Továbbra is bizonytalan, hogy mikor lehet társult tag a Malév a SkyTeam nemzetközi légiszövetségben. A késlekedés nem a Malévon múlik, a feltételek túlnyomó részét már teljesítette - közölte a magyar légitársaság szóvivője. A törzsutas-program "SkyTeam-kompatibilissé tétele" maradt hátra feladatként. Ezt úgy érik el, hogy a tervek szerint 2005 nyarától átveszik az Air France-KLM akkor induló törzsutasprogramját - erősítette meg a szóvivő.
Az eredeti tervek szerint a Malév 2004 végén csatlakozott volna, de időközben a szövetség a tagjai közé vette a Continental, a Northwest és a KLM légitársaságot. Ezek integrálása a vártnál jóval több problémával jár, így a szövetség jelenleg nem tudja a társult tagokat fogadni, ezért a tagságra jelentkezők (Malév, Air Europa, Kenya Airways) várakozni kényszerülnek. A társult jogviszony becslések szerint legalább 15-20 százalékkal dobná meg a forgalmat, az így befolyó bevételre égető szüksége van a Malévnek. A tagoknál minden esetben legalább tízszázalékos bevételnövekedést hozott a csatlakozás.
Tuboly József, a Malév keres-kedelmi divíziójának vezetője egy tegnapi nyilatkozatában emlékeztetett: az összes járaton januárban négy százalékkal kevesebb volt az utas, mint egy évvel ezelőtt. Ez nagyon erős versenyben következett be, miközben a Malév átlagos férőhely-kihasználtsági mutatója öt százalékkal meghaladta a versenytársakét.
A legfrissebb kézzelfogható haszon, hogy januártól letölthető menetrendet vezettek be a SkyTeamnél. A szövetség azonban még mindig azon fáradozik, hogy az összes földrész összes térségére kiterjessze a hálózatot. Nagyon hiányzik például egy kínai tag, és Latin-Amerikában is jól jönne még egy. Egyelőre nincsenek közös beszerzések, de például tavaly már konzultáltak a következő öt évre tervezett repülőgép-vásárlásokról. A csoport 160 járművet akar venni, főleg az Airbus cégtől. Közösen használt terminálok egyelőre csak Párizsban, Atlantában és Szöulban vannak, de Amszterdam is a tervek között szerepel.
Az elsőként - még 1997 nyarán - megalakult Star Alliance évekig inkább a taglétszám növelésére összpontosított. Az alapító német Lufthansa, az amerikai United, az Air Canada és a Thai Airways viszont 2001-ben elérte, hogy az akkorra már több mint tíz tagból álló alakulat bevezesse az e-service-t, az egymás közötti teljes elektronikus elszámolási és információs rendszert. Úttörők voltak abban is, hogy 2003-ban létre hoztak egy önálló üzemanyag-beszerzési társaságot, ennek a később felszökő kerozinárak miatt óriási lett a jelentősége, hiszen a készletezést egy a tagok érdekeit messzemenően figyelembe vevő szakértő csapatra bízhatták.
Az informatikai projektekre elköltött csaknem egymilliárd dollár 2004-ben lehetővé tette, hogy Nagy-Britanniában beindítsák az első úgynevezett közös országhonlapot, majd sorban egymás után mostanáig hat további taglégitársaság bázisországa kapott ilyet. Tavaly decemberben életbe lépett az egymás közötti jegykiállításra használt globális interline-egyezmény, amely attól kezdve minden SA-kirendeltségen megkönnyíti a kiszolgálást. A sok vezetőt utaztató nagyvállalatoknak szánt Corporate Plus program 1,5 milliárd dollárnyi pluszbevételt hozott a csoportnak.
A British Airways nevével fémjelzett OneWorldöt (OW) 1999 februárjában hívta életre az American Airlines, a British Airways, a hongkongi Cathay Pacific, valamint az ausztrál Qantas légitársaság. Az alapítókhoz elsőként - 1999 szeptemberében - a spanyol Iberia, valamint a Finnair csatlakozott, aztán a chilei LanChile, és az ír Aer Lingus is belépett. A nyolc teljes jogú tag mellett ma már az OW által kidolgozott és bevezetett kedvezményeket ajánlja utasainak a taglégitársaságok 23 leányvállalata is.
"A OneWorld alapításának és működésének célja kettős. Egyrészt sokkal szélesebb választékhoz jutnak az utasok, másrészt partnereink reptéri és logisztikai infrastruktúrájának közös használata költséghatékonyságunk növelését teszi lehetővé" - mondta Molnár Ferenc, a British Airways értékesítési és marketingigazgatója. A törzs-utasprogramok harmonizációján keresztül nemzetközi szintű utazási kedvezményeket, több átszállási lehetőséget, nagyobb célállomás-választékot, ezáltal pedig rugalmasabb menetrendet alakíthatnak ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.