Új kérő az Air Canadára
Az amerikai Cerberus Capital Management befektetési alap azt fontolgatja, hogy megvásárolja a csődvédelem alatt álló legnagyobb kanadai légitársaságot, az Air Canadát - értesült a Financial Times. Az alapnak már van egy kisebb részesedése az Air Canada adósságából, s most előzetes átvilágítást végez, hogy kiderítse: érdemes-e sok száz millió dollárt fektetni a tranzakcióba.
A Cerberus bejelentette, hogy megvásárolná a légitársaság teljes adósságát, amelyet a későbbiekben részvényre váltanának. Az alap természetesen csak nagyon nyomott áron hajlandó belemenni az üzletbe. A brit lap mind-azonáltal hozzáfűzte: a teljes felvásárlást a kanadai versenyhatóságok bizonyosan hevesen elleneznék, így most valami áthidaló megoldást kellene találni. A kanadai törvények ugyanis legfeljebb 25 százaléknyi tulajdonvásárlást engedélyeznek a külföldi cégek számára.
A Cerberust egyébként már megelőzte a Caisse de Depot et Placement du Québec nyugdíjalap-kezelő és a Gerry Schwartz vezette Onex holding, amely 1999-ben már megkísérelte felvásárolni a légitársaságot. Az Onex tegnap nem fűzött kommentárt az újabb találgatásokhoz, de megerősítette, hogy résztulajdont vásárolna az Aeroplan nevű cégből, amely az Air Canada törzsutasprogramját kezeli.
A Cerberus nemrégiben 50 százalékos profittal zárta a bajba jutott Cordiant Communications (CC) nevű társaság átalakítását. A CC-t a fő vetélytárs WPP Group szerette volna bekebelezni, ám a Cerberus végül is jobb hitelekhez segítette az általa is irányított CC-t, s így nyeregben maradhatott.
Az amerikai alap a közelmúltban hasonló mentőakciót hajtott végre az egyik legsúlyosabb bajban lévő japán banknál, az Aozoránál. Európában a holland Baan szoftvercég adósságát vásárolta fel a minap a brit Invensys vállalattól.
Az Air Canada vezetősége csökkenteni akarja az alkalmazottak bérét és munkaidejét. A 40 ezer alkalmazottból 10 ezret szeretnének elküldeni az április 1-je óta csődvédelem alatt álló társaságtól. Az Air Canada egyelőre a szokásos üzleti tevékenységét végzi, de eközben a könyveit vizsgáló cég szerint 5 millió kanadai dollár veszteséget termel naponta. A karcsúsítást és a bérek csökkentését a pilóták kivételével elfogadták a dolgozók. Utóbbiak ugyan tettek bizonyos engedményeket az alapvető kérdésekben, de ellenállásuk miatt a rendezési megállapodás első határidejét már túllépték.


