BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Árháborút indíthat a Lidl

November közepétől teljesen átformálódhat a hazai élelmiszer-kiskereskedelem: belép a német Lidl, amely néhány év alatt több mint száz áruházat akar nyitni. A versenytársaknak nem lesz elég, ha beszállnak az árháborúba.

Példátlan akcióra készül a német Lidl diszkontáruházlánc: november 11-én egyszerre huszonkét egységet nyit több magyar településen. Értesülésünk szerint a tempó nem csökken, mert néhány év alatt száz fölé akarja tornászni az áruházak számát. A nemzetközi tapasztalatok alapján Magyarországon is főként a diszkontboltoknak, mint például a Plus, a Penny Market, a Spar vagy a Profi jelenthet komoly konkurenciát, különösen, ha ugyanúgy, mint máshol, 20-30 százalékkal a konkurensek árainál olcsóbban kínálja majd termékeit.

A nyugat-dunántúli régióban Szombathelyen két diszkontáruházat is nyit a Lidl. A polgármesteri hivatal vagyongazdálkodási osztályától kapott információ szerint az egyik beruházáshoz a szabadpiacon vásárolt telket a társaság, s várhatóan még ebben az évben az áruház is megnyílik a Stromfeld lakótelepen. A másik építkezést a városi önkormányzattól vett telken tervezik. Ez utóbbi, mintegy 1200-1400 négyzetméteres, a város déli részére tervezett áruház kivitelezése az önkormányzat feltételei szerint azt követően kezdődhet el, hogy megépítik az ahhoz kapcsolódó utat. Információink szerint jelenleg ezek a munkálatok folynak, a létesítmény átadása pedig a jövő nyár előtt nem várható.

Győrben egyelőre csak tervezi terület vásárlását a Lidl. A társaság azt kérte a várostól, hogy meghatározott területen módosítsa a rendezési tervet egy diszkontáruház-beruházás megvalósítása érdekében. A városban tehát a rendezési terv módosításától függ az áruháznyitás. Mosonmagyaróváron az építési engedély módosítási kérelme van a városi szakhatóságnál. A társaság a korábban kapott építési engedélyét koncepciója megváltoztatása miatt akarja módosítani. Itt a legkorábban ugyancsak jövő nyáron nyithat a Lidl. Csornán is az önkormányzattól vásárolt telken, a 85-ös út mentén építkezik a társaság. A beruházás az idén nyáron indult, s várhatóan még ebben az évben megnyílik az áruház.

A Lidl alacsony árait elsősorban az teszi lehetővé, hogy termékeit saját magának gyártatja, a kínálat döntő részét tehát saját márkás cikkek képviselik, hasonlóképpen a hazai piacon már ismert Tesco gazdaságos modellhez. Az agresszív árpolitika miatt elképzelhető, hogy a Lidl nemcsak a diszkontok, hanem a nagyobb szuper- és hipermarketek vevőkörét is elcsábíthatja. (Németországban a Lidl és a diszkontszegmensben vezető Aldi piacszerzése miatt több milliárd eurós forgalomveszteséget könyveltek el a hipermarketek.)

"Az értékesítési áraink jelenleg is rendkívül alacsonyak, s az eddigi engedmények ezt követően is folytatódnak, ám az akcióinkat nem időzítjük a Lidl megjelenéséhez" - fogalmazott kérdésünkre Danks Emese. A Tesco Global Áruházak Rt. szóvivője szerint az árak mellett a széles termékválaszték, valamint a kiegészítő szolgáltatások - egyebek között a diszkontbenzinkutak építése, éjszakai nyitva tartás - is segít a vásárlók megtartásában.

Egészen biztos, hogy a Lidl felkavarja az élelmiszer-kereskedelmet Magyarországon - mondta el lapunknak Neubauer Katalin, a CBA kereskedelmi igazgatója. A magyar beszerzési társulás szakemberei ugyanis azt követően, hogy a Lidl megnyitott Lengyelországban, elmentek megnézni az ottani üzleteket. Ugyanezt tették a közelmúltban a szlovákiai hálózat indulásakor is, és azt látták, hogy a lengyel Lidl-árak a magyar hipermarketáraknál 30-35 százalékkal olcsóbbak, Szlovákiában pedig mintegy 25 százalék a különbség. Igaz, Szlovákiában csak 19 százalék az áfa, ám ha korrigáljuk a magyar adószinttel, akkor is 15-20 százalékkal alacsonyabbak a német lánc ottani üzletének átlagárai, mint a magyar hipermarketeké, illetve a Plus és a Penny Market szintje.

Vannak olyan, úgynevezett mágnes cikkek, amelyek különlegesen alacsony árukkal vonzzák a vevőket. Ilyen például a banán, ami átszámítva 70 forintba kerül, míg a CBA akciósan is csak 159 forintért tudja adni. Ebben a helyzetben azzal készült fel a CBA, hogy július óta folyamatosan tárgyal lengyel élelmiszer-ipari beszállítókkal, mivel a Lidl boltokban is sok a lengyel termék. Így a CBA hálózatban másfél hónapja megjelent a lengyel instant tea, kávé, keksz, teasütemény, és jön a csokoládé is, amelyek ára várhatóan szorosan követi majd a Lidlét.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.