BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Versenyelőny a jó kommunikáció

A jó kommunikációs készség sok hazai vállalatnál a minimumelvárások között szerepel. Nem egyértelmű azonban, hogy szép beszédet, meggyőző erőt, vagy épp prezentációs készséget várnak-e a leendő kollégától. A kommunikációs készség tehát minden munkakör betöltéséhez fontos, hiszen ha ügyfelekkel nem is, de a többi munkatárssal biztosan kommunikálni kell.

Az értékesítő legyen jó kapcsolatteremtő, az ügyfélszolgálati munkatárs kitűnő konfliktuskezelő, a vezető találja meg a hangot mindenkivel, egy humánerőforrás-szakembernek és a marketingesnek pedig mindezt tudnia kell. Vannak tehát olyan munkakörök, amelyeknél kiemelt fontossággal bír a kommunikációs és a tárgyalási készség. Azt azonban, hogy ezek alatt pontosan mit ért és mit vár el a cég, legtöbbször maguk a vállalatok sem tudják - véli Németh András, a Synergia Stúdió vezető tanácsadója. A szervezetek elsősorban arra számítanak, a jól kommunikáló munkatárs mindenkivel megérteti magát, nincs gondja a kapcsolatépítéssel és az információátadással.

Napjainkban a gazdaság meghatározó része az értékesítés, a szolgáltatás, emiatt egyre változatosabb és összetettebb kommunikációs csatornák alakulnak ki. Kommunikációs készségen ezért már nem csak a szóbeli, verbális adottságok értendők, hiszen nemcsak személyes találkozáskor kerülhetnek a munkavállalók kapcsolatba a vállalat ügyfeleivel, hanem az írott dokumentáció, a levelezés, az internetes vagy akár az e-mailben történő kapcsolattartás során is - mondta Szávó Tímea, a Focus Consulting operációs igazgatója. A kommunikáció jelentheti részben a testbeszédet, a közlés stílusát, az üzenetátadás minőségét, az üzenetfogadásra történő reakciót, a problémakezelést is. Közös benne a jelrendszer (vagyis a nyelv), amit mind a küldő, mind a fogadó fél ismer, de akár félre is értelmezhet. Napjainkban az idegen nyelvek ismerete is elengedhetetlen, így állásinterjúkon ezt is komolyan tesztelik.

A folyamatos koncentrációs képességnek is kiemelt a szerepe, hiszen ez a kommunikáció sikeréhez elengedhetetlen. Kialakul és fejlődik általa a tárgyalástechnika, az üzleti partnerre több figyelem juthat, a visszajelzések egyértelműek lesznek. A megfelelő hang, légzés, kiejtés, beszédtempó, hangsúly, hanglejtés és a szünetek is fontos szerepet töltenek be beszédben. Bizonyos munkaköröknél - ügyfélszolgálat, értékesítés - ezen készséget további olyan képességek egészítik ki, mint a türelem, az empátia, illetve a gyors problémamegoldó képesség.

Az állásinterjúk során a kommunikációs készség vizsgálata komplexen történik. A kiválasztási szakember a munkakör követelményeinek megfelelően egy dominanciaskálát állít össze, mely során vizsgálja a jelölt személyiség- és egyéb, a munkakör betöltéséhez szükséges jegyeit, képességeit. Előfordul, hogy váratlan helyzet elé állítják a jelöltet, így vizsgálva, ki tudja-e vágni magát a szituációból. A jó kommunikációs készség sokat segít, a kreatív válasz előnyhöz juttathatja a pályázót.

A kommunikációs készség fejleszthető, és ez a napi munkavégzés során is történhet. Érdemes visszajelzéseket kérni a kollégáktól, felettesektől, hogy mit jelölnek meg fejlesztendő területként. Bár számos kommunikációs készséget fejlesztő cég is működik, érdemes a kurzusra jelentkezés előtt meghatározni, milyen célból, milyen munkakör betöltése kapcsán szükséges a fejlesztés. Szakemberek állítják, az önismeret minden kommunikációs képesség alapja. Ha valaki jól akar kommunikálni, tudnia kell, mi az, amiben jó, és mit kell fejlesztenie - hívja fel a figyelmet Németh András.

Manapság a tréningek 80 százalékát a kommunikációs fejlesztések adják, ezen belül legtöbb esetben az ügyfelekkel való kapcsolattartást kívánják javítani.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.