Nagy verseny várható a metróépítési tendereken, a megméretésen várhatóan nemcsak a külföldi érdekeltségű hazai vállalkozások indulnak majd, hanem azok a külhoni cégek is, melyeknek nincs itteni képviseletük. A több tíz milliárd forint értékű beruházás jelentős bővülést hozhat az építőipari piacnak.
A tervek szerint a metróépítésre mintegy harminc tendert ír ki a főváros és a gazdasági tárca, többek között alagútfúrásra, elektronikai és biztonsági berendezésekre, szerelvények beszerzésére, megállók építésére. A piacnak szüksége is van a több tíz milliárd forint értékű beruházás megindítására, hiszen az idén ismét leszálló ágba került a mélyépítőipar.
Nem nehéz megjósolni, hogy a nemzetközi tendereken sok vállalat kívánja majd megméretni magát, így nagy lesz a verseny. A korábbi metróépítésekről jól ismert a KÉV-Metró neve, a cég időközben már az egyik legnagyobb osztrák építőipari cég magyar leányvállalata, a Strabag a tulajdonába került. Ugyancsak a hajdani metróépítéseknél találkozhattunk a Vízép Mélyépítési Kft. nevével, s mint azt Ivántsy Gábor vállalkozási vezető elmondta, ezúttal is szeretnének indulni majd a tenderen. Hozzátette, hogy várhatóan nem lesz egyszerű a helyzetük, hiszen számítani kell arra, hogy jó néhány külföldi cég is vetélytársuk lehet. Időközben a Vízép is száz százalékban osztrák kézbe került, tulajdonosa a Leithäusl Hasenöhrl und Krizek GmbH.
Ivántsy Gábor szerint ugyanakkor a metrótender a nem nyertes cégeknek is hasznot hozhat. Várható ugyanis, hogy a nyertes nagyvállalatok erőit leköti majd a metróépítés, s a piaci résekbe betörhetnek a kisebb vállalkozók is. A vállalkozási vezető egyelőre nem tudott válaszolni arra a kérdésre, hogy konzorciumban, vagy önállóan pályáznak majd.
Több tenderen is indulni kíván majd a Swietelsky Kft. Schréder Mihály vezérigazgató úgy fogalmazott, hogy társaságuk többféle munka - például vágány-, mozgólépcső-, aluljáró-építés - elvégzésére is képes. Szerinte a legnagyobb hazai építőipari vállalatok, például a Strabag, a Hídépítő Rt. biztosan megmérettetik majd magukat, s mivel nemzetközi tenderek lesznek, számolni kell a nyugat-európai vetélytársak megjelenésével is. Kiemelte, hogy azért is üdvözlik a metróépítés megindítása, mert a következő három évben nagy útépítések nem várhatóak a fővárosban.
Apáthy Endre, a Hídépítő Rt. vezérigazgatója megerősítette, hogy cégük is indulni kíván a metrótenderen, s az alagút- és aluljáró-építésbe, illetve a felszíni tereprendezésbe is be kívánnak kapcsolódni. (HÉ)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.