Berlin szabaddá teszi az árleszállításokat
Rövidesen megszűnik a német kereskedőket gúzsba kötő, csaknem százéves, kereskedelmi árengedményekről szóló jogszabály. A korábbit felülíró új törvényt várhatóan a közeljövőben fogadja el a Bundestag, így árleszállításra a jövőben már nem csak évente kétszer, két-két hétig kerülhet sor Németországban. A változtatás a fejlett piacgazdaságok elvárásaival és a fogyasztók érdekeivel teljes összhangban történik. Nemzetközi szintéren ugyanis már korábban is nonszenszként értékelték a C&A ruházati áruházlánc tavalyi megbírságolását. A társaság ugyanis 2002 elején az euró bevezetését követően 20 százalékos árengedményt adott, hogy ezzel a fizetőeszköz-váltás és érezhető áremelkedés után elbizonytalanodott fogyasztókat visszacsábítsa az üzletekbe.
A versenyhivatal az ügyet kivizsgálta, és a régi jogszabály alapján igen tekintélyes, egymillió eurós bírságot szabott ki a C&A-ra, mondván, hogy ez a piaci magatartás versenyidegen. Károsultakról azonban nem érkezett híradás, a ruházati óriás vállalat viszont időarányosan 172 százalékkal volt képes növelni eladásait. "Az új joganyag immáron a fogyasztót állítja a középpontba. Ő maga döntheti el, hogy számára mi éri meg, mikor melyik üzletben mit talál jó ajánlatnak" - hívja fel a figyelmet a Süddeutsche Zeitung hasábjain Brigitte Zypries szövetségi igazságügy-miniszter, a javaslat előterjesztője. Az új jogszabály tehát a kereskedőkre bízza, hogy mikor milyen akciókat indítanak és plakátolnak ki üzleteikre.
Az alattomos reklámokat és az áru nyereményjátékokkal való összekapcsolását azonban továbbra is mereven ítélik meg Németországban. Tilos továbbá kéretlen hirdetéseket rövid szöveges mobilüzenetben (SMS), elektronikus levélben vagy faxon továbbítani.


