BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válságba kerülhet a Boeing

A Columbia űrrepülőgép katasztrófája súlyos válságba sodorhatja a programban részt vevő cégeket, első helyen a Boeinget és partnerét, a Lockheedet, de az alvállalkozókat is. A katasztrófa okának kiderítéséig leállítják az űrkutatási programot, s kérdés, hogy milyen formában folytatják tovább, s annak kik lesznek a vesztesei, illetve győztesei.

Mivel jelenleg még nem lehet tudni, hogy mi okozta a Columbia űrrepülőgép katasztrófáját, azt is korai lenne megmondani, hogy a balesetnek milyen következményei lesznek a Boeing repülőgépgyárra, illetve társára, a Lockheedre nézve. A társaság a legjelentősebb üzleti partnere a NASA-nak, s mint ilyen nehéz helyzetbe kerülhet a megrendelések elmaradása miatt. Elemzők véleménye szerint a katasztrófa minden eddiginél súlyosabb válságba sodorhatja a vállalatot, amely megszenvedte a 2001. szeptemberi terrortámadások következményeit, s megrendeléseinek, valamint forgalmának csökkenését volt kénytelen elkönyvelni tavaly.

A chicagói székhelyű Boeing 1996 óta gyártja az űrsiklókat, illetve a fő rakéta-hajtóműveket, miután átvette a Rockwell Internationaltől a gyártási programot, s a Lockheed Martinnal létrehozott vegyesvállalat végzi az űrrepülőgépek karbantartását, illetve felelős az egész program lebonyolításáért. Bár az amerikai űrprogramok első számú felelőse a NASA, egy-egy űrsikló útjának gyakorlati lebonyolítása a Boeing és a Lockheed United Space Alliance (USA) névre keresztelt közös vállalat dolga a tervezéstől a földi irányításon át a fellövésig. Ezért a Columbia katasztrófája rendkívül kritikus helyzetbe hozhatja a céget, ha kiderül, hogy - amint azt pillanatnyilag feltételezik - valamilyen szerkezeti hiba okozta a gép tragédiáját. Ez egyszersmind megkérdőjelezi azt is, hogy helyes volt-e a NASA-nak a 90-es évek közepén hozott döntése, hogy magáncégekre bízza az űrrepülőgépek működtetését, az űrkutatási programok lebonyolítását.

Hírügynökségi beszámolók szerint a Boeingnek a NASA-val folytatott együttműködéséből évente kétmilliárd dollár árbevétele származik, ez éves forgalmának nagyjából négy százalékát teszi ki. Mivel a polgári repülőgépek iránti kereslet megcsappant az utóbbi időben, a hangsúly a hadiipari, illetve az űrprogrammal kapcsolatos megrendelésekre tevődött át, s most ez utóbbi került veszélybe a katasztrófa miatt. A Boeing vezérigazgatója a tavalyi eredmények ismertetése kapcsán még a múlt héten azt közölte, hogy az iraki háborús készülődéssel összefüggésben több bombát gyártanak. A másik nagy kérdés, hogy mi lesz a nemzetközi űrállomásprogram sorsa, hiszen az űrsiklók indítása ehhez a programhoz kapcsolódott, s itt is a legfőbb beszállító a Boeing.

Az elemzők arra is emlékeztetnek, hogy a Columbia katasztrófája ismét ráirányította a figyelmet arra, hogy nem kellene-e felszámolni a meglévő űrsiklóflottát, s helyettük csatasorba állítani az űrrepülők új generációját. Ha ez így lesz, akkor a Boeing és a Lockheed nem járhat rosszul, kivéve, ha a megbízást egy másik kisebb s esetleg olcsóbban dolgozó társaság kapja.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.