BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb terhek a fuvarozókon

Már csak néhány hétig fuvarozhatnak a jelenlegi költséggel a magyar szállítmányozó cégek. Szeptembertől jelentősen növekednek a fő célpontnak számító Németországban kifizetendő úthasználati díjak. Az üzemanyag- és a bérjellegű kiadások sem apadnak, eközben csökken a gépjárműbeszerzés adókedvezménye, s ezért romlik a vállalatok versenyképessége.

Tovább romlik a magyar export jelentős részét lebonyolító kis- és közepes méretű közúti árufuvarozó vállalkozások versenyhelyzete, miután tegnap megerősítették: Németországban, a fő célpontnak számító uniós tagállamban augusztus 31-től bevezetik a megtett távolságtól függő autópálya-használati díjat a 12 tonnánál nehezebb járműveknek. A nagyobb, tőkeerősebb fuvarozók, mint például a Hungarocamion, kevésbé érzik meg a változásokat, ám ez a cég is kénytelen megszorításokat alkalmazni a gazdálkodásában.

A magyar kamionok átlagosan 200 forint/kilométeres díjjal dolgoznak, a német autópályadíj azonban kilométerenként plusz 30 forintos költséget jelent. Így a magyar fuvarozócégek költségei oly mértékben növekednek, hogy az veszélyezteti versenyképességüket.

További teher, hogy a fuvarozóknak egy 300 euróba kerülő fedélzeti egységet is be kell szereltetni. Réthy Imre, a GKM államtitkára a hét végén Németországban tájékozódott az új rendszerről, és azt ígérte, fölveti: a beszerelést engedélyezzék Magyarországon is. A fuvarozók helyzetét nehezíti, hogy Magyarországon is folyamatosan emelkednek költségeik. Az autópálya használatáért 5-10 százalékkal kell többet fizetniük a következő hónapokban, és bizonyosakat nem tudnak elkerülni a közeli főutakon, mert azokat most újítják fel.

Karmos Gábor, a NIT Hungary szervezeti igazgatója érdeklődésünkre közölte: úgy becsülik, hogy a nemzetközi relációban dolgozó mintegy hatezer nagy teherbírású és a 6-7000 kis teherbírású gépjárműnek 60-70 százaléka rendszeresen érinti Németországot.

A szakma szempontjából az idén a legfájóbb pontnak a gépjárműadóban bekövetkezett változást nevezte. Jelentősen megnyirbálták ugyanis a korszerű gépjárművekre adott adókedvezményeket. Ez azt jelenti, hogy az Euro2-es jármű csupán 20, az Euro3-as csak 30 százalékos gépjárműadó-kedvezményben részesül. Ez pedig - a szakember szerint - jelentős költségnövekedést jelent a vállalkozásoknak.

Ráadásul a gépjárműadó alapja is módosult. Most már az önkormányzatok nem a megkezdett 100 kilogrammonkénti 600-1000 forint között mérlegelhetnek, hanem 800 és 1000 forint között lehet a gépjárműadó alapja. Mindemellett a járművek forgalomba helyezésekor, illetve tulajdonosváltásakor fizetett illeték mértéke 30 százalékkal növekedett, vagyis köbcentiméterenként a korábbi 10 forintról 13-ra emelkedik.

Az áfatörvényben bekövetkezett módosulás alapján a fuvarozáshoz kapcsolódó tevékenységek mindegyike a 25 százalékos áfakörbe került az idén. Ugyancsak ide kerültek a parkolási, illetve az úthasználati díjak. Szervezetük munkájának is köszönhető, hogy a parkolási, illetve az úthasználati díjak áfája 2003-ban még levonható, de a jelenleg érvényes jogszabályok szerint jövőre már nem.

Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára kiemelte, hogy a belföldi árufuvarozó vállalkozóknak kedvezőtlen az adótörvény módosítása. Hiszen szolgáltatásuk áfakulcsát 12 százalékról 25-re emelték. Problémát jelent, hogy a végfelhasználók egy része nem tudja visszaigényelni az áfát. Ez a fuvarozók költségét automatikusan 13 százalékkal növeli a korábbiakhoz képest, ami óhatatlanul megdrágítja a szolgáltatást.

A szövetség ismételten nehezményezi, hogy a kis- és középvállalkozói kategóriába tartozó közúti árufuvarozók járműbeszerzési pályázatát - amelyet tavaly májusban forráshiány miatt függesztettek fel - az idén egy 2001. évi kormányhatározatra hivatkozva nem indítja újra a gazdasági tárca. Az uniós jogharmonizáció jegyében született, több mint egyéves támogatásszabályozási rendelet - eltekintve a kivételes esetektől - kizárja a fuvarozócégeket az állami támogatásokból.

Peredi Péter szólt arról is, hogy az üzemanyag jövedéki adója európai viszonylatban is magas. Ezért literenkénti minimum tízforintos adócsökkentésre tettek javaslatot a közelmúltban. Megemlítette egyebek között, hogy július 1-jétől felül kell vizsgálni a munkaszerződéseket, megállapítandó, ki az alvállalkozó. (MK-DK)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.