Bankárok a kifutó körül
A londoni természettudományi múzeumban lezajlott esemény azt jelzi, hogy a pénzvilág is kezd érdeklődni a divatszakma iránt. A pénz és a divat nem nagyon szokott kart karba öltve járni - ellentétben például a sporttal, a művészetekkel, vagy az operával -, a bankemberek túl kockázatos, kevés profittal kecsegtető üzletágnak tekintik, a divatszakma viszont sokszor gyanakodva, olykor lekicsinylően kezeli a pénzembereket.
Az utóbbi időben azonban a pénzintézetek kezdik felfedezni a divatban rejlő promóciós lehetőségeket, s a divatházak is szívesen veszik az együttműködést. A Barclay's mellett az American Express is megtette a maga lépését a divatszakma felé: néhány évvel ezelőtt mindent kipróbáltak, a motorversenytől a golfig, s végül kikötöttek a brit divattervezés fenegyereke, Alexander McQueen mellett. A Barclay's Capital pedig Gianni Versace-ban látta meg a promóciós lehetőségeket. Az olasz divattervező a bank ügyfele volt, s mivel neve összekapcsolódott a kreativitással, a minőséggel, a nemzetköziséggel, ugyanezt sugallta a bank is ügyfelei számára.
Az együttműködés a divattervezőknek is gyümölcsöző, hiszen például McQueen hat számjegyű javadalmazásban részesült, cserébe azért, hogy részt vett néhány közös vállalkozásban: egyebek mellett egy korlátozott számban kibocsátott Amex bankkártya megtervezésében. A Barclay's tervezői az együttműködésnek köszönhetően számos potenciális vevővel kerülhetnek kapcsolatba, amint Emanuel Ungaro, aki az emlékezetes londoni divatbemutatón minden távozó vendég ajándék szatyrába diszkréten becsúsztatott egy ingyenes vásárlási utalványt...
A divat tehát nem lehet rossz befektetés. Bizonyítja az a hír is, miszerint a komoly pénzügyi gondokkal küszködő Escadába 45 millió eurót fektetett a HMD Partners befektetési társaság. A hírre több mint 50 százalékkal felszökött a német divatcég részvényeinek árfolyama, holott korábban szinte már temették a vállalatot: a társaság a múlt héten közölte, hogy a kereslet csökkenése miatt az idei üzleti év első felében a vártnál több, négymillió euró volt a vesztesége az adók és kamatok megfizetése előtt, árbevétele egynegyedével, 306 millió euróra esett.
A Gucci divatház is bizakodva tekint a jövőbe, bár az áprilissal végződött első negyedévben nem tudott túl jó eredményeket felmutatni - mindössze 1,2 millió euró volt a nyeresége, az is egy adóhitelnek köszönhetően az egy évvel korábbi 35 millió követően -, az év egészét tekintve azonban nagyon bizakodóak. A Gucci az eredmény romlását a turizmus visszaesésének számlájára írja, a forgalom leginkább a nagy turistaközpontokban lévő üzleteiben esett vissza. A cég a második fél évben javulásra számít.
Bízik a jövőben a Zara is. A spanyol Inditex üzlethálózata merész lépésre szánta el magát: hazai "pályán" hívja ki egyik legfőbb vetélytársát, a Hennes & Mauritzot, miután Stockholmban 1600 négyzetméteres áruházat készül nyitni. A spanyol társaság a H&M-hez hasonló piaci szegmensben tevékenykedik, a legutolsó divat szerinti holmikat kínálja elfogadható áron. (KK)


