Szövetkeznek a hazai légicégek
Az elmúlt években a belföldi légi forgalom jelentősen megnőtt, s a következő években ez a tendencia folytatódik - mondja Antal Zoltán, a közös vállalat vezetője.
A légi szolgáltatások iránti kereslet manapság 0,8-1 milliárd forintra tehető. Ma Magyarországon mintegy 80-100 magántulajdonban lévő kis gép és helikopter van. Az elmúlt években százas nagyságrendű volt azoknak a száma, akik pilótaképzésen vettek részt.
A légiközlekedési közös vállalatban a nyolc társaság - amelyek összesített tavalyi forgalma megközelítette az 1 milliárd forintot - egyenlő arányban részesedik, tevékenységük lefedi a polgári légi közlekedés teljes palettáját, a cégek összesen mintegy 200 szakembert foglalkoztatnak. A tagok egy része légitaxi-szolgáltatást kínál, sétarepülést szervez, repülőgépek, helikopterek üzemben tartását, szervizelését, javítását vállalja; nyíregyházi székhelyű cégüknek a pilótaképzés a fő profilja, illetve van olyan vállalkozásuk, amelynek a repülésbiztonság a fő tevékenysége.
A magasabb szintű szolgáltatások mellett a költségtakarékosság is fontos szempont volt a közös vállalat létrehozásakor. Igaz, ez néhány év múlva lesz igazán érezhető, amikor a különféle hatósági engedélyek beszerzését - amely minden cégre érvényes lesz - a JAS végzi majd. Egyelőre ezen a területen párhuzamosságok vannak, ami jelentős költségterhet ró a cégekre, hiszen például egy adott kategóriában az üzemben tartási engedély 300 ezer, míg a légi jármű karbantartási engedélye 247 ezer forint.
A közös vállalatba való belépés iránt egyébként már több vállalkozás is érdeklődött, a hazai és a külföldi légipiacról. Külföldről a JAS tagvállalata, a Heli Hungary holland tulajdonosa, a Heli Holland fejezte ki csatlakozási szándékát. Ugyancsak érdeklődik egy cseh cég, amely kis gépek karbantartásával, szervizelésével foglalkozik. Ez nem lenne konkurenciája a hazai hasonló tevékenységet végző vállalkozásoknak - véli Antal Zoltán -, hiszen míg a hazai műszaki lehetőségek csak részleges karbantartást tesznek lehetővé, addig a cseh cég e feladatot teljes körben el tudja vállalni. A magyar légipiac résztvevői közül pedig az Indicator érdeklődött a JAS-hoz történő csatlakozás iránt.


