BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tiszták a magyar benzinkutak

Nincs szükség a magyarországi üzemanyagtöltő állomásokra vonatkozó, szeptember végéig életbe lépő környezetvédelmi szabályok módosítására, a kutak meghatározó része megfelel a legszigorúbb uniós előírásoknak is - közölte Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára a Világgazdaság érdeklődésére.

Egy 1995-ös környezetvédelmi miniszteri rendelet írja elő, hogy a töltőállomásokon benzingőz-visszavezető rendszert kell alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy a tankoláskor felszabaduló benzingőzt a töltőpisztolyon keresztül vissza kell juttatni a föld alatti tartályba. A rendelet nyolc év türelmi időt adott az olajcégeknek, ez augusztus 31-én lejárt.

A piacvezető társaságok szinte valamennyi töltőállomása megfelel ennek a kötelezettségnek. A Mol Rt. 1992 végén adta át az első Mol 2000 típusú benzinkutat, amelyeknél már beépítették a gőzvisszavezető rendszert, és az üzemanyagok tárolására dupla falú tartályokat alkalmaztak. A régi Áfor típusú kutak száma ezt követően rohamosan csökkent, legfeljebb tucatnyi ilyen lehet már csak a Mol hálózatában. Mint a sajtóosztályon érdeklődésünkre elmondták, ebben az évben tíz töltőállomást építenek újjá, és másik tízet teljesen felújítanak. A magyar üzemanyag-kiskereskedelmi piacon hagyományosan második helyen álló Shell Hungary Rt. is folyamatosan újította meg kútjait, 2001-ben 16, az idén 3 állomást építenek át. Ezekkel az átalakításokkal a magyarországi benzinkutak túlnyomó többsége megfelel a környezetvédelmi előírásoknak. Wilde György szerint a gőzvisszavezetés utólagos kialakítása 5-10 millió forintos beruházást jelent egy-egy töltőállomáson. A gőzvisszavezetés mellett szeptember 23-tól az üzemanyagok tárolására már csak dupla falú tartályok alkalmazhatók, ennek utólagos kialakítása már nagyobb, kutanként 15-25 milliós befektetést igényel. A MÁSZ főtitkára szerint lesz néhány olyan benzinkút, amelynek működési engedélyét visszavonják a környezetvédelmi hiányosságok miatt, ezeket a jellemzően kis forgalmú töltőállomásokat az üzemeltetők valószínűleg azért nem építették át, mert a beruházás nem lett volna gazdaságos. A gőzvisszavezetésre vonatkozó és augusztus 31-én életbe lépett, illetve a dupla falú tartályok alkalmazását előíró, szeptember 23-től hatályos rendelkezés alól elvben nem lehet felmentést kapni. Wilde György hozzátette: nem tartanák szerencsésnek, ha esetleg a kis benzinkutakat átmenetileg mentesítenék a nagyobb beruházást igénylő, dupla falú tartályok alkalmazása alól. A MÁSZ főtitkára szerint nyolc év elég kellett volna legyen ennek kialakítására, s ahol ez eddig nem történt meg, ott vélhetően ezután sem fog. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.