Késik a Malév SkyTeam-tagsága
Továbbra is bizonytalan, hogy mikor lehet társult tag a Malév a SkyTeam nemzetközi légiszövetségben. A késlekedés nem a Malévon múlik, a feltételek túlnyomó részét már teljesítette - közölte a magyar légitársaság szóvivője. A törzsutas-program "SkyTeam-kompatibilissé tétele" maradt hátra feladatként. Ezt úgy érik el, hogy a tervek szerint 2005 nyarától átveszik az Air France-KLM akkor induló törzsutasprogramját - erősítette meg a szóvivő.
Az eredeti tervek szerint a Malév 2004 végén csatlakozott volna, de időközben a szövetség a tagjai közé vette a Continental, a Northwest és a KLM légitársaságot. Ezek integrálása a vártnál jóval több problémával jár, így a szövetség jelenleg nem tudja a társult tagokat fogadni, ezért a tagságra jelentkezők (Malév, Air Europa, Kenya Airways) várakozni kényszerülnek. A társult jogviszony becslések szerint legalább 15-20 százalékkal dobná meg a forgalmat, az így befolyó bevételre égető szüksége van a Malévnek. A tagoknál minden esetben legalább tízszázalékos bevételnövekedést hozott a csatlakozás.
Tuboly József, a Malév keres-kedelmi divíziójának vezetője egy tegnapi nyilatkozatában emlékeztetett: az összes járaton januárban négy százalékkal kevesebb volt az utas, mint egy évvel ezelőtt. Ez nagyon erős versenyben következett be, miközben a Malév átlagos férőhely-kihasználtsági mutatója öt százalékkal meghaladta a versenytársakét.
A legfrissebb kézzelfogható haszon, hogy januártól letölthető menetrendet vezettek be a SkyTeamnél. A szövetség azonban még mindig azon fáradozik, hogy az összes földrész összes térségére kiterjessze a hálózatot. Nagyon hiányzik például egy kínai tag, és Latin-Amerikában is jól jönne még egy. Egyelőre nincsenek közös beszerzések, de például tavaly már konzultáltak a következő öt évre tervezett repülőgép-vásárlásokról. A csoport 160 járművet akar venni, főleg az Airbus cégtől. Közösen használt terminálok egyelőre csak Párizsban, Atlantában és Szöulban vannak, de Amszterdam is a tervek között szerepel.
Az elsőként - még 1997 nyarán - megalakult Star Alliance évekig inkább a taglétszám növelésére összpontosított. Az alapító német Lufthansa, az amerikai United, az Air Canada és a Thai Airways viszont 2001-ben elérte, hogy az akkorra már több mint tíz tagból álló alakulat bevezesse az e-service-t, az egymás közötti teljes elektronikus elszámolási és információs rendszert. Úttörők voltak abban is, hogy 2003-ban létre hoztak egy önálló üzemanyag-beszerzési társaságot, ennek a később felszökő kerozinárak miatt óriási lett a jelentősége, hiszen a készletezést egy a tagok érdekeit messzemenően figyelembe vevő szakértő csapatra bízhatták.
Az informatikai projektekre elköltött csaknem egymilliárd dollár 2004-ben lehetővé tette, hogy Nagy-Britanniában beindítsák az első úgynevezett közös országhonlapot, majd sorban egymás után mostanáig hat további taglégitársaság bázisországa kapott ilyet. Tavaly decemberben életbe lépett az egymás közötti jegykiállításra használt globális interline-egyezmény, amely attól kezdve minden SA-kirendeltségen megkönnyíti a kiszolgálást. A sok vezetőt utaztató nagyvállalatoknak szánt Corporate Plus program 1,5 milliárd dollárnyi pluszbevételt hozott a csoportnak.
A British Airways nevével fémjelzett OneWorldöt (OW) 1999 februárjában hívta életre az American Airlines, a British Airways, a hongkongi Cathay Pacific, valamint az ausztrál Qantas légitársaság. Az alapítókhoz elsőként - 1999 szeptemberében - a spanyol Iberia, valamint a Finnair csatlakozott, aztán a chilei LanChile, és az ír Aer Lingus is belépett. A nyolc teljes jogú tag mellett ma már az OW által kidolgozott és bevezetett kedvezményeket ajánlja utasainak a taglégitársaságok 23 leányvállalata is.
"A OneWorld alapításának és működésének célja kettős. Egyrészt sokkal szélesebb választékhoz jutnak az utasok, másrészt partnereink reptéri és logisztikai infrastruktúrájának közös használata költséghatékonyságunk növelését teszi lehetővé" - mondta Molnár Ferenc, a British Airways értékesítési és marketingigazgatója. A törzs-utasprogramok harmonizációján keresztül nemzetközi szintű utazási kedvezményeket, több átszállási lehetőséget, nagyobb célállomás-választékot, ezáltal pedig rugalmasabb menetrendet alakíthatnak ki.