BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb ötletek a fapadosoktól

Újabb ötletekkel állnak elő a költségek még erőteljesebb leszorítására törekvő diszkont- légitársaságok. Egyesek lefaragják a földi kiadásokat, mások átalakítják a fedélzetieket. Az Easyjet újabb repülőterekkel tárgyal, mert főleg Kelet- és Dél-Európában akar terjeszkedni.

A magyar piacon is megjelent brit Easyjet a hét elején próbaüzemet tartott Nottinghamben: a prágai járat utasait nem földi személyzet fogadta az utascsarnokban, hanem egy automata bejelentkezőegység. Ilyen egységet a későbbiekben az összes olyan repülőtéren felszerelnek, ahová közlekednek a narancssárga feliratú Easyjet gépek. Más, hagyományos üzleti modellben működő légitársaságok szintén alkalmaznak automata bejelentkezőket, de csak a személyzettel ellátott fogadópult kiegészítésére, és inkább csak a nagyobb légikikötőkben.

A brit vállalat háromról kettőre csökkentette a Boeing típusú gépein lévő mellékhelyiségek számát, mondván: mivel eleve alig van étel-ital felszolgálás (az is fizetős), nem kell annyi WC sem, helyette a felszabaduló területen is ülést lehet elhelyezni. Azt egyelőre nem tudni, hogy milyen más intézkedést akarnak bevezetni, de előzőleg már jelezték: folyamatosan átvizsgálják a költségszerkezetet, és megteszik a szükséges lépéseket.

Úgy tűnik, a takarékosságban éllovas ír Ryanair sem akar lemaradni. Michael O'Leary vezérigazgató a Der Spiegel című hamburgi hetilap legfrissebb számában megjelent interjúban azt mondta: a csomagszállítást szeretnék "rábízni" az utasokra. Talán már ősztől arra lehet számítani, hogy maguknak kell kivinniük a gépig a bőröndöket. Aki mégis lemond erről a felelősségről, annak tíz eurót kell majd fizetnie. Ugyanakkor bővíteni akarják a fedélzeti szolgáltatásokat, amikből már eddig is növekvő bevételeik származtak. Fizetős filmvetítésre készülnek, tehát például ha egy gyerekes család utazik, mást nézhet a gyerek és mást a felnőttek. A Ryanairt egyébként romló pénzügyi eredményei is takarékosságra késztetik. A márciusban zárult üzleti évről a hét elején nyilvánosságra hozott adatok szerint 226,6 millió eurós adózott eredményt ért el, vagyis kisebbet az előző évi 239,4 milliónál. Az elmúlt pénzügyi év nyereségcsökkenését a jegyárak átlagosan 14 százalékos csökkentésével magyarázták, miközben az utasszám tovább nőtt. A mostani pénzügyi évre a férőhelyek 16 százalékos bővítését, az utasszám körülbelül 20 százalékos növekedését jósolták a cégnél, és a jegyárak további csökkentését ígérték a következő évekre. A vezetők szerint az első fél évben 5-10 százalék között, a másodikban 10-20 százalék között mérséklődnek az árak. Az online foglalás elterjesztését célozza az egy éve a magyar piacra lépett német Germanwings. A diszkontcégek közül elsőként a T-Mobile ügyfelei a WAP segítségével foglalhatnak és fizethetnek.

A Germanwings külön szállodai alhonlapot is létrehozott, a német társaság kettőzött erőfeszítéseit részben a mind élesebb németországi diszkontpiaci verseny indokolja. Európa második legnagyobb idegenforgalmi konszernje, a Thomas Cook ugyanis a napokban úgy döntött: feléleszti Condor nevű diszkont-légitársaságát. A vállalat nagy távolságú, olcsó utakat is szervez majd: az Egyesült Államokba, a Karib-szigetekre, Afrikába és Ázsiába 99 eurótól kínál repülőutakat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.