Üveg és bor kapcsolata több ezer éves múltra tekint vissza, s e kapcsolat nem egyszerűen "fizikai", hanem "szellemi", az anyagon túli megfelelésekre is épül. Évezredek óta mindkét matéria az anyagi és a transzcendens, az emberi és az "isteni" szférát köti öszsze, ömmagán túlmutató, többrétegű jelentést hordoz. A bor misztériuma, euforizáló, a kreativitást növelő és víziókat keltő hatása a szellemek és Isten világával való kapcsolat lehetőségét jelentette. A bor gyógyszer is: mértékkel az egészség megőrzését szolgálja, mértéktelen élvezete méreg.
A bor különleges vagy hétköznapi üveg tároló- és ivóedényei, a kuttrolfok, kancsók, palackok, a "tazzák", talpas, száras, römer poharak, kelyhek, serlegek, kupák. E tárgyak legizgalmasabb, mindenképpen legmagasabb művészeti-technikai kvalitású típusait kísérlik meg bemutatni, a századok során betöltött funkciójukat, jelentésüket közelebb hozni, magyarázni, remélve, hogy a hétköznapi használati értéken túl e két különleges anyag meglepő funkcióira, mögöttes jelentéseire, rokonságára is fény derül. A kiállított válogatás nem törekszik teljességre, az adott időszak csúcsteljesítményeit mutatja be. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményének nemzetközi hírű anyagából válogat, s egyúttal sajátos szempontú üvegtörténeti áttekintést is nyújt. Legkorábbi tárgyai két XVI. századi kuttrolf. A századok remekeiből való válogatást a kortárs magyar tervezők alkotásai mellett talán a legutóbbi, kifejezetten e témakörre készült munka, a Magyar Iparművészeti Egyetem hallgatójának poharai zárják. (VG)
Kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből, 2003. szeptember 2-28.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.