BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szövetkeznek a hazai légicégek

Közös céget hozott létre nyolc, a belföldi polgári légi közlekedésben érdekelt vállalkozás annak reményében, hogy együtt nagyobb erőt képviselnek a piacon. A közös vállalathoz való csatlakozás iránt már több további hazai és külföldi cég is jelezte érdeklődését - közölte Antal Zoltán, a Joint Aviation Services Légiközlekedési Közös Vállalat (JAS) vezetője.

Az elmúlt években a belföldi légi forgalom jelentősen megnőtt, s a következő években ez a tendencia folytatódik - mondja Antal Zoltán, a közös vállalat vezetője.

A légi szolgáltatások iránti kereslet manapság 0,8-1 milliárd forintra tehető. Ma Magyarországon mintegy 80-100 magántulajdonban lévő kis gép és helikopter van. Az elmúlt években százas nagyságrendű volt azoknak a száma, akik pilótaképzésen vettek részt.

A légiközlekedési közös vállalatban a nyolc társaság - amelyek összesített tavalyi forgalma megközelítette az 1 milliárd forintot - egyenlő arányban részesedik, tevékenységük lefedi a polgári légi közlekedés teljes palettáját, a cégek összesen mintegy 200 szakembert foglalkoztatnak. A tagok egy része légitaxi-szolgáltatást kínál, sétarepülést szervez, repülőgépek, helikopterek üzemben tartását, szervizelését, javítását vállalja; nyíregyházi székhelyű cégüknek a pilótaképzés a fő profilja, illetve van olyan vállalkozásuk, amelynek a repülésbiztonság a fő tevékenysége.

A magasabb szintű szolgáltatások mellett a költségtakarékosság is fontos szempont volt a közös vállalat létrehozásakor. Igaz, ez néhány év múlva lesz igazán érezhető, amikor a különféle hatósági engedélyek beszerzését - amely minden cégre érvényes lesz - a JAS végzi majd. Egyelőre ezen a területen párhuzamosságok vannak, ami jelentős költségterhet ró a cégekre, hiszen például egy adott kategóriában az üzemben tartási engedély 300 ezer, míg a légi jármű karbantartási engedélye 247 ezer forint.

A közös vállalatba való belépés iránt egyébként már több vállalkozás is érdeklődött, a hazai és a külföldi légipiacról. Külföldről a JAS tagvállalata, a Heli Hungary holland tulajdonosa, a Heli Holland fejezte ki csatlakozási szándékát. Ugyancsak érdeklődik egy cseh cég, amely kis gépek karbantartásával, szervizelésével foglalkozik. Ez nem lenne konkurenciája a hazai hasonló tevékenységet végző vállalkozásoknak - véli Antal Zoltán -, hiszen míg a hazai műszaki lehetőségek csak részleges karbantartást tesznek lehetővé, addig a cseh cég e feladatot teljes körben el tudja vállalni. A magyar légipiac résztvevői közül pedig az Indicator érdeklődött a JAS-hoz történő csatlakozás iránt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.