Komoly problémákkal kerülhet szembe a mintegy 300 hazai autóbontó nagy része a közeljövőben, ugyanis 80-90 százalékuk nem felel meg az EU jelenlegi környezetvédelmi előírásainak. Ezek többsége - a nagyobb hulladékhasznosítókkal ellentétben - várhatóan képtelen lesz a több tíz milliós fejlesztésekre, pedig a gépjárműimportőrök hamarosan életbe lépő visszavételi kötelezettsége miatt szakszerű feldolgozásra váró roncs lesz bőven.
Jelenleg évente 100-120 ezer roncsautó keletkezik Magyarországon, de ez a szám várhatóan jelentősen megugrik a következő években az autóállomány felgyorsuló cseréje, valamint a kétütemű járművek 2005-ös kivonása következtében. A Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ) szerint hosszú távon is reális lehet az évi 160-180 ezer gépkocsi ronccsá válása, miközben ezek szakszerű felvétele, tárolása, szétbontása és hasznosítása egyelőre megoldatlan.
A jelenleg üzemelő 300 autóbontó több mint négyötöde nem felel meg a hamarosan életbe lépő rendeletnek, amely az európai uniós előírásokat átvéve szigorítja majd a hazai roncsautó-feldolgozást. Nincs megoldva többek között a roncsok szakszerű üzemanyag-levétele, a kibontott alkatrészek szárazon való tárolása és a legtöbb esetben azok származásának igazolása. Lu-
kács Pál, az MGSZ ügyvezető igazgatója szerint több száz hazai bontó egyszerű "csillaggarázs, ahol a szabad ég alatt heverő fémekből a talajba szivárog a hulladék". Pedig kellenének a modern szétszerelő-feldolgozó üzemek, hiszen a jogharmonizáció miatt 2004 májusától a hazai gépjárműimportőrök kötelesek lesznek ingyen visszavenni a 2002. július 1. után forgalomba állított, de már ronccsá vált autókat. Ez még nem lesz gond, hiszen ezek a járművek csak 1-2 évesek lesznek akkor, de 2007. január 1-jétől életkorra való tekintet nélkül kell befogadniuk a márkájukhoz tartozó roncsokat.
Az MGSZ várakozásai szerint a nagyobb bontócégek nagy része beruházza a megfelelő feldolgozáshoz szükséges összeget, ezzel szemben a "csillaggarázsok" többsége nem lesz képes átlagosan mintegy 15-20 millió forintot fejlesztésre költeni. Ennek következtében, a szabályozás bevezetése után, a bontók száma várhatóan drasztikusan csökkenni fog. A piac egyébként már mozgolódik. A nagy európai autógyártó konszernek hazai importőrei sorra írják alá a szándéknyilatkozatokat a nagy hulladékfeldolgozókkal, a jövőben általuk átvett roncsok átadására. A francia érdekeltségbe tartozó Ereco Rt. mellett a jövőben a májusban létrehozott CAR-REC Kht. juthat meghatározó szerephez.
A közhasznú szervezetet tájékoztatásuk szerint hat, kizárólag hulladékkezeléssel foglalkozó cég hozta létre, amely a járműforgalmazók - szándéknyilatkozat szintjén már rögzített - belépését követően koordináló szervezetként fog tevékenykedni a bevezetésre váró roncsautó-újrahasznosítási előírások teljesítésének érdekében. A roncsautók feldolgozására vonatkozó rendelet életbelépését követően a CAR-REC Kht. - koordinálószervezeti nyilvántartásba vétele után - a hasznosításra kötelezett gyártóktól és az importőröktől átvállalhatja majd a hasznosítási kötelezettség teljesítését is. Ezzel a kötelezett cégek mentességet szerezhetnek majd az alól, hogy az általuk forgalomba hozandó gépjárművek után termékdíjat fizessenek, amelyet a kormányzat várhatóan jövőre vezet be. A kht., az alapító tagok infrastruktúrájára támaszkodva, az ország valamennyi régiójában biztosítani fogja, hogy 50 kilométeres körzeten belül bárki megfelelő helyen leadhassa elhasználódott gépkocsiját, s szükség esetén a tervekben szerepel a hasznosítói oldal további fejlesztése is.
Az a probléma, hogy a tulajdonosok egy része nem gondoskodik leselejtezett autója leadásáról. Az MGSZ ügyvezető igazgatója szerint ugyanakkor egy jó rendelettel, illetve annak hatékony végrehajtásával akár 90 százalékos szintre lehetne emelni a roncsfeldolgozást, ám ehhez az autóikat a közterületeken elhagyók hatékony bírságolása is szükségessé válhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.