Verseny a kínai turistákért
Az idén már nem, ám jövőre jelentős számú kínai beutazóra számíthatnak a hazai turisztikai szolgáltatók. Ugyan az év elején megkezdett tárgyalások a SARS-vírus és az iraki háború miatt megszakadtak, az egyeztetések a közelmúltban folytatódtak. Jelenleg a kínai turisztikai hatósággal folynak az egyeztetések a turistaforgalom beindítását lehetővé tevő szándéknyilatkozatról. Ebben a kínai partner meghatározza azoknak a helyi utazási irodáknak a körét, amelyek turistacsoportokat szervezhetnek külföldre, így Magyarországra is. E dokumentumot várhatóan az ősszel aláírják, s ezt követően beindulhat a forgalom - közölte Tóth Judit, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Turisztikai Hivatalának főosztályvezetője.
A várakozások szerint a kínai vendégek fogadása jó üzlet lesz a magyar vállalkozások számára, főként akkor, ha sikerült megszerezni az európai utazások szervezésének lehetőségét is a kínai partnerektől - vélik a hazai szakemberek. Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke úgy véli, a mai helyzetben, amikor az utazási irodák, de a négy- és ötcsillagos hotelek többsége is nehéz piaci körülmények között dolgozik, fontos lenne a kínai forgalom felfuttatása.
Szakemberek szerint kemény versenyre kell számítani a kínai vendégekért, hiszen más országokban is felfedezték ezt az üzleti lehetőséget. Ez azt jelenti, hogy egy kínai vendég ellátását 60-70 dollárból, esetleg még kevesebből kell kihozni. Ez ugyan szerény árnak számít, ám a tömeges érkezés meghozza a kívánt gazdasági eredményt. Tóth Judit úgy véli, közvetlen repülőjárat indítása nagyban elősegítené a forgalom élénkülését, s ez jó pozícióba hozná a hazai utazási irodákat is. Ugyanis a Budapestre érkező és innen továbbutazó csoportok európai programját is magyar cégek szervezhetnék. Ezt az igényt a turisztikai hivatal jelezte a Malévnek.
Emellett a cégeknek az új igényekre is fel kell készülniük, hiszen a kínaiak nem vagy csak nagyon korlátozottan fogadják el az európai szokásokat. Szállodai elhelyezésükkel talán nem lesz gond, de étkezési szokásaikhoz s az azokhoz kapcsolódó szertartásokhoz ragaszkodnak. E vendégkört az olyan látványosságok érdeklik, mint a várak, kastélyok, templomok. Szívesen járnak kaszinóba, lokálba, s minden érdekli őket, ami a rendszerváltással kapcsolatos.
A Magyar Turizmus Rt. még az év elején 35-40 millió forint közötti összeget különített el a távol-keleti ország marketingkampányára. (LI)


