Talán már eleve genetikailag kódolt voltam a külkereskedelmi pályára - idézi a kezdeteket Ledniczkyné Bárány Erzsébet. Ez ugyanis egy olyan szakma, hogy valakiben vagy van arra adottság, hogy eladjon dolgokat, s az üzletben meglássa az előnyöket, vagy nincs. A család Erdélyből származik, s bár igen szegény körülmények között éltek, mindig sikerült megtalálni a lehetőségeket a túlélésre. A család vállalta a taníttatását, aminek első gyümölcse a Medimpexnél szerzett kiemelt fizetés volt. A divatszakma azonban nem sokkal később elcsábította: a Hungarotexhez igazolt, ami akkoriban elit területnek számított. Az összetartozás a mai napig érezhető az akkori kollégákkal - emlékszik vissza az ott töltött évekre. Ráadásul ennek az időszaknak köszönheti kapcsolatát a vámmal. A konfekció-bérmunka vámelszámolása hozzá tartozott, így megtapasztalta, hogy a vám milyen szerepet játszik egy gazdálkodó életében, milyen problémák adódhatnak vele kapcsolatban. Az összes konfekciógyárnak és vámhivatalnak gyakori vendége volt, s a közös pontot néha nem volt könnyű megtalálni.
Mint mondja, személyiségfejlesztő tréningre nem járt, s így nem tanulta, hogy mit kell bevetni egy tárgyalás sikere érdekében. Azt a gyakorlatot követte, hogy megpróbált ráhangolódni a partner gondolatmenetére, s ha szerencséje volt, a partner is így tett. A lényeg, hogy tudjuk orientálni a döntés folyamatát, s a partner úgy érezze, hogy övé a döntés - fejtegeti. Ez fontos, főként, ha kamaszgyermekei vannak az embernek - teszi hozzá mosolyogva.
A Hungarotex jogutódjára, a Modex Külkereskedelmi Vállalatra azonban a piac összeszűkülése nyomán a feloszlás várt. Váltani kellett. Ekkor jött a hívás a Magyar Külkereskedelmi Banktól, így vált "rablóból pandúrrá", bár a nemzetközi fizetési rendszer megismerését az alapokról kellett kezdenie. Érdekes volt mindenesetre látni, hogy a Hungarotexnél lebonyolított ügylet másik vetülete hogyan jelenik meg a banknál - jegyzi meg. A banknál lévő rotációs elv alapján végigjárta a fizetési csoport összes területét.
Két év után következett az újabb váltás. Már vezetőnek hívták a Polgári Bankhoz, amely éppen akkor kezdte kiépíteni a nemzetközi területét. Zsebében a vámügyi szakvizsgával látott hozzá a feladathoz, ráadásul a változó vámtörvény mélyrehatóbb vizsgálata érdekében egy hathetes tanfolyamot is elvégzett a Vámakadémián. A pénzügyőrökkel való jó kapcsolata erre az időszakra datálódik; meglehetősen zárt világ az övék, s jó néven vették, hogy valaki szeretett volna minél többet megtanulni ebből a szakmából - mutat rá. A Polgári Banknál elkezdődött a "vámpénztári" hálózat kialakítása, amelynek egyik izgalmas momentuma volt a nagybani piacon való megjelenésük, mivel ott éjszaka kellett nyitva tartaniuk. Ám atrocitás nem érte őket.
Érdekes, hogy mindig valaminek a romjaiból léptem ki, ám mielőtt még teljesen leszállóágba került volna a cég - fejtegeti. Így történt a Polgári Banknál is: amint teret nyert a pénzintézet jövőjével kapcsolatos bizonytalanság, jött a megkeresés az ING-ből. A belépőt a Tüske Péterrel írt könyv jelentette, a "Vámbiztosíték a gyakorlatban". A banknál töltött alig több mint egy év alatt 15 pénztárat nyitottak meg. Ám kiderült, minden jónál van jobb is: ennek eredményeként már az ő nevével forrt össze az OTP Banknál a vámüzletág kialakítása. Három dolog sarkallta változtatásra - emlékszik vissza -, egyrészt, az OTP akár vele, akár nélküle, de létrehozta volna ezt az új szegmenst. Másrészt az ajánlat ez esetben is elegáns volt; harmadrészt pedig izgalmasnak tartotta, hogy amit elkezdett egy kis bankban, majd folytatott egy multinál, azt megvalósíthatja az ország legnagyobb pénzintézeténél. Ötéves évfordulókat nem nagyon szokás megünnepelni, ám mi megtettük - teszi hozzá. A vámpénztári szolgáltatás bevezetése nem csak a régi ügyfeleknek kínált pluszszolgáltatást, újakat is odacsábított. Az első ötéves középtávú tervük az EU-konform fizetési rendszer kialakítását már tartalmazta, s azóta is folyamatosan figyelik a piaci trendeket. Kétségtelen, a vám szerepe megváltozik az EU-csatlakozással, így folyamatosan keresik annak módját, hogyan bővíthetők a lehetőségek, s miként lehet a kieső vámforgalmat nemzetközi, külkereskedelmi aktivitással és a közteherfizetéshez kapcsolódó egyéb pénzügyi szolgáltatással kompenzálni. Rendszerünk képes arra, hogy más közterhek fizetése is rajta keresztül bonyolódjon, így a jövedéki termékek, az illetéki adók is idekerülhetnek - vázolja a jövőképet Ledniczkyné. Ám mint megjegyzi: a legtöbb új termék az ügyfél igényei alapján született, azaz oda kell figyelni ezekre. Hiszen mint Luther is fogalmazott: "a gondolatok vámmentesek".
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.