BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tavaly szűkült az autópiac

A várakozásokkal ellentétben 2004-ben csökkent az új autók eladása Magyarországon. Igaz, 2003 kimagaslóan sikeres esztendő volt. A magyar piac szűkülése közben az európai kereskedők a forgalom élénküléséről beszélnek.

Úgy látszik, hosszú időre vége a magyar autópiac 1995 óta tartó évi két számjegyű bővülésének. Az előzetes adatok szerint 204-205 ezer személygépkocsi és terepjáró kelt el 2004-ben, míg 2003-ban 208 441 talált gazdára, 21 százalékkal több, mint 2002-ben.

Különösen az utolsó negyedév volt gyenge, pedig tavaly ilyenkor még 1-2 ezer darabos piacbővülésre számítottunk - mondja Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke. Történt ez annak ellenére, hogy az egyébként stabilan magyar gépkocsiárak októberben 3,9 százalékkal voltak alacsonyabbak, mint egy évvel korábban - foglalta össze a több mint száz gépkocsitípus árait 19 európai országban vizsgáló iparági elemző, a JATO Dynamics Ltd.

Amíg Nyugat-Európában (a 15 régi EU-tagország, valamint Svájc, Norvégia és Izland) 9,5 százalékkal több autót vásároltak novemberben, mint egy évvel korábban, addig hazánkban 11,9 százalékkal kevesebb, 16 479 új kocsi talált gazdára. Ha pedig a 11 havi értékesítést nézzük, a visszaesés 1,5 százalék, ugyanakkor nyugaton 1,7 százalékos a piac 11 havi bővülése. Az Európai Autógyártók Szövetsége ez utóbbi adatot bátorítónak tartja, ami az iparágra rá is fér azután, hogy augusztus-szeptember-október hónapokban 0,8-0,6-3,5 százalék volt a keresletszűkülés az említett 18 országban. (És az sem mellékes, hogy ezen a piacon 2003-ban csak 14 212 500 új kocsi kelt el, 186 ezerrel kevesebb, mint a megelőző évben.)

Magyarországon azonban nem csak az utolsó negyedév sikerült gyengén. A GKI Gazdaságkutató Rt. ugyan azt jelezte szeptember elején, hogy a harmadik negyedévben - 4 százalékos növekedéssel - várhatóan mintegy 53,5 ezer új személygépkocsi kel el, az eredmény 48 757 lett, ami 1,8 százalékos eladáscsökkenést jelent.

Győző Gábor érdeklődésünkre két okot is megjelöl a kereslet megtorpanása indokául. Egyrészt a jövedelemkiáramlás csökkenése miatt csökkent a vásárlóerő, másrészt a betéti és a hitelkamatok emelkedése miatt drágultak a hitelkondíciók. Ezenkívül - számunkra érthetetlen - kivárás is tapasztalható - mondta az MGE elnöke.

A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) elnöke, Gablini Gábor mindezt azzal egészíti ki, hogy a különösen 2004-ben elterjedt roncsbeszámításos konstrukciók, valamint az önerő nélküli, illetve a nullaszázalékos hitelek olyan embereket tettek hitelfelvevővé, akik közül sokan nem voltak képesek a törlesztőrészletek fizetésére. Így soha nem látott mértékű volt a szerződésfelbontások száma: jóval több mint 10 ezer alig használt autó került vissza a pénzintézetek birtokába.

Ennek az állománynak a piaci megjelenése persze lenyomta a használtautó-árakat, ami miatt pedig nehezebb az új járművek értékesítése is. Az újautó-eladások 40 százaléka ugyanis a használt kocsik beszámításával jön létre. Az új és a használtak közötti, megnőtt árkülönbözetet azonban egyre kevesebben tudják kifizetni, noha Magyarországon a forgalom közel 90 százalékát a legolcsóbb autók, a kiskocsik és az alsó középkategóriás járművek teszik ki.

A fentiek miatt Gablini Gábor a jövőt illetően is borúlátó. Amint elmondta, 2005-ben még az múlt évinél is kevesebb lehet a személyautó-értékesítés: nem kizárt a 180-185 ezres szint sem, hiszen a valós vásárlóerő jelenleg körülbelül ennyit fed le hazánkban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.