Október elején tartják meg a népszavazást Kartalon arról, hogy helyt adjon-e a település egy 99 térségbeli település hul-ladékgazdálkodási problémáit megoldó zöldberuházás központi létesítményét alkotó hulladéklerakónak. A referendum döntő fontosságú az összesen 6,6 milliárd forint értékű zöldberuházás sorsa szempontjából, ugyanis amennyiben a projekt kapcsán érintett önkormányzatoknak év végéig nem sikerül végleges helyet találni a létesítménynek, elveszhet az az összeg, amelyet az Európai Uniótól nyertek el a fejlesztésre. Ez esetben, külső források hiányában, az elkövetkező években kevés esély van a térség hulladékkezelésének átfogó rendezésére.
A brüsszeli döntéshozók 2002 novemberében az ISPA előcsatlakozási alapból ítéltek meg több mint 3 milliárd forint értékű támogatást az északkelet-Pest megyei projektre, három másik fejlesztési terv mellett, ám a pályázati feltételek között szerepelt, hogy a támogatás kifizetéséhez a döntést követően két éven belül be kell mutatni a kivitelezői szerződéseket az unió illetékeseinek.
A regionális hulladéklerakó az eredeti tervek szerint Püspökszilágyra került volna, de a Duna-Ipoly Nemzeti Park szakvéleménye miatt ez az elképzelés nem valósulhatott meg, majd ezt követően a tartalék helyszínként jelentkező Sződön a helyi lakosság népszavazáson utasította el a beruházást. A projektet megvalósítani szándékozó települések által létrehozott önkormányzati társulás, valamint a szakmai hátteret biztosító Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM) ezt követően Kosd vezetésével kezdett egyeztetéseket. Itt végül még a népszavazás megrendezéséig sem jutottak el, mivel a projekt ellenzői annyi tiltakozó aláírást gyűjtöttek össze, amely újabb kudarcot valószínűsített, s az önkormányzat ezt látva - a kilátásba helyezett anyagi kompenzáció ellenére - az elutasítás mellett döntött.
A már korábban is jelentkező Kartal Kosd kiesésével vált első számú lehetséges helyszínné. Mint Donáth Béla, a KVM miniszteri biztosa kérdésünkre elmondta: kedvező lakossági döntés esetén a kivitelezői tenderek kiírása előtt még a végleges megvalósíthatósági tanulmányokat, valamint költséghaszon-elemzéseket is ki kell dolgozni, mivel a pályázati anyag jelentős módosítását teszi szükségessé, hogy ellentétben a korábbi helyszínekkel, Kartal az érintett régió szélén helyezkedik el. Mindenesetre az előzetes számítások azt mutatják: a költségek növekedése a beruházásnál és az üzemeltetésnél sem haladja meg a 10 százalékot.
A végleges számításokat Brüszszelnek is be kell mutatni, s a kivitelezői pályázatokat a közösségi jóváhagyás után lehet megjelentetni. A tervek szerint erre jövő év elején kerülne sor, így 2004 őszére, a pályázati feltételeknek megfelelően, befejeződhet a kivitelezők kiválasztása. A beruházás keretében a főbb létesítmények megépítése egy-másfél évet vehet igénybe. A beruházással párhuzamosan felszámolásra kerülő korszerűtlen települési hulladéklerakók rekultivációja további másfél évig tart majd várhatóan, s ez utóbbi célra mehet el a projekt összes költségének 30 százaléka.
A projekt központi elemét alkotó regionális lerakó Kartal külterületén egy az önkormányzat által biztosítandó 20 hektáros területen helyezkedne el, s a szigetelt, másfél millió köbméter kapacitású létesítmény 20 évig lenne használatban. A rendszer részeként az újrahasznosítható anyagokat különválasztanák, majd a megmaradó hulladékot átrakóállomásokon tömörítenék, s ezt szállítanák Kartalra. Ennek megfelelően a részt vevő településeken összesen 13 hulladékudvart és 250 gyűjtőszigetet állítanának fel, emellett Szentendre és Vác mellett egy-egy átrakóállomást létesítenének, emellett az előbbi településen egy komposztálótelepet is építenének. A regionális hulladékkezelő lerakási díja egységes lesz. A létesítmény üzemeltetése, valamint a hulladék szállítása külön történik, így a hulladék szállítását az önkormányzatok végeztethetik saját, jelenleg is működő közszolgáltatójukkal vagy a lerakó jövőbeni üzemeltetőjével - fejtette ki Tóth Rozália, a KVM ISPA-projektmenedzsere.
Kartal, illetve az önkormányzati társulás között arról még folynak az egyeztetések, hogy a település mekkora anyagi kompenzációban részesüljön a beruházás befogadásáért. Várhatóan 300 millió forint körüli összeget tudnak majd erre a célra elkülöníteni. A 99 település közül eddig mintegy 35 csatlakozott az önkormányzati társuláshoz, emellett további több tucat helyről jelezték erre vonatkozó képviselő-testületi határozattal, hogy támogatják a projekt megvalósítását. A megfelelő számú önkormányzat csatlakozása nélkülözhetetlen, mivel az ISPA-támogatás felhasználásának pontos feltételeit tartalmazó pénzügyi megállapodás magyar részről csak akkor írható alá, ha a költségeken belül az önkormányzati önrész is biztosított. A 6,6 milliárd forint 10 százalékát ugyanis az önkormányzatoknak kell előteremteni. Az összeg a települések lakosságszámával arányosan oszlik majd el az önkormányzatok között.
Jóval bizonytalanabb, mi történik, ha a lakosság Kartalon is elutasítja a beruházás befogadását. Mindenesetre a kérdés nyitottságát jelzi, hogy a fejlesztés ellenzői múlt pénteken lakossági gyűlést tartottak Kartalon, ahol aláírásgyűjtést indítottak a népszavazás megrendezésének megakadályozása céljával. Újabb kudarc esetén lehetséges helyszínként további települések neve is felmerült, s több helyről előzetes megvalósíthatósági tanulmányokat is kértek, így van olyan elképzelés is, amely a regionális lerakó megépítése mellett egy hulladékégető felépítésével is számol. Ugyanakkor egy újabb település kiválasztása azzal fenyeget, hogy végképp tarthatatlanná válik a pályázati feltételekben megszabott 2004-es határidő, ami a Brüsszel által egyszer már megítélt támogatás elvesztésével fenyeget.
A másik lehetőség, hogy esetleg a térségben működő jelenlegi lerakók bővítésére alapozzák a hulladékkezelő rendszert. Ezt már a Brüsszelnek benyújtott pályázat előkészítése során is megvizsgálták, mivel a projekt által lefedett térség közelében az elmúlt években több új hulladéklerakó is épült. Akkor a szakértők úgy ítélték meg, hogy - a magas szolgáltatói árak vagy a kapacitásproblémák miatt - a meglévő létesítmények nem képesek hosszú távon kielégíteni a térség hulladékkezelési igényeit. Mindenesetre a KVM szakértői az elmúlt hónapokban ismét megvizsgáltak egy ilyen alternatívát, a várható beruházási és üzemeltetési költségeket is figyelembe véve. A vizsgálat a Csömörön és a Nógrádmarcalon működő lerakókra terjedt ki. Az előbbi lerakó kapcsán a létesítményt üzemeltető Ker-hu Kft., valamint a KVM között jelentős véleménykülönbség van abban, hogy melyik variáció mellett milyen gazdaságossági előnyök szólnak, emellett egy ilyen változat esetén - az időtényező mellett - számolni kell azzal is, hogy Brüsszel hozzájárulását adja-e az eredeti tervektől való ekkora mértékű eltérésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.