Az állásinterjúk lebonyolítása erősen szektor-, illetve pozíciófüggő. Az első előszűrés legtöbbször a szakmai önéletrajz alapján történik. Majd telefoninterjú következhet. Az ezen való sikeres túljutás után következhet a vállalatnál zajló interjú, amikor is napjaink felgyorsult folyamataihoz igazodva a legalkalmasabbnak talált jelölteket bemutatják a hr- vagy a szakmai vezető számára - tájékoztat Szávó Tímea, a Focus Consulting operációs igazgatója.
A kiválasztási folyamat során általánossá vált a viselkedés alapú interjú alkalmazása, amelynek keretében konkrétan rákérdeznek a múltbeli tapasztalatokra. A válaszok alapján megjósolható, hogy egy jövőbeni hasonló szituációban hogyan reagál a jelölt - világít rá Sallai Mihály, az Invitel HR-vezetője. Nem ritka, hogy a viselkedés alapú interjú során a legapróbb részletekig kibogozzák a múltat, a jelölt semmit sem tud elhallgatni, s füllenteni sem éri meg.
A megfelelő jelölt nemcsak a szakmai elvárásoknak kell, hogy megfeleljen, hanem a stratégiai és kulturális szempontoknak is. A stratégiai alkalmasság azt jelenti, hogy képes a társaság jövőbeli céljainak megvalósítására, míg a kulturális alkalmassági vizsgálat célja, hogy a jelölt által fontosnak ítélt értékekről, munkahelyi viselkedéséről, vezetési stílusáról képet adjon.
A kulturális alkalmatlanság gátolhatja az új és a régi kollégák együttműködését, így csökken a hatékonyság, és a feladatok sem készülnek el határidőre - magyarázta Róka Judit, a Mol csoport HR-szakértője.
A néhány éves tapasztalattal rendelkező diplomás jelöltek esetén napjainkban is előszeretettel alkalmazzák a strukturált interjút. Ennek keretében a végzettség, szakmai tapasztalat, erősségek, gyengeségek, nyelvtudás, személyiség, csapatszellem témákat érintik a kérdéskörök, illetve az adott munkakörprofilhoz tartozó személyiségjegyek skáláját. Például értékesítési területre történő keresés esetén a jelöltnek a röviden feltett kérdésekre hosszan, választékosan, meggyőzően érvelve kell válaszolniuk, hiszen az esetükben fontos a magas szintű szóbeli kommunikációs készség és a meggyőzőerő - fejtette ki Szávó Tímea. Számos esetben különböző képesség- és személyiségteszteket is alkalmaznak, ezek időzítését a kiválasztási folyamatban szintén a HR-szakember határozza meg. Szakértők, illetve specialisták kiválasztása esetén a végső szó egyértelműen a szakmai vezetésé.
A néhány évvel ezelőtt gyakran alkalmazott Assessment Center (AC) szerepe napjainkra megváltozott, bár továbbra is a kiválasztási módszerek "királynőjeként" ismert, hiszen a legmagasabb beválási rátát eredményezi. Megszervezése viszont rendkívül időigényes és költséges, továbbá nagy HR-kapacitást köt le. Alkalmazása csak bizonyos munkakörök - pályakezdők, gyakornoki programok, értékesítési pozíciók - esetén jellemző. Ha egy adott funkcionális vezetői pozícióra sok a megfelelő jelölt, akkor is egy célirányos AC segítségével választhatják ki a legalkalmasabb munkatársat. Az alkalmazott gyakorlatok nagy része a cégek többségénél saját fejlesztésű szakmai feladat, melyeket a HR-es szakemberek az üzleti vezetőkkel együttműködve dolgoznak ki. Ezáltal olyan helyzeteket teremtünk az AC-k során, amelyek a mindennapi munkavégzés során előfordulhatnak - tájékoztatta lapunkat Róka Judit.
Vezetők kiválasztása esetén a telefonos interjú elmarad, viszont a tanácsadó a személyes találkozáskor hosszabb szűrést, mindenre kiterjedő mélyinterjút készít, mely során a vezetői készségeket, a hosszú távú motivációt, a hazai, illetve nemzetközi kapcsolatrendszert (networking) vizsgálják. Változás e területen is megfigyelhető: a cégek a folyamatba sokkal jobban bevonják a tanácsadókat, mert a vezetők kiválasztása során a jelöltről nem a szakmai önéletrajz, hanem a profil alapján döntenek. A szakmai vezetői szinteken, azaz a közép-, projekt- és csoportvezetők esetén tesztelik a szakmai rátermettséget is, az addig elért eredményeket, míg a felső vezetők esetén a stratégiai gondolkodást és a vezetői kompetenciákat vizsgálják erősebben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.