Gyorsétteremláncok és call centerek alkalmazzák leginkább a hallgatókat
Felmérések szerint csak a fővárosban, az iskolaszövetkezetek keretein belül, egy hónap alatt több mint tízezer diák vállal munkát. Borítékoláshoz, háztartási termékek címkézéséhez, de segédmérnöki tevékenységekhez, számítógépes tervezéshez, és tolmácsoláshoz is szívesen alkalmaznak diákot a hazai vállalatok.
Munkatársunktól
A munkaerőpiac fontos kiegészítő szegmense a "diákmunka", mely a felsőoktatás tömegessé válásával, a kreditrendszerű képzés elterjedésével már régen túllépett a "nyári munka" jellegen. A legtöbb vállalat iskola- vagy diákszövetkezeten keresztül alkalmaz diákmunkást, mivel így jóval nagyobb kedvezménnyel tudja őket foglalkoztatni. Főleg rövid, de intenzív időtartamú, szezonális munkákra, illetve nagy fluktuációjú munkahelyekre keresik elsősorban a hazai cégek költséghatékony lehetőségként ezt a megoldást.
A MŰISZ Iskolaszövetkezet minden évben vizsgálja a budapesti diákmunkapiac szereplőit a potenciális munkavállalók, azaz a 17 évnél idősebb iskolába járó fiatalok megkérdezésével - tájékoztatott Rab András, a kutatás vezetője. A becslések szerint a fővárosban, iskolaszövetkezetek keretein belül egy hónapban nagyjából tízezer diák vállal munkát. A megkérdezett 1300 fő csaknem 40 százaléka dolgozott már iskolaszövetkezeten keresztül. Havi átlagbérük nem haladta meg a 16 ezer forintot, ami az átlagosnak mondható 400 forintos órabér esetében nagyjából havi 40 órát jelent.
A diákmunkaerő sajátosságaiból fakadóan (rendszertelen munkavégzés, nagy fluktuáció stb.) a diákmunka inkább kiegészíti a munkaerő-kölcsönzést, mint helyettesíti. Ez természetesen csak abban az esetben igaz, ha a diákszövetkezetek tényleg nappali tagozatos diákokat alkalmaznak. A kutatás szerint a diákmunka-vállalók 4,5 százaléka volt az, aki nem nappali tagozaton tanult.
A munkavállalók iskolaszövetkezetekben való munkavállalással kapcsolatban leginkább a "késői bérfizetéssel", illetve a "kis munkaválasztékkal" továbbá a "kevés munkával" elégedetlenek. Az első probléma két okra vezethető vissza: a havonta egy hetet dolgozó diáknak - főleg, ha ez hó elején történt - egyszerűen adminisztratív okokból meg kell várnia a következő hó elejét a bérkifizetésig, továbbá a szövetkezetek általában tőkeszegény szervezetek, így nagy gondot jelenthet a havibérek előfinanszírozása. Ebből adódóan ezen vállalkozások keveset tudnak marketingre, reklámozásra költeni. A megkérdezettek több mint 25 százaléka még mindig valamely családtagján vagy ismerősén keresztül talál rá az általuk ismert iskolaszövetkezetre. Emellett nagy szerepe van a fővárosban elburjánzott, illegálisan elhelyezett plakátoknak is (6 százalék) Az interneten keresztül 20 százalék talált rá a szövetkezeti munkaadójára, és az oktatási intézményen keresztüli megismerésnek is nagy jelentősége van (16 százalék).
A munkaválaszték szűkössége csak néhány területen igaz, ott, ahol "tömegesen" alkalmaznak diákokat: a rendkívül alacsony bérköltséggel gazdálkodó gyorsétteremláncok, a nagyáruházak egyszerűbb munkakörei, illetve a dinamikusan bővülő és rendkívül nagy munkaerőigénynyel jelentkező call center cégek. A "kevés munka" problémája általában a szünidőre jellemző, amikor időszakosan a középiskolások tízezrei is megjelennek a munkaerőpiacon. Az talán természetes, hogy a diákok kevés munkával minél több pénzt szeretnének keresni, a többségük viszont erősen túlbecsüli saját tudását, és nehezen fogadja el, hogy valós ismerete kevesebb, mint amit a cégek elvárnak. A szakmai jellegű munkák esetén a megbízók nem betanulókat, hanem tapasztalt, megbízható szakismeretű diák munkavállalókat várnak el. A diákok többsége a könnyű fizikai és az irodai munkák esetén alkalmazható sikeresen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.