"A jelentősebb piaci szereplők szerint komolyabban át lehetne dolgozni a gáztörvény tervezetét, ám közös érdek egy olyan törvényi szabályozás, amely keretként szolgál az árszabályozáshoz, a piacnyitáshoz" - mondta Drucker György, az Ipari Energiafogyasztók Fórumának főtitkára korábban a Világgazdaság érdeklődésére. Egyes szakértők szerint a leginkább az kifogásolható, hogy több érdekcsoport is belobbizott módosításokat a szövegtervezetbe az egyeztetések után. Az MDF gazdasági kabinetének vezetője, Ékes József szerint vissza kellene vonni a tervezetet, főleg, mert Brüsszelben már dolgoznak az új közösségi gázdirektíván, s célszerű lenne a magyar gázpiaci jogszabályt egyből összhangba hozni a közösségi elvárásokkal.
A tervezet módosítaná a Magyar Energia Hivatal (MEH) vezetőinek jogállását. Kaderják Péter, a hivatal elnöke a minap egy sajtóbeszélgetésen úgy vélte, csorbítaná a MEH függetlenségét, ha a hat évre kinevezett elnök és elnökhelyettesek helyett ezentúl a gazdasági miniszter által megbízott főigazgató és főigazgató-helyettesek irányítanák a szervezetet. Jelezte: ez a módosítás nem szerepelt abban a szövegváltozatban, amit januárban a kormány is tárgyalt.
Ékes József véleményére a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a következő választ adta közleményében: a földgázellátásról szóló törvényjavaslat már az EU által készített irányelv-módosítások figyelembevételével készült. Ha az Országgyűlés a jelenlegi beterjesztett változatot nem módosítja lényegesen, a javaslat nem szorul változtatásra.
Ellentétben Ékes József képviselő úr felvetésével, az EU-irányelvhez hasonlóan, amely nem ismeri a befagyott költség fogalmát, a magyar törvényjavaslat sem foglalkozik ezzel a kérdéssel. A hosszú távú szerződések miatt keletkező problémák megoldására a tervezet az irányelvben szereplő kezelési módokat tartalmazza. A gázipari vállalkozások éppen ezért elégedetlenek a törvénynek ezen szabályozási elemével, mert a villamosipari gyakorlathoz hasonlóan inkább a befagyott költségtérítési módszert preferálnák.
Magyarország 2000. október 5-én vállalt kötelezettséget az új gáztörvény legkésőbb 2001. végi elfogadására. A kormány gőzerővel dolgozik a késés behozásán. Nem indokolt kivárni az EU-direktívákat, hiszen azok tartalma ismert és előzetesen figyelembe vehető. A törvénytervezet a lakossági kompenzációhoz kapcsolható célelőirányzattal kapcsolatban az abba történő befizetési kötelezettséget a termeléssel arányosan, annak függvényében állapítja meg. Így az e célra rendelkezésre álló összeg nem foglalható számszerűen a törvényjavaslatba, hiszen csak visszamenőleg állapítható meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.