Az elmúlt hét évben három lépésben 114 benzinkutat vásárolt fel az OMV versenytársaitól. Az első két tranzakció során két olyan cégről, a Q8-ról és a BP-ről volt szó, amelyek kivonultak Magyarországról. A legutóbbi ügylet során az Aral-hálózatot szerezték meg az osztrákok. Erre azután nyílt lehetőségük, hogy a BP az E.On-tól előbb megvette, majd a német versenyhivatal döntése értelmében értékesítette a Veba Oel finomítói és kiskereskedelmi üzletének egyes részeit. Pécsi-Szabó Miklós, az OMV Hungária Kft. ügyvezető igazgatója a Világgazdaság érdeklődésére elmondta, hogy az Aral-hálózattal kiegészülve 168 töltőállomással, 17 százalékos piaci részesedésük van az üzemanyag- kiskereskedelmi piacon. Terveik szerint 2008-ra ezt 20 százalékra szeretnék feltornászni, amihez a hálózatnak legalább 20 további kúttal kellene bővülni.
A legjobb területek azonban már elkeltek, ezért új benzinkutak építésével már csak szerény mértékben befolyásolhatók a piaci részesedések. A piacvezető társaságok, a Mol-Shell-OMV hármas már évek óta csak néhány kutat épít, s a Mol az elmúlt években értékesítette hálózatának egyes egységeit. Az OMV magyarországi leányvállalatának vezetője jelezte, a következő években legfeljebb 3-4 új kutat lehet felállítani.
A piaci viszonyok módosításának így egyetlen módja a hálózatok felvásárlása, cseréje. Ezt tette az OMV az Aral megszerzésével és a Shell a Totallal kötött üzlet során. Mint ismert, a holland-brit olajcég és a német RWE-DEA vegyesvállalatának alapításakor a német versenyhivatal előírta a Shellnek, hogy el kell adnia 133 német benzinkutat. Az üzlet részeként viszont a britek hozzájutottak a franciák 70 magyar-, 33 cseh- és 7 franciaországi töltőállomásához.
Szakértők szerint egyébként a hálózatvásárlás nagyjából ugyanannyiba kerül, mint az új kutak építése, ugyanakkor ez a megoldás lényegesen hatékonyabb, hiszen az újabb és újabb töltőállomások építésével együtt csak a piaci verseny növekszik. Szakmai körökben úgy tartják 10 százalékos piaci részesedés alatt csak veszteségesen működhetnek a hálózatok, s a piacvezetők kivételével mindenki e határ alatt működik jelenleg, tehát felvásárlási célpontból nincs hiány Magyarországon.
Az OMV-hálózat egyébként az elmúlt évben 330, az Aral 180 millió liter üzemanyagot értékesített. Pécsi-Szabó Miklós szerint jövőre együtt 180 milliárd forintos árbevételre képesek.
Az OMV-nél egyébként azzal számolnak, hogy a következő években a magyarországi üzemanyagpiac évi 3-4 százalékkal bővül, ezen belül a motorbenzinek esetében ennél szerényebb, a dízelolajnál viszont az átlagnál markánsabb növekedést várnak.
Eközben a Mol Rt. tegnap 50. benzinkútját nyitotta meg Romániában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.