Kerülő úton az üzemanyagexport
A drávaszabolcsi nemzetközi határátkelő Letenye kivételével a déli határszakasz egyetlen olyan pontja, ahol kereskedelmi menynyiségű jövedéki terméket lehet vámoltatni. A tervezett szüneteltetés elsősorban a bosznia-hercegovinai üzemanyag-szállítóknak okozna anyagi hátrányt, mivel a kamionok a Mol Rt. pécsi és dombóvári telepéről szállítják az ásványolajtermékeket a délszláv országba, így az átkelő lezárása esetén a tankereknek több mint háromszáz kilométeres kerülő utat kellene tenniük.
Évente átlagosan tízezer üzemanyag-szállító kamion jelentkezik kilépésre Drávaszabolcsnál - közölte lapunkkal a VPOP dél-dunántúli parancsnoksága.
A Mol Rt.-nél megerősítették, hogy éves szinten mintegy 200 ezer tonna olajtermékről van szó. Horváth Ferenc, az olajtársaság igazgatója a Világgazdaság érdeklődésére elmondta, hogy jelenleg folynak a tárgyalások a vámhatósággal, hogy az átépítés idején miként biztosítható az üzemanyagexport folyamatossága.
A Független Vásározók és Kereskedők Egyesülete (FVKE) félpályás útlezárással tiltakozott a határátkelő ideigle-nes szüneteltetése ellen. A siklósi és a harkányi kereskedők attól tartanak, hogy a horvát bevásárlóturisták esetleg végképp elmaradnak. Szentesi Csaba, az FVKE elnöke szerint több ezren válhatnak munkanélkülivé.
A kereskedők a határ bezárása nélkül is bajban lennének, állítja Herczeg József, a VPOP dél-dunántúli parancsnoka, hiszen az elmúl két évben a belépők száma felére csökkent. Ennek oka a horvát vámszabályokban és az ottani árcsökkenésben keresendő. Herczeg József közölte: a kiviteli tervek döntik el, hogy szükség lesz-e a PHARE-pénzből megújuló átkelő lezárására. A magyar és a horvát illetékesek hamarosan tárgyalásokat kezdenek az ügyben.


