Éves szinten csökkenő forgalmat és növekvő veszteséget jelentett Európa legnagyobb elektronikai vállalata. A Philips az elmúlt évet 3,2 milliárd eurós deficittel zárta, amely a korábbi 2,5 milliárdos negatívumot is messze meghaladja. A továbbra is kedvezőtlen világgazdasági körülmények mellett a vállalatvezetés az egyszeri kiadásokkal magyarázza a kedvezőtlen eredményt, ezek nélkül ugyanis 208 millió eurós többlettel zártak volna. A 170 ezer fős cégnél a rezsiköltségek csökkenése ugyan kedvezően érintette az eredményt, a jelentős méretű nyugdíjazási kiadások azonban önmagukban képesek voltak ezt ellensúlyozni. Bár a cash-flow így is 2,2 milliárd euróra rúgott, az egyszeri kiadások között szereplő akvizíciós és átszervezési költségek, valamint a holding kezében lévő részvénypakettek értékvesztése ezzel közel egyező nagyságrendet tett ki. Csak a Vivendi Universalban lévő részesedés leírása 1,9 milliárd eurós költséget jelentett. A nem konszolidált másik két fontos érdekeltség, az Atos Origin és az LG Philips Display további 1,3 milliárd eurós negatívumot hozott.

A piaci körülmények az egy évvel korábbihoz képest tavaly lényegében változatlanok maradtak. A bevétel így csak két százalékkal maradt el a 2001-es szinttől, azaz 31,8 milliárd eurót tett ki. Továbbra is gyengélkedett a távközlési, számítástechnikai és informatikai termékek iránti kereslet. Ennek következményeként értelmezhető, hogy a Philips franciaországi központtal egyesíti a lapos képernyőjű tévék gyártását, a katódsugárcsöves (korábbi technológiájú és olcsóbb) készülékek gyártása pedig a valamivel gazdaságosabb termelést lehetővé tevő Székesfehérvárra kerül át. A magyarországi helyszínről viszont a globális verseny erősödése miatt a katódsugárcsöves monitorok gyártását Kínába helyezték át. A háztartási elektronika terén tehát érezhető, hogy a vállalatvezetés a készletgazdálkodás, az innováció optimalizálására és a költségszint leszorítására törekedett. Ennek eredményeképp minden üzletágban emelkedtek az árrések.

Növekvő igény mutatkozott a mobilkijelző rendszerek és orvosi berendezések iránt, a világítástechnikai termékek és félvezetők ugyanakkor kevésbé bizonyultak keresettnek. A háztartási elektronikai cikkek forgalmában mutatkozó esés jellemzően a mobiltelefonok és egyéb asztali elektronikai termékek iránti csökkenő keresletnek volt betudható. Ezt a tévékészülékek és DVD-lejátszók iránti egyre bővülő érdeklődés sem volt képes ellensúlyozni. A DVD-eladások - elsősorban az amerikai piacnak köszönhetően - 41 százalékkal bővültek.

Némi vigasz, hogy a konszern által összességében eladott termékek darabszáma tavaly 6 százalékkal növekedett, szemben az egy évvel korábbi hasonló arányú eséssel. Enyhült továbbá az árakra nehezedő zsugorhatás: tavaly átlagosan már "csak" hét százalékkal alacsonyabb árat volt hajlandó elfogadni a piac, egy évvel korábban az esés nyolcszázalékos volt. Mindezek tudatában kulcsfontosságú, hogy a Philips 2003-ra a piaci körülmények enyhe javulása mellett egymilliárd eurós költségmegtakarítást irányoz elő - jelentette be Gerard Kleisterlee vezérigazgató.

A konszern magyarországi eredményeit még nem hozták nyilvánosságra. Az itteni csoport 18 céget foglal magában. Az árbevétel 2001-ben 2,364 milliárd euró volt, ebből az export elérte a 2,1 milliárdot. A hazai Philips-gyárakban többek között tv-videó kombi készülékek, CD-írók, DVD-lejátszók, PC-monitorok, kis háztartási gépek készülnek.