BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Verseny a televíziós piacon

Duplájára emelkedhet a fizetős televíziók műsorainak vételére fordított összeg Európa-szerte a következő években. A verseny közben egyre fokozódik a földfelszíni, a kábelen és a szabadon elérhető műsorokat továbbító digitális szolgáltatók között.

Duplájára növekedhet a fizetős televíziók szolgáltatására költött összeg Európában. Jelenleg közel 18 milliárd dollárt költenek kontinensszerte a fizetős televíziók műsorainak vételére. Ez az összeg 2007-re várhatóan 39 milliárd euróra nő - áll a Datamonitor elemző cég legfrissebb felmérésében.

A tanulmány azonban azt is leszögezi, hogy az európai fizetős televíziós társaságoknak újra kell értékelniük stratégiájukat a szabadon elérhető műsorok vételére alkalmas digitális operátorok és földfelszíni digitális választék bővülése miatt.

A Datamonitor tanulmánya szerint a fizetős televíziók tulajdonosainak növelni kellene a meglévő előfizetőktől származó bevételeiket, másrészt pedig keresniük kell a gazdaságosabb működés lehetőségeit. A költségcsökkentés leghatékonyabb módja a programokra szánt kiadások mérséklése lehet. A tartalmak megvétele ugyanis a legdrágább eleme a fizetős televíziók működésének.

A szolgáltatók közötti nagy verseny miatt a fizetős televíziós társaságok mindenesetre kellően erős pozícióba kerültek ahhoz, hogy nyomást gyakorolhassanak a szolgáltatókra a műsortovábbítási költségek csökkentése miatt.

A Rupert Murdoch médiamágnás tulajdonába tartozó BSkyB angol műholdas tévétársaságnak is el kellett fogadnia, hogy alacsonyabb árakon továbbítja a műsorokat. A társaság 2003 augusztusában például 30 millió euróért kötött üzletet az MTV csoporthoz tartozó hét zenecsatornával. Ez húsz százalékkal alacsonyabb, mint az egy évvel korábbi időszakra kötött szerződés. Hasonlóan jelentős mértékben csökken film- és programköltsége a német fizetős műholdas tévétársaságnak, a Premierének is.

A piacon ugyanakkor továbbra is csak a legerősebb konglomerátumok képesek versenyben maradni. Emiatt az utóbbi időben több újabb konszolidációs lépésre is sor került: Olaszországban a Telepiú a Streammel egyesült, míg Spanyolországban a Via Digital a Canal Satellite Digitallal működik együtt.

Ismeretes: 2002-ben olyan nagy szereplők estek ki versenyből, mint az angol ITV Digital és a Kirch Group. Előbbi platformját annak ellenére be kellett zárni, hogy 1,5 millió előfizetője volt. A spanyol piacon a Quiero omlott össze, de Európa egyik legsikereresebb földfelszíni fizetős televíziós csatornájának, a Canal+-nek is sokáig súlyos problémákkal kellett szembenéznie. Elégedettségre talán csak a Rupert Murdoch médiamágnás vezette BSkyB-nak (Sky Digital) van oka, amelynek előfizetői száma jócskán meghaladja a 7 milliót, miközben a cég 260 millió font adózás előtti nyereséget könyvelhetett el az előző gazdasági évben.

Az olasz Sky Italiától manapság azt várják, hogy másfél éven belül elérje a nyereségküszöböt, köszönhetően költségcsökkentő lépéseinek. Hasonló helyzetbe kerülhet a Digital Plus, amely már elindította 12 millió euróba kerülő kampányát. Ez a tervek szerint 500 ezer új előfizetőt eredményezhet 2005-ig. Így már mintegy 3 millió előfizetővel rendelkezne a társaság.

A digitális televíziózás terén a kábelszolgáltatók is növelhetnék szerepüket. A Datamonitor tanulmánya szerint azonban elképzelhető, hogy a kábeloperátorok a digitális televízió mellett a szélessávú internetre és a telefonos szolgáltatásokra inkább együttesen fokuszálnak a jövőben.

A Sky Digital piaci dominanciája miatt a két vezető angol kábelszolgáltató, az NTL és a Telewest is a szélessávú internettel próbálja bővíteni hálózatát, és ettől várják árbevételük növekedését.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.