A MÁV az idén áprilisban írt ki előminősítéses, többfordulós, tárgyalásos közbeszerzési eljárást villamos motorvonatok beszerzésére és karbantartására; a vasúttársaság összesen 30 kocsit vásárolna a pályázat nyertesétől, melynek ezzel opciója lenne további 30 motorvonat leszállítására. A tender összértéke megközelíti a 40 milliárd forintot, egy-egy motorvonat ára pedig 1,3-1,5 milliárd forint között van. A járműbeszerzés után a MÁV csak a vonatok üzemeltetését végzi, a tender nyertesének pedig 15-30 évig meg kell oldania a folyamatos karbantartást és a takarítást.
A tavasszal kiírt tenderre hat társaság jelentkezett, de közülük a spanyol CAF és a japán Mitsui szeptemberben már nem adta be pályázati anyagát. A még versenyben lévő négy társasággal, a kanadai Bombardier-vel, a francia Alstommal, a svájci Stadlerrel és a német Siemensszel októberben kezdte meg a műszaki feltételek egyeztetését a MÁV. A vasúttársaság azzal a pályázóval kezdi meg a végső pénzügyi tárgyalásokat, amely a műszaki feltételeket illetően a legelőnyösebb ajánlatot adta be. Értesülésünk szerint az év végéig eredményt hirdethetnek.
Mivel a MÁV-nak sem a beszerzésre, sem pedig a folyamatos karbantartásra nem áll rendelkezésére megfelelő pénzügyi forrás, bankhitelből kívánja megoldani a fejlesztést.
A négy pályázó közül a Bombardier elég jó eséllyel indulhat, 2001 óta - amikor is 65 százalékos többségi tulajdont szerzett a Dunakeszi Járműjavítóból lett MÁV-Bombardier Kft.-ben - már a magyar piacon tevékenykedik. A tulajdonszerzés évében a MÁV közel tízmilliárd forintos megbízást adott a társaságnak 136 elővárosi kocsi felújítására. A német DaimlerChrysler Rail Sistems GmbH részvényeit 2000-ben megvásárló kanadai Bombardier öt éve az osztrák államvasutakkal kötött 150 elővárosi szerelvény szállítására szerződést, melyek egy része olyan Talent típusú vonat, melyet a cég Magyarországra is szállítani kíván. Dian József, a MÁV-Bombardier Kft. termelési igazgatója lapunkkal közölte: ha megnyerik a tendert, jelentős technológiai fejlesztéseket hajtanak végre Dunakeszin.
Az ajánlattevők közül egyedül a francia Alstom Transport pályázott emeletes szerelvényekkel. A cég képviselői hangsúlyozták: a Coradia Duplex kétkocsis alapváltozata helyett a magyar viszonyoknak jobban megfelelne a középső vagonnal kibővített, háromkocsis változat. Az Alstom vezető nélküli metrókocsikat kínál a BKV-nak, ugyanakkor még nem adott el járművet Magyarországon., ahogyan a Stadler, Ganz páros svájci tagja sem. A Stadler magyarországi esélyeit növelheti, hogy a magyar Ganz Transelektróval közösen indult a tenderen. Bodnár Árpád, a cég itteni képviselője elmondta: a megbízás elnyerése esetén minél több magyarországi cég bevonásával számolnak alvállalkozóként. A régmúltra visszanyúló magyarországi járműipari kapcsolatokkal bíró Siemens például tavaly a MÁV-nak és a GySEV-nek is adott el járműveket. Amióta a cég Desiro típusú dízelüzemű járművei megjelentek a Budapest-Esztergom vonalon, az ottani forgalom megtöbbszöröződött. A MÁV-nál a tender lezárulásáig nem kívánták tájékoztatni lapunkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.