Fellendül az USA hirdetési piaca
Nem kis mértékben, köszönhetően az amerikai reklámpiacon előre jelzett növekedésnek, a hirdetési piac világszerte mintegy 3 százalékkal növekedhet a tavalyi évhez képest. A világ egyik vezető médiatervező és -vásárló cége, a Zenith Optimedia legfrissebb, hétfőn publikált kalkulációi szerint 324,5 milliárd dollárra emelkedhet az idei évi reklámköltés. A gyarapodásban a Zenith szerint kulcsszerepet játszik az USA televíziós iparágának fellendülése, valamint a magazinkiadás kedvező alakulása.
A Zenith szerint a következő három évben további kedvező irányú elmozdulás várható. Számításaik szerint a reklámpiac mérete 2005-ben eléri a 355 milliárd eurót. Az USA-ban az előző évi 144,4 milliárdos reklámköltés után a hirdetési piac várható idei évi volumenét 148,3 milliárd dollárra teszik. A 75 százalékban az - éppen tulajdonosváltás előtt álló - Publicis csoporthoz tartozó Zenith adataiból kiderül az is, hogy jelentős lökést adhat a reklámpiacnak a jövő évi athéni olimpiai játékok és az amerikai elnökválasztás.
Európában már nem annyira kedvező a helyzet: a reklámköltés 0,7-2,6 százalékkal csökken a kontinens öt legnagyobb reklámpiacán: Francia-, Német-, Olasz- és Spanyolországban, valamint Nagy-Britanniában. Angliában 2004-ben várható némi fellendülés - áll az elemzésben. A szigetország televíziós társaságai soha ilyen kis arányban nem részesültek az összes költésből, mint most. Az európai helyzetet erőteljesen meghatározza a rendkívül rossz passzban lévő német reklámpiac, amelynek 3,5 százalékkal kellene növekednie jövőre ahhoz, hogy az 1997-es szintet elérje. Magyarországon továbbra sem érezhető a nemzetközi reklámpiac pangása. Igaz, a Mediagnózis által összesített adatok nem a nettó hirdetési költést vizsgálják, hanem a listaáras bevételeket. A trend azonban körvonalazható: az első öt hónapban 150 milliárd forintot ért el a listaáras költés, miközben egy évvel ezelőtt ugyanebben az időszakban 124 milliárdosat regisztráltak.