Az újratölthető palackok használatát preferáló darab alapú termékdíj bevezetése ügyében az üdítőital- és ásványvízgyártók az Európai
Bizottságnál támadják meg
a jogszabályt versenyjogi aggályaik miatt. Kiállja a törvény a brüsszeli próbát?
A kormánynak, az Országgyűlésnek és a köztársasági elnöknek is az az álláspontja, hogy a törvény nem ellentétes a közösségi szabályokkal. A hosszas egyeztetéseket és vitákat követően véglegesre csiszolt törvényszöveget mindannyian jóváhagyták, így bízom abban, hogy a november 15-én kihirdetett jogszabállyal szemben nem merülhetnek fel megalapozott jogi kifogások.
Nem tart attól, hogy a viszszaváltható és az eldobható csomagolású termékek párhuzamos gyártása tényleg olyan költségeket eredményez, amelyet a piaci szereplők egy része nem tud majd felvállalni?
Nem érdemes bárkinek is azt gondolni, hogy a törvényben foglalt kötelezettségek senki számára nem járnak pluszköltséggel. A társadalomnak nem az új szabályozás, hanem az okoz költséget, hogy a gyorsan hulladékká váló egyutas csomagolások növekvő mennyisége miatt több hulladéklerakót kell építeni, és a közszolgáltatói díjak is magasak. Tehát a probléma kezelése nemzetgazdasági szinten nem kerül majd többe, egyszerűen csak azoknak kell majd a költségeket viselni, akik felelősek a hulladékprobléma keletkezéséért.
Mekkora költségvetési bevételt jelenthet jövőre a darabdíj H és Ú tétele?
A H díjtétel mértéke az italgyártók többsége számára közömbös, hiszen az általános csomagolási termékdíj fizetése alól az idén is mentesülnek, ha teljesítik hulladékhasznosítási kötelezettségeiket. Ez nyilván jövőre sem fog változni. A H díj emelésének célja, hogy a jelenleg termékdíjat fizető hulladéktermelők a jövőben inkább a hasznosítási előírások teljesítését válasszák. A termékdíjemelés nem arról szól, hogy az állam több pénzt akar begyűjteni, hanem arról, hogy a cégek maguk oldják meg a csomagolási hulladékok hasznosítását. Az újratöltésre vonatkozó Ú díjtételt illetően 2005-2006-ra csak a jelenlegi arányok fenntartása a cél, ami nem igényel beruházásokat, vagy termékdíjfizetést. A 2007-es helyzet pedig függ attól is, hogy a cégek addig milyen lépéseket tesznek hulladékgazdálkodási, termékfejlesztési és marketingoldalról a viszszaváltható csomagolású italok arányának növelése érdekében.
Nem túl magas az üdítőknél és az ásványvizeknél tervezett 25 százalékos újratöltési arány indulási értéknek?
Jelenleg folynak a szakmai és politikai egyeztetések a kormányrendelet tervezetéről. Tehát végleges számok még nincsenek, s a döntő szót a kormány fogja kimondani. A tárca több elemzést végeztetett, így minden adat rendelkezésünkre áll a döntéshez.
Lesz lehetőség százszázalékos mentesség szerzésére?
Igen, azok a cégek, amelyek a jövőre érvényes, 50 százalékos hasznosítási előírást hajlandók lesznek további négy százalékkal túlteljesíteni, teljes mentességet kaphatnak majd a H díjtétel alól. Ez kedvező változás a 2004-es szabáyozáshoz képest.
A hazai csomagolás-
kibocsátás több mint felét
a koordináló szervezetek
lefedik, de mit történik
a fennmaradó hányaddal?
A hasznosítást megszervező koordináló szervezetek az ipari kibocsátók nagy részét valóban lefedték, s ennek köszönhetően nagy valószínűséggel Magyarország teljesíteni tudja a 2005-ben életbe lépő európai uniós újrafeldolgozási kötelezettséget. Ugyanakkor az előírások az új brüsszeli direktívát követve tovább szigorodnak, s ennek teljesítéséhez a lakossági szelektív hulladékgyűjtés fejlesztésével lehet a legtöbbet tenni. Az első regionális hulladékberuházások 2006-ra 3,5 millió lakosra terjesztik ki a szelektív hulladékgyűjtést, így a következő években érezhetően csökken majd a lerakókba kerülő hulladék mennyisége.
Mit tud tenni a tárca a termékdíj beszedésének hatékonyabbá tétele érdekében?
A számok azt mutatják, hogy az európai uniós vámhatár eltűnését és a díjfizetés teljesen önbevallásos alapra kerülését követően valószínűleg emelkedett a nem fizető cégek aránya, ám a hatóságoknak megvannak a szükséges eszközei az ellenőrzésekre. Indulhat vizsgálat konkrét bejelentés nyomán, de az APEH ellenőrei is kitérnek a termékdíjakra ellenőrzéseik során. Ez most már jogszabályi kötelezettség, amelytől a termékdíjas rendszer hatékonyságának javulását várjuk.
Mi a helyzet a környezet-
terhelési díjakkal?
A díjak bevezetésének alapvető célja a környezet állapotának javítása volt. Az új szabályozással kapcsolatos tapasztalatok, a mentességet biztosító beruházások megkezdésének időigényét figyelembe véve a parlament úgy döntött, hogy egy évvel eltolja a 2005-re tervezett díjemelést. Pragmatikus okokból született meg a döntés, ám az idén bevezetett díjrendszer célja változatlan: jogszabályi eszközzel ösztönözni a környezetterhelés csökkentését, amely mellett a költségvetési szempontok másodlagosak.
A tárca vezetője több
alkalommal felvetette, hogy kötelező biztosítékadást kellene bevezetni a veszélyes
hulladékokat kezelő cégeknél, anyagi felelősségük
erősítése érdekében.
Igen, a tárca szakértői meg is kezdték az erre vonatkozó javaslat kidolgozását. A tervek szerint egy kormányrendelettel szabályoznák a kérdést, amelynek tervezetét a kabinet még 2005 első hónapjaiban megvitathatja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.