A jelenleg készülő második Nemzeti fejlesztési terv (NFT) rendkívül jelentős befolyást gyakorolhat hazánk gazdasági fejlődésére, hisz ez lesz az alapja a 2007-2013 között kapható EU-támogatások elnyerésének. Az NFT 2 várhatóan megfogalmaz olyan prioritásokat, amelyek a fejlesztés pillérei lesznek. Ezek olyan tevékenységi területekre vonatkoznak, amelyek önmagukban is kiemelt jelentőségűek és tovagyűrűző hatásuk révén lehet rájuk építeni a terv, illetve a fejlesztések egészének hatékonyságát illetően.
A Nemzeti Fejlesztési Hivatal felkérésére a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) elnökségi munkacsoportja (jelen cikk szerzője mellett Déri András, Kiss Péter, Mondovics János, Némon Zoltán és Rónai Péter) a közelmúltban elkészített egy részletes előtanulmányt, amelynek célja annak bemutatása, hogy egy Magyarország - logisztikai központ projekt nemcsak megfelel az NFT kiemelt prioritásainak, de - éppen széles körű voltánál fogva - a következő évtized fejlesztéseinek egyik legfőbb hordozója lehet. Ismereteink szerint hasonló álláspont kezd kirajzolódni a gazdaságpolitikát irányító más intézményekben (mindenekelőtt a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban) is.
Az, hogy Magyarország földrajzi elhelyezkedése kedvező lehetőséget jelent a logisztika fejlődéséhez, régi gondolat, s mintegy "melléktermékként" hosszú ideje megjelenik az infrastruktúra fejlesztésének szükségességét alátámasztó érvelésben. Amiben az MLBKT gondolatmente új és lényegi változást jelent a korábbi elképzelésekhez képest, az, hogy megfordítja a dolog logikáját. Nem azzal érvelünk, hogy az infrastruktúra fejlesztése kedvező hatással van a logisztikára (ami természetesen továbbra is igaz), hanem azt mondjuk: egy megfelelően komplexen értelmezett logisztikai projekt gerincet adhat a sokoldalú fejlesztéshez, amely egységes keretbe foglalja az infrastruktúra mellett a regionális fejlesztések, a külföldi tőke vonzása, a tudásközpontok kialakítása, a környezetvédelem, a kis- és középvállalatok támogatása, a lakossági ellátás és a NATO-konform védelem szempontjait: öszszességében radikálisan javítja hazánk nemzetközi versenyképességét.
A koncepció lényege a fent megfogalmazott szempontok integrált kezelése annak szellemében, hogy a korszerű logisztikai szemlélet az áruk mozgatásán és tárolásán túl olyan sokoldalú szolgáltatások megvalósítását igényli, amelyek valamennyi említett területre kihatnak.
Nem pusztán az a feladat tehát, hogy a közlekedési útvonalak fejlesztésével segítsük a logisztikai feladatok ellátását - az a cél, hogy komplex logisztikai szolgáltatások nyújtásával a fent említett területek mindegyikének hatékonyságát szolgáljuk. Ez természetesen igényli a közlekedési infrastruktúra és a regionális logisztikai központok célirányos fejlesztését (ezek voltak eddig a gondolkodás középpontjában). Emellett azonban fő feladatként az ezekből adódó hálózat és csomópontok működésének informatikával támogatott összehangolását, a hozzájuk tartozó intézményrendszer fejlesztését, a logisztikai központokban megteremthető hozzáadott érték hangsúlyos növelését is középpontba állítja. Ennek megvalósítása számos kedvező hatással jár:
- az üzleti szféra és általában a gazdaság szereplőinek költségeit nagymértékben csökkenti, versenyképesebbé téve az egész gazdaságot és a vállalatokat;
- vonzerőt jelent a külföldi tőke számára, részben közvetlenül (a projekt megvalósításában), részben közvetve (a hatékonyabb befektetések, illetve a működés lehetőségének megteremtésével);
- lehetőséget nyújt a területi egyenlőtlenségek mérséklését is célul kitűző regionális fejlesztések számára azzal, hogy a kiépülő szolgáltatások jelentős része hazánk kevésbé fejlett területein alakulhat ki;
- kapcsolatot teremthet az EU lisszaboni stratégiáját megvalósító információs és tudás-, valamint az anyagi folyamatok, vagyis az üzleti szféra és a tudásközpontok között;
- mivel nem az a cél, hogy minél nagyobb forgalom haladjon át hazánkon, hanem az, hogy olyan szolgáltatásokat tudjunk nyújtani, amelyekért érdemes erre jönni, a projekt biztosíthatja a környezetvédelmi szempontok megfelelő érvényesítését;
- lényegesen javíthatja a lakossági ellátást azzal, hogy a projekt nemcsak az üzleti szférára terjed ki, hanem a hazai logisztikai tevékenység egészére, egységes rendszerbe tudja foglalni a városi és regionális logisztika elveit és megvalósítását;
- az infrastruktúrának és a szolgáltatásoknak az európai rendszerbe integrálásával az üzleti és kommunális szempontok mellett segíti a NATO-konform védelmi szempontok érvényesítését.
Egy ilyen szemléletű fejlesztés természetesen nem egyszerű és nincs ingyen. Az MLBKT dolgozik az említett előtanulmányban foglaltak részletes kimunkálásán. Úgy véljük, megvan a szakmai erő a részletes tervezet kidolgozására, s ebben a munkában számítunk valamennyi érdekelt közreműködésére.
A szakmai felkészültség és hatékonyság mit sem ér a megfelelő finanszírozási és szervezési feltételek nélkül. Ezeket egy az ország tényleges igényeire épülő Nft, illetve az Európai Unió bizton komolyra vehető fejlesztési irányelvei alapján kapott támogatások megteremthetik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.