BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fejlesztést tervez a Bombardier

A tervezett harminc szerelvényből az első néhány 2006 elején már beérkezhet az országba, ha a MÁV Rt. a jövő év elejéig le tudja zárni a kereskedelmi-pénzügyi tárgyalásokat az elővárosi motorvonatok beszerzésre kiírt tender győztesével. Jelenleg négy társaság van versenyben.

A MÁV az idén áprilisban írt ki előminősítéses, többfordulós, tárgyalásos közbeszerzési eljárást villamos motorvonatok beszerzésére és karbantartására; a vasúttársaság összesen 30 kocsit vásárolna a pályázat nyertesétől, melynek ezzel opciója lenne további 30 motorvonat leszállítására. A tender összértéke megközelíti a 40 milliárd forintot, egy-egy motorvonat ára pedig 1,3-1,5 milliárd forint között van. A járműbeszerzés után a MÁV csak a vonatok üzemeltetését végzi, a tender nyertesének pedig 15-30 évig meg kell oldania a folyamatos karbantartást és a takarítást.

A tavasszal kiírt tenderre hat társaság jelentkezett, de közülük a spanyol CAF és a japán Mitsui szeptemberben már nem adta be pályázati anyagát. A még versenyben lévő négy társasággal, a kanadai Bombardier-vel, a francia Alstommal, a svájci Stadlerrel és a német Siemensszel októberben kezdte meg a műszaki feltételek egyeztetését a MÁV. A vasúttársaság azzal a pályázóval kezdi meg a végső pénzügyi tárgyalásokat, amely a műszaki feltételeket illetően a legelőnyösebb ajánlatot adta be. Értesülésünk szerint az év végéig eredményt hirdethetnek.

Mivel a MÁV-nak sem a beszerzésre, sem pedig a folyamatos karbantartásra nem áll rendelkezésére megfelelő pénzügyi forrás, bankhitelből kívánja megoldani a fejlesztést.

A négy pályázó közül a Bombardier elég jó eséllyel indulhat, 2001 óta - amikor is 65 százalékos többségi tulajdont szerzett a Dunakeszi Járműjavítóból lett MÁV-Bombardier Kft.-ben - már a magyar piacon tevékenykedik. A tulajdonszerzés évében a MÁV közel tízmilliárd forintos megbízást adott a társaságnak 136 elővárosi kocsi felújítására. A német DaimlerChrysler Rail Sistems GmbH részvényeit 2000-ben megvásárló kanadai Bombardier öt éve az osztrák államvasutakkal kötött 150 elővárosi szerelvény szállítására szerződést, melyek egy része olyan Talent típusú vonat, melyet a cég Magyarországra is szállítani kíván. Dian József, a MÁV-Bombardier Kft. termelési igazgatója lapunkkal közölte: ha megnyerik a tendert, jelentős technológiai fejlesztéseket hajtanak végre Dunakeszin.

Az ajánlattevők közül egyedül a francia Alstom Transport pályázott emeletes szerelvényekkel. A cég képviselői hangsúlyozták: a Coradia Duplex kétkocsis alapváltozata helyett a magyar viszonyoknak jobban megfelelne a középső vagonnal kibővített, háromkocsis változat. Az Alstom vezető nélküli metrókocsikat kínál a BKV-nak, ugyanakkor még nem adott el járművet Magyarországon., ahogyan a Stadler, Ganz páros svájci tagja sem. A Stadler magyarországi esélyeit növelheti, hogy a magyar Ganz Transelektróval közösen indult a tenderen. Bodnár Árpád, a cég itteni képviselője elmondta: a megbízás elnyerése esetén minél több magyarországi cég bevonásával számolnak alvállalkozóként. A régmúltra visszanyúló magyarországi járműipari kapcsolatokkal bíró Siemens például tavaly a MÁV-nak és a GySEV-nek is adott el járműveket. Amióta a cég Desiro típusú dízelüzemű járművei megjelentek a Budapest-Esztergom vonalon, az ottani forgalom megtöbbszöröződött. A MÁV-nál a tender lezárulásáig nem kívánták tájékoztatni lapunkat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.