BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gondban a kisebb autóbontók

Növekvő számú feldolgozásra váró roncsautóra, ugyanakkor szigorodó előírásokra kell számítaniuk a hazai autóbontóknak. A gyártókat és importőröket érintő hasznosítási kötelezettség bevezetésével fontos szerep juthat a feldolgozás koordinálására létrehozott CAR-REC Kht.-nak.

Komoly problémákkal kerülhet szembe a mintegy 300 hazai autóbontó nagy része a közeljövőben, ugyanis 80-90 százalékuk nem felel meg az EU jelenlegi környezetvédelmi előírásainak. Ezek többsége - a nagyobb hulladékhasznosítókkal ellentétben - várhatóan képtelen lesz a több tíz milliós fejlesztésekre, pedig a gépjárműimportőrök hamarosan életbe lépő visszavételi kötelezettsége miatt szakszerű feldolgozásra váró roncs lesz bőven.

Jelenleg évente 100-120 ezer roncsautó keletkezik Magyarországon, de ez a szám várhatóan jelentősen megugrik a következő években az autóállomány felgyorsuló cseréje, valamint a kétütemű járművek 2005-ös kivonása következtében. A Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ) szerint hosszú távon is reális lehet az évi 160-180 ezer gépkocsi ronccsá válása, miközben ezek szakszerű felvétele, tárolása, szétbontása és hasznosítása egyelőre megoldatlan.

A jelenleg üzemelő 300 autóbontó több mint négyötöde nem felel meg a hamarosan életbe lépő rendeletnek, amely az európai uniós előírásokat átvéve szigorítja majd a hazai roncsautó-feldolgozást. Nincs megoldva többek között a roncsok szakszerű üzemanyag-levétele, a kibontott alkatrészek szárazon való tárolása és a legtöbb esetben azok származásának igazolása. Lu-

kács Pál, az MGSZ ügyvezető igazgatója szerint több száz hazai bontó egyszerű "csillaggarázs, ahol a szabad ég alatt heverő fémekből a talajba szivárog a hulladék". Pedig kellenének a modern szétszerelő-feldolgozó üzemek, hiszen a jogharmonizáció miatt 2004 májusától a hazai gépjárműimportőrök kötelesek lesznek ingyen visszavenni a 2002. július 1. után forgalomba állított, de már ronccsá vált autókat. Ez még nem lesz gond, hiszen ezek a járművek csak 1-2 évesek lesznek akkor, de 2007. január 1-jétől életkorra való tekintet nélkül kell befogadniuk a márkájukhoz tartozó roncsokat.

Az MGSZ várakozásai szerint a nagyobb bontócégek nagy része beruházza a megfelelő feldolgozáshoz szükséges összeget, ezzel szemben a "csillaggarázsok" többsége nem lesz képes átlagosan mintegy 15-20 millió forintot fejlesztésre költeni. Ennek következtében, a szabályozás bevezetése után, a bontók száma várhatóan drasztikusan csökkenni fog. A piac egyébként már mozgolódik. A nagy európai autógyártó konszernek hazai importőrei sorra írják alá a szándéknyilatkozatokat a nagy hulladékfeldolgozókkal, a jövőben általuk átvett roncsok átadására. A francia érdekeltségbe tartozó Ereco Rt. mellett a jövőben a májusban létrehozott CAR-REC Kht. juthat meghatározó szerephez.

A közhasznú szervezetet tájékoztatásuk szerint hat, kizárólag hulladékkezeléssel foglalkozó cég hozta létre, amely a járműforgalmazók - szándéknyilatkozat szintjén már rögzített - belépését követően koordináló szervezetként fog tevékenykedni a bevezetésre váró roncsautó-újrahasznosítási előírások teljesítésének érdekében. A roncsautók feldolgozására vonatkozó rendelet életbelépését követően a CAR-REC Kht. - koordinálószervezeti nyilvántartásba vétele után - a hasznosításra kötelezett gyártóktól és az importőröktől átvállalhatja majd a hasznosítási kötelezettség teljesítését is. Ezzel a kötelezett cégek mentességet szerezhetnek majd az alól, hogy az általuk forgalomba hozandó gépjárművek után termékdíjat fizessenek, amelyet a kormányzat várhatóan jövőre vezet be. A kht., az alapító tagok infrastruktúrájára támaszkodva, az ország valamennyi régiójában biztosítani fogja, hogy 50 kilométeres körzeten belül bárki megfelelő helyen leadhassa elhasználódott gépkocsiját, s szükség esetén a tervekben szerepel a hasznosítói oldal további fejlesztése is.

Az a probléma, hogy a tulajdonosok egy része nem gondoskodik leselejtezett autója leadásáról. Az MGSZ ügyvezető igazgatója szerint ugyanakkor egy jó rendelettel, illetve annak hatékony végrehajtásával akár 90 százalékos szintre lehetne emelni a roncsfeldolgozást, ám ehhez az autóikat a közterületeken elhagyók hatékony bírságolása is szükségessé válhat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.