Bővül a ruházati cikkek piaca
Magyarországon jelentősen növekszik a ruházati cikkek piaca. A háztartások 317 milliárd forint értékben vásároltak ruházati cikket tavaly, ez 21 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A fellendülés motorja a felsőruházat, amelynek forgalma az átlagot meghaladó mértékben bővült, és meghaladta a 173 milliárd forintot - ismertette Fogarassy Gabriella, a GfK Piackutató Intézet területvezetője a cég legutóbbi felmérését.
Egy háztartás 99 000 forintnál valamivel többet költött öltözködésre. Az egy vásárlásra jutó kiadás 3900 forint. A bolttípusok között a ruházati szaküzlet tartja vezető pozícióját a forgalom közel egyharmadával. Az utcai árus és piac szegmens szerepe egyelőre stabilnak látszik, mivel a forgalom egynegyede ott bonyolódik le. Növelte részesedését a bolttípusok közül a hipermarket és az áruház. Előbbi a két évvel korábbi 5-ről 7, utóbbi pedig 6-ról 8 százalékra, ami azt jelzi, hogy ez a hagyományos bolttípus a kereskedelem új körülményei között is magára talál. Említést érdemel a fehérnemű-szaküzlet javuló trendet mutató 2 százalékos részesedése is. Csökkenést kismértékben a cipőboltnál mutatnak az adatok, a C+C üzletnél és a sportboltnál.
Ugyanakkor a hazai textilruházati ipar változatlanul súlyos problémákkal küszködik: a minimálbérek gyors ütemű növekedése rontja a vállalkozások versenyképességét, dömpingáron áramlik be az olcsó ázsiai és indiai import, a textilipari vállalkozásoknak rendkívüli nehézségeket okoznak a szociális terhek. A nyugati bérmunkapartnerek - az olaszok és a németek, és a franciák is - keletebbre mennek, s az alacsonyabb munkabérek miatt inkább Romániát, Bulgáriát, Ukrajnát választják. (KK)


