A szőlőtermelők jövedelemviszonyai alapvetően a felvásárlási áraktól függenek az EU-ban. Brüsszel itt nem folyósítja a kiemelt ágazatoknak járó közvetlen kifizetéseket, és úgynevezett intervenciós szőlőárakat sem állapít meg. Az agrártárca szerint ennek ellenére várható, hogy az átvételi árak a belépés után nőnek az elmúlt évek 45-50 forintos kilónkénti áraihoz képest. Ezt valószínűnek tartja Urbán András, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára is. Árrobbanásra azonban nem számít, mert szerinte az árakat inkább az alapvető közgazdasági folyamatok határozzák majd meg.
Az EU-s szabályozás lehetőséget nyújthat arra, hogy Magyarország továbbra is előállíthassa az eddig megszokott, évi 4-4,5 millió hektoliteres bormennyiséget - véli a főtitkár. A termelőknek azonban szigorú szőlőkataszteri nyilvántartás kell majd vezetniük.. Ennek hiányában semmilyen EU-s támogatáshoz nem juthatnak. A csatlakozással az FVM szerint is élesedhet a verseny a hazai piacon. Ezt előreláthatólag nem az uniós import bővülése okozza, mivel a ma-gyar-EU kereskedelem már az elmúlt években is vámmentesen zajlott. Az importnövekedés az EU-n kívüli országokból (elsősorban Dél-Amerikából) valószínűsíthető, mert a jelenlegi, 40 százalék körüli magyar vámszintet 9 százalékos egységes uniós vám váltja fel.
Az EU-n belül a különféle borok eltérő szabályozás alá esnek. A minőségi termékeknél Brüsszel nem szól bele a sokszor speciális nemzeti szabályozásba. Az asztali borok és a must piacán viszont más a helyzet, mert az EU több központi intézkedést is alkalmaz az egyensúly megőrzésére. Ilyen a borlepárlás, a magánraktározás, a szőlőlékészítés, illetve a bor-, a szőlőlé vagy a szőlőmust exportjának támogatása. Az intézkedések már a belépéstől 100 százalékban kiterjednének Magyarországra is.
A belépéssel a bortermelőknek vállalniuk kell, hogy borászati melléktermékeik (törköly, seprő) egy részét kötelezően lepároltatják, vagy más módon - akár megsemmisítéssel - kivonják a piacról. Ezzel Brüsszel azt akarja elérni, hogy a melléktermékek túlzott kipréselésével ne készüljenek gyenge minőségű borok. Elejét akarják venni a borhamisításnak is. A kötelező lepárlás minimális mennyiségét a melléktermékek alkoholtartalma alapján állapítják meg: ennek el kell érnie a megtermelt borban lévő alkohol 10 százalékát. E szabályozás nálunk a seprőnél évi 250-270 ezer hektolitert, a törkölynél 55-60 ezer tonnát érintene. A lepároltatás 25 hektós termelés felett lenne kötelező, ez alatt egyéb (megsemmisítési) módszer is választható. Az EU csak a költségeket téríti meg.
Brüsszel a csatlakozás után hozzájárul a meglévő szőlőültetvények újratelepítéséhez. Teljesen új ültetvényeket viszont már nem hozhatunk létre. Elképzelhető, hogy a tiltás azokra a területekre nem vonatkozik, amelyeket a gazdálkodók - engedélyezett módon - a belépés előtt öt vagy nyolc évvel vágtak ki. Ehhez a magyar bortörvény módosítására és további egyeztetésekre lesz szükség. E lehetőségekkel a mai, 92 ezer hektárnyi szőlőterület nőhetne is.
A belépéskor meglévő ültetvények újratelepítéséhez az EU hektáronként 7 ezer euró (mintegy 1,7 millió forint) szerkezetátalakítási dotációt nyújt. Általánosságban csak a teljes terület 1,5 százalékát (nálunk 1400-1500 hektárt) lehetne így újratelepíteni évente. Ennél nagyobb ütemnél a többlettelepítéseket saját forrásból (maximum 7 ezer eurós hektáronkénti átlagtámogatással) kellene finanszíroznunk. A tagállamok saját hatáskörben dönthetnek egyes ültetvények véglegesen kivágásáról is EU-s dotációk mellett. E területeket később nem telepíthetik újra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.