A szerződés véglegesítése után hozzálátunk a pusztaszabolcsi szervizközpont és a MÁV Északi Járműjavítójába telepítendő vonatvégszerelde kialakításához - közölte a Világgazdaság érdeklődésére a MÁV Rt. elővárosi vonatpályázatát megnyert svájci Stadler Rail kereskedelmi igazgatója. Peter Jenelten elmondta, hogy a leghamarabb harminc nap múlva induló munkálatokra Pusztaszabolcson 8,5 millió eurót, a fővárosban lévő járműjavítóra 3-4 millió eurót költenek.
Peter Jenelten - aki a tulajdonos után a Stadler Rail második embere -, hangsúlyozta, hogy a 30 vonat szállítására és karbantartására elnyert megbízásra alapozva cége kiterjesztheti tevékenységét. Konzorciális partnerével, a Ganz Transelektro Rt.-vel a régióban kíván további piaci lehetőségeket felkutatni. A Stadlernek már erős pozíciói vannak Német-, Svédországban, s természetesen Svájcban is.
A svájci-magyar páros nem a legalacsonyabb árat kínáló, hanem a legjobb ajánlattal nyerte meg a Magyar Államvasutak Rt. pályázatát - ismertette a pénteki tájékoztatón Lékai Gusztáv, a MÁV Rt. társasági szolgáltatási és irányítási főigazgatója. A Stadler-Transelektro a harminc megrendelt és a harminc opcionális vonatot egy járműre vetítve átlagosan 4,96 millió euróért szállítja, a karbantartást vonatonként és évente 125 ezer euróért végzi el, a takarítást vonatonként és évente 10,4 ezer euróért. Az összesített beszerzési és szolgáltatási ár mintegy 120 milliárd forint.
Ennél mintegy tízmilliárd forinttal kevesebbet kért a végső, árejtéses licitre megmaradt egyetlen rivális, a kanadai Bombardier németországi leánycége, amelyet tartalék elsőnek hirdettek ki. (A liciten tételenként eltérően 5-35 százalékot engedtek áraikból a társaságok.) A Bombardier-nél nem értik, hogyan hozhatták ki győztesnek a Stadlert. Ajánlatuk jobb volt, és tízmilliárd forinttal kevesebbet kértek - közölte lapunkkal a kanadai Bombardier magyarországi érdekeltségének ügyvezetője. Dian József érdeklődésünkre elmondta, még nem tudja, cége milyen lépésre készül a döntés ellen, mert még nem kapták meg a hivatalos tájékoztatást az értékelés módjáról. Annyi bizonyos, hogy a svájci-magyar konzorcium csak a pontokhoz adott súlyszámok segítségével ért el jobb eredményt. A tájékoztatón azonban a MÁV főigazgatója hangsúlyozta, hogy a súlyszámokat előre meghatározták, s nem utólag, a kihozni kívánt eredményhez "szabták testre" azt.
A Stadler első két, Flirt típusú vonata 12 hónapon belül érkezik, 24 hónapon belül pedig mind a 30-at átveszi a MÁV. A következő 30 elővárosi vonatra szóló opció az első tíz vonat leszállítása utáni egy hétig érvényes.
A magyar beszállítói arány az első vonatoknál 20-23 százalék, a tizenötödiktől 27-30 százalék, a huszonnyolcadiktól 40-42 százalék. Ennek teljesítésében nagy szerepe lesz a Ganz Transelektro Rt.-nek is, amely már az összeszerelés indulásától szállítja a vonathajtáslánc két meghatározó elemét. A cégnél történik majd az üzembe helyezés is - közölte a társaság -, a 28. vonattól pedig a Transelektro készíti a teljes elektromos-elektronikus hajtásláncot. A beszerzés finanszírozóját a MÁV Rt. a nyár közepéig ki kívánja választani. Tavaly július 9-én a HVB-től, az MFB-től, a VR Leasingtől, a KFW-től, a Citibanktól és az ImmiRent GF-től kértek ajánlatot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.