Tiszták a magyar benzinkutak
Nincs szükség a magyarországi üzemanyagtöltő állomásokra vonatkozó, szeptember végéig életbe lépő környezetvédelmi szabályok módosítására, a kutak meghatározó része megfelel a legszigorúbb uniós előírásoknak is - közölte Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára a Világgazdaság érdeklődésére.
Egy 1995-ös környezetvédelmi miniszteri rendelet írja elő, hogy a töltőállomásokon benzingőz-visszavezető rendszert kell alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy a tankoláskor felszabaduló benzingőzt a töltőpisztolyon keresztül vissza kell juttatni a föld alatti tartályba. A rendelet nyolc év türelmi időt adott az olajcégeknek, ez augusztus 31-én lejárt.
A piacvezető társaságok szinte valamennyi töltőállomása megfelel ennek a kötelezettségnek. A Mol Rt. 1992 végén adta át az első Mol 2000 típusú benzinkutat, amelyeknél már beépítették a gőzvisszavezető rendszert, és az üzemanyagok tárolására dupla falú tartályokat alkalmaztak. A régi Áfor típusú kutak száma ezt követően rohamosan csökkent, legfeljebb tucatnyi ilyen lehet már csak a Mol hálózatában. Mint a sajtóosztályon érdeklődésünkre elmondták, ebben az évben tíz töltőállomást építenek újjá, és másik tízet teljesen felújítanak. A magyar üzemanyag-kiskereskedelmi piacon hagyományosan második helyen álló Shell Hungary Rt. is folyamatosan újította meg kútjait, 2001-ben 16, az idén 3 állomást építenek át. Ezekkel az átalakításokkal a magyarországi benzinkutak túlnyomó többsége megfelel a környezetvédelmi előírásoknak. Wilde György szerint a gőzvisszavezetés utólagos kialakítása 5-10 millió forintos beruházást jelent egy-egy töltőállomáson. A gőzvisszavezetés mellett szeptember 23-tól az üzemanyagok tárolására már csak dupla falú tartályok alkalmazhatók, ennek utólagos kialakítása már nagyobb, kutanként 15-25 milliós befektetést igényel. A MÁSZ főtitkára szerint lesz néhány olyan benzinkút, amelynek működési engedélyét visszavonják a környezetvédelmi hiányosságok miatt, ezeket a jellemzően kis forgalmú töltőállomásokat az üzemeltetők valószínűleg azért nem építették át, mert a beruházás nem lett volna gazdaságos. A gőzvisszavezetésre vonatkozó és augusztus 31-én életbe lépett, illetve a dupla falú tartályok alkalmazását előíró, szeptember 23-től hatályos rendelkezés alól elvben nem lehet felmentést kapni. Wilde György hozzátette: nem tartanák szerencsésnek, ha esetleg a kis benzinkutakat átmenetileg mentesítenék a nagyobb beruházást igénylő, dupla falú tartályok alkalmazása alól. A MÁSZ főtitkára szerint nyolc év elég kellett volna legyen ennek kialakítására, s ahol ez eddig nem történt meg, ott vélhetően ezután sem fog. (VG)


