BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fellendül az USA hirdetési piaca

Miközben az amerikai reklámpiac - köszönhetően a televíziós hirdetéseknek - már az idén szárnyra kaphat, Európában nem várható trendforduló a piac kedvezőtlen alakulásában. A hirdetési költések 0,7-2,6 százalékkal csökkennek. A magyar piacon nem érzékelhető visszaesés.

Nem kis mértékben, köszönhetően az amerikai reklámpiacon előre jelzett növekedésnek, a hirdetési piac világszerte mintegy 3 százalékkal növekedhet a tavalyi évhez képest. A világ egyik vezető médiatervező és -vásárló cége, a Zenith Optimedia legfrissebb, hétfőn publikált kalkulációi szerint 324,5 milliárd dollárra emelkedhet az idei évi reklámköltés. A gyarapodásban a Zenith szerint kulcsszerepet játszik az USA televíziós iparágának fellendülése, valamint a magazinkiadás kedvező alakulása.

A Zenith szerint a következő három évben további kedvező irányú elmozdulás várható. Számításaik szerint a reklámpiac mérete 2005-ben eléri a 355 milliárd eurót. Az USA-ban az előző évi 144,4 milliárdos reklámköltés után a hirdetési piac várható idei évi volumenét 148,3 milliárd dollárra teszik. A 75 százalékban az - éppen tulajdonosváltás előtt álló - Publicis csoporthoz tartozó Zenith adataiból kiderül az is, hogy jelentős lökést adhat a reklámpiacnak a jövő évi athéni olimpiai játékok és az amerikai elnökválasztás.

Európában már nem annyira kedvező a helyzet: a reklámköltés 0,7-2,6 százalékkal csökken a kontinens öt legnagyobb reklámpiacán: Francia-, Német-, Olasz- és Spanyolországban, valamint Nagy-Britanniában. Angliában 2004-ben várható némi fellendülés - áll az elemzésben. A szigetország televíziós társaságai soha ilyen kis arányban nem részesültek az összes költésből, mint most. Az európai helyzetet erőteljesen meghatározza a rendkívül rossz passzban lévő német reklámpiac, amelynek 3,5 százalékkal kellene növekednie jövőre ahhoz, hogy az 1997-es szintet elérje. Magyarországon továbbra sem érezhető a nemzetközi reklámpiac pangása. Igaz, a Mediagnózis által összesített adatok nem a nettó hirdetési költést vizsgálják, hanem a listaáras bevételeket. A trend azonban körvonalazható: az első öt hónapban 150 milliárd forintot ért el a listaáras költés, miközben egy évvel ezelőtt ugyanebben az időszakban 124 milliárdosat regisztráltak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.