Újabb boom bontakozik ki a nemzetközi vállalatok magyarországi osztott szolgáltatásközpontjainak (shared service) létrehozásában. A múlt év végén indult folyamat fellendülését az uniós csatlakozásunk kapcsán jelentkezett változások serkentik - összegezte a PricewaterhouseCoopers (PwC) nemrég készített tanulmánya fő megállapítását Erdős Gabriella, a PwC Kft. cégtársa.
Az ilyen központokba a több országban is tevékenykedő vállalatok telepítik azon belső szolgáltatásaikat, amelyeket viszonylag egységes szabványok szerint és ellenőrizhető formában, s egy adott cégen belül mindössze egy helyen ésszerű végezni. Főként a minőség-ellenőrzést, a logisztikát, a vállalati képzést, a pénzügyet, a számvitelt és könyvelést, az emberierőforrás-gazdálkodást, a vevőszolgálatot, a beszerzést, a biztosítást és az információtechnológiai szolgáltatásokat viszik ki. Közben a gyártást mint fő tevékenységet bérmunkába adják.
A hagyományos vállalatszerkezet felbomlását egyébként a kilencvenes évek közepének dotcomboomja tette lehetővé - emlékeztet Erdős Gabriella. Ekkor jelentek meg az első hazai shared service centerek is. Ezekből tizenhat került be a PwC mostani felmérésébe, de Erdős Gabriella szerint számuk ennek a kétszeresére tehető.
E hazai központok többsége (a bérszámfejtés kivételével) az adott vállalat teljes számvitelére, illetve it-szolgáltatásaira jött létre, de teret nyernek az előbbieket együtt végző központok is. Az utóbbi időben mind több call center települ ide Írországból amiatt, hogy Magyarországon az angol mellett viszonylag sokan beszélik magas szinten a szomszédos országok nyelveit is. Terveznek Magyarországra kiszervezni logisztikai feladatokat is, és felerősödött a k+f központok telepítése kapcsán már meglévő érdeklődés is. Utóbbi területnek hazánk sok kedvező feltételt (adókedvezményt, állami támogatás) biztosít.
Magyarország egyébként azért lett hirtelen ilyen népszerű, mert az unió bővülésével nőtt a piac, így még inkább ésszerűvé vált e központok létesítése, s ennek az egységesülő piacnak immár Magyarország is része - mutat rá Erdős Gabriella. Május 1-jétől Magyarországon is elfogadott az elektronikus könyvelés és az elektronikus számla használata, ennek hiánya eddig nehezítette a shared service centerek itteni megtelepedését.
Vannak persze versenytársaink, főként India, amely sokkal olcsóbb azokon a területeken, ahol a megbízó globális szolgáltatást igényel. Nem mi vagyunk a legolcsóbbak a tanult munkaerő területén sem, bár az itteni bérköltséget versenyképessé teszi a munkaerő hatékonysága. A közterhek viszont mindenképpen magasabbak, mint a környező országokban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.