejlő lehetőségeket.
A két vállalat megállapodása értelmében részvénycserével az idén augusztusban létrehozzák a Konica Minolta Holdingot, a részvénycsere arányát a felek január 16-án határozzák meg. Együttes árbevételük meghaladhatja majd az évi ezermilliárd jent (8,4 milliárd dollár), ami azonban még mindig csak egyharmada a Canon, Japán legnagyobb, irodai berendezéseket gyártó vállalata és kétharmada a Ricoh, a második legtekintélyesebb gyártó árbevételének. A holdingnak az a célja, hogy 2006-ban együttes árbevételük elérje az 1,3 ezer milliárd, nyereségük a 150 milliárd jent, miközben a létszámot az elképzelések szerint 2005-re négyezerrel csökkentik a mostani 38 500-ról.
A piac általában megelégedéssel fogadta a fúzió hírét - ennek köszönhetően emelkedett mindkét társaság részvényeinek árfolyama -, mert úgy ítélik meg, hogy a gyártók számának csökkenése jó hatással lehet a fotóipar jövőjére. Ugyanakkor elemzők felhívják a figyelmet arra, hogy a Minolta gondjai megterhelhetik a Konicát, továbbá hogy a fúzió esetleg nem jár komoly szinergiahatásokkal.
Bár a Konica és a Minolta fúziója többek között a digitális kamerák terjedésével magyarázható, ez nem jelenti azt, hogy "temetni" kellene a hagyományos fényképezőgépeket, a fotópapíripart. Piaci elemzők úgy vélik, hiába beszéltek az elmúlt öt-tíz évben a hagyományos fotóipar haláláról, a digitális kamerák terjedése nem volt olyan gyors ütemű, mint amire korábban számítottak. Egyrészt azért, mert az emberek nem váltanak túl gyorsan, másrészt azért, mert ezek a berendezések sokak számára még mindig elég drágák. A tendencia azonban mindenképpen a digitalizáció fejlődés irányába mutat; az iparág fejlődését jól jellemzi a fotóiparban használt ezüst iránti kereslet alakulása: a felhasználás 4 százalékkal csökkent 2001-ben, 210 millió unciára az egy évvel korábbi 219 millióról. Ugyanakkor a digitális fényképezőgépek száma megkétszereződhet 2004-ben, míg a hagyományos gépeké mindössze 9 százalékkal bővül majd. Jelenleg világszerte 1,15 milliárd hagyományos és 57 millió digitális fényképezőgép van forgalomban. (KK)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.