Az észteknél a legolcsóbb az autó
Egyre jobban közelítenek egymáshoz az új autók árai az Európai Unióban, noha az egyes országokban még mindig jelentős különbségek tapasztalhatók - derül ki az Európai Bizottság most kiadott jelentéséből.
Az eurózóna tagállamai között Finn- és Görögország számít a legolcsóbbnak, Németország pedig a legdrágábbnak - ami az adók nélküli átadási árat illeti. Az unió egészét tekintve - az eddig vezető Lengyelországot maga mögé utasító - Észtország jár az élen, ott lehet legolcsóbban megvásárolni az új személyautókat, náluk a görögöknél 2,5 százalékkal kedvezőbbek az árak. Az összehasonlító vizsgálatnál a tavaly november elsejei állapotokat vették alapul. A 25 nemzeti autópiac árai közötti eltérés átlaga a tavaly májusi 6,9 százalékról 6,4 százalékra csökkent - vagyis egyre fogyatkoznak a külföldön történő autóvásárlás előnyei.
Ez persze csak általánosságban igaz, az egyes modelleknél azonban az átlagot jócskán meghaladó eltérések mutatkoznak. A vizsgált kétezer tarifa 31 százalékánál mértek húsz százaléknál nagyobb árkülönséget a legolcsóbb és legdrágább ország között. A legkirívóbb példa az Opel Astráé. Az Európa tíz legnépszerűbb modellje közé sorolt Astra ugyanis - bruttó áron - Németországban felével kerül többe, mint a szomszédos Dániában. A német fogyasztónak egy koppenhágai autóvásárlás akár 3700 eurós megtakarítást is hozhat. Németország a rekorder abban is, hogy a vizsgált 91 modell közül 38 nála a legdrágább. Ausztria sem tartozik az "olcsó" országok közé.
A személygépkocsik árai tavaly az EU-ban - 2003-hoz képest - fél százalékkal nőttek. Jelentősebb árcsökkenés Észtországban (8,4), Csehországban (6) és Litvániában (2,8 százalék) történt, a legnagyobb ütemű drágulást pedig Lengyelországban (7,4 százalék) regisztrálták. (KB)


