Vezető hollywoodi filmgyártók érkeznek ma Budapestre, hogy több, nagyobb költségvetésű szuperprodukció forgatási lehetőségeiről tájékozódjanak. A Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMK) tájékoztatása szerint a hat amerikai filmes szakember azért érkezik a magyar fővárosba, hogy megbeszéléseket folytasson a hazai filmes élet szereplőivel a lehetséges magyarországi forgatásokról. A szakemberek emellett feltérképezik a Magyarország kínálta speciális helyszíneket és szolgáltatásokat, valamint tájékozódnak a magyar szakma felkészültségéről is. A delegátusban olyan neves vezetők vesznek részt, mint Roger Corman, a Concorde New Horizon tulajdonosa, Jeff Coleman, az MGM, Reid Shane, a Paramount Tv-hálózat, Susan Budgen, a Fox Tv, Crystal Weawer, a 20th Century Fox gyártási igazgatója, valamint Jake Myers, a Miramax európai produkciós főigazgatója.
Magyarország jelenleg kedvezőtlen pozíciót foglal el a filmpiacon, hiszen mint mondják: magasak az árak, a stúdiók állapota pedig elfogadhatatlan. Hazánkkal ellentétben sokkal kedveltebb forgatási helyszín Csehország. Csak Prágában évi 200 millió dollárt költenek el producerek, miközben Magyarországon jó ha eléri a 10-20 millió dollárt a piac volumene. Szakértők szerint Románia, Bulgária és Lengyelország is megelőzi hazánkat a filmpiacon, és osztoznak a középkategóriás produkciókon.
Kivételek persze akadtak: nemrégiben Budapesten és Tökölön forgatták a 92 millió dollárba kerülő Kémjátszma (Spygame) egyes jeleneteit és az Én, a kémet (I Spy). Ez utóbbit - mely 70 millió dollárból készült el - Andrew Vajna személyes kapcsolatának köszönhetően forgatták Budapesten. Hasonló okok miatt érkezett Magyarországra Madonnával a főszerepben még 1996-ban az Evita is, amelynek ugyancsak ő volt a producere. A 40 millió dollárba kerülő Napóleon című televíziós sorozat készítésében és a szereposztásban pedig azért vehettek részt magyarok, mert az állam támogatta a film elkészítését, és nem utolsósorban azért, mert a főszereplő Gerard Depardieu-nek kellemes magyarországi tapasztalatai voltak.
Pedig a hollywoodi filmproducerek egyre inkább választanak drága amerikai filmforgatások helyett külföldi helyszíneket. Nem véletlen az sem, hogy a vélhetően bombasikerrel vetített Mátrix - újratöltve című film sem Hollywoodban készült. Nem Amerikában gyártották Martin Scorsese eddigi legdrágább filmjét, a New York bandái (Gangs of New York) sem, az eposz XIX. századi manhattani utcasorait egy Rómához közeli stúdióban építették fel, hogy ne lépjék túl a 100 millió dolláros költségvetést. Ausztrália, Új-Zéland, Olaszország, Csehország, Nagy-Britannia vagy Írország a legmodernebb stúdiókkal csalogatja a filmgyártókat, ráadásul ajánlataik az adózás, a hitelnyújtás miatt is sokkal kedvezőbbnek bizonyulnak, mint az amerikai lehetőségek. (SK)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.