Inkább vesznek, nem építenek
Az elmúlt hét évben három lépésben 114 benzinkutat vásárolt fel az OMV versenytársaitól. Az első két tranzakció során két olyan cégről, a Q8-ról és a BP-ről volt szó, amelyek kivonultak Magyarországról. A legutóbbi ügylet során az Aral-hálózatot szerezték meg az osztrákok. Erre azután nyílt lehetőségük, hogy a BP az E.On-tól előbb megvette, majd a német versenyhivatal döntése értelmében értékesítette a Veba Oel finomítói és kiskereskedelmi üzletének egyes részeit. Pécsi-Szabó Miklós, az OMV Hungária Kft. ügyvezető igazgatója a Világgazdaság érdeklődésére elmondta, hogy az Aral-hálózattal kiegészülve 168 töltőállomással, 17 százalékos piaci részesedésük van az üzemanyag- kiskereskedelmi piacon. Terveik szerint 2008-ra ezt 20 százalékra szeretnék feltornászni, amihez a hálózatnak legalább 20 további kúttal kellene bővülni.
A legjobb területek azonban már elkeltek, ezért új benzinkutak építésével már csak szerény mértékben befolyásolhatók a piaci részesedések. A piacvezető társaságok, a Mol-Shell-OMV hármas már évek óta csak néhány kutat épít, s a Mol az elmúlt években értékesítette hálózatának egyes egységeit. Az OMV magyarországi leányvállalatának vezetője jelezte, a következő években legfeljebb 3-4 új kutat lehet felállítani.
A piaci viszonyok módosításának így egyetlen módja a hálózatok felvásárlása, cseréje. Ezt tette az OMV az Aral megszerzésével és a Shell a Totallal kötött üzlet során. Mint ismert, a holland-brit olajcég és a német RWE-DEA vegyesvállalatának alapításakor a német versenyhivatal előírta a Shellnek, hogy el kell adnia 133 német benzinkutat. Az üzlet részeként viszont a britek hozzájutottak a franciák 70 magyar-, 33 cseh- és 7 franciaországi töltőállomásához.
Szakértők szerint egyébként a hálózatvásárlás nagyjából ugyanannyiba kerül, mint az új kutak építése, ugyanakkor ez a megoldás lényegesen hatékonyabb, hiszen az újabb és újabb töltőállomások építésével együtt csak a piaci verseny növekszik. Szakmai körökben úgy tartják 10 százalékos piaci részesedés alatt csak veszteségesen működhetnek a hálózatok, s a piacvezetők kivételével mindenki e határ alatt működik jelenleg, tehát felvásárlási célpontból nincs hiány Magyarországon.
Az OMV-hálózat egyébként az elmúlt évben 330, az Aral 180 millió liter üzemanyagot értékesített. Pécsi-Szabó Miklós szerint jövőre együtt 180 milliárd forintos árbevételre képesek.
Az OMV-nél egyébként azzal számolnak, hogy a következő években a magyarországi üzemanyagpiac évi 3-4 százalékkal bővül, ezen belül a motorbenzinek esetében ennél szerényebb, a dízelolajnál viszont az átlagnál markánsabb növekedést várnak.
Eközben a Mol Rt. tegnap 50. benzinkútját nyitotta meg Romániában.


