BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csak elmélet, vagy már realitás az e-learning?

Egy időben egyszerre sok munkatárs költséghatékony képzését teszi lehetővé az e-learning. Bár tömeges alkalmazásról még nem lehet beszélni, az utóbbi időben egyre több vállalat ismeri fel a távoktatás internetes formájának előnyeit, és alkalmazza azt.

A 90-es évek elején az e-learning mint az infokommunikációs technológia terméke és a távoktatás újszerű, "számítógépes" formája még csak elméletnek számított Magyarországon. Az elmúlt évek azonban bebizonyították, hogy ma már a hagyományos oktatásnak komoly konkurenciával kell számolnia az elektronikus oktatás formájában. Az elmélet néhány év alatt realitássá vált, ezt számos hazai vállalati példa is igazolja, mint a T-Mobil, a Pannon GSM, a Mol, az Antenna Hungária, a Matáv, a HVB Bank, a MÁV, az E.On, a Raiffeisen Bank, a Richter Gedeon, az OTP, az OVIT, a K&H Bank, a Földhitel- és Jelzálogbank, és még folytathatnánk a sort.

Ezen cégek - felismerve az e-learning nyújtotta lehetőségeket, a vállalati tudásmenedzsment rendszer kiépítésében játszott jelentős szerepét - ma már a gyakorlatban is alkalmazzák az oktatás csúcstechnológiával támogatott változatát.

Az e-learning nem helyettesíti a hagyományos képzési módszereket, tréningeket, de jól kiegészíti azokat. Nagyon lényeges ugyanakkor a bevezetés idejének megfelelő megválasztása. Érdemes e-learninget használni, ha a dolgozók (elsősorban vezető beosztású munkatársak) elfoglaltsága és munkaidő-beosztása nem teszi lehetővé az oktatás munkaidőben történő, egyidejű szervezését. Az internet alapú távoktatás által az ismeretek elsajátítása helytől és időtől függetlenül, önálló tempóban történhet, akár munkaidőn kívül vagy otthon is. Előnyei közé tartozik, hogy jelentős többletköltség takarítható meg a járulékos költségek lefaragásával (utazási és szállásköltség, tanterembérlés, oktatók bére, kimaradt munkaidő).

Előfordulhat, hogy a vállalaton belül nagy a fluktuáció, viszont az új belépőknek is ugyanazokat a standard tartalmakat kell elsajátítaniuk (az e-learning anyaga évről évre többször is felhasználható).

Érdemes ezt a módszert használni, ha a tudástartalom állandó frissítésre, kiegészítésre szorul, illetve ha a résztvevők létszámától függetlenül egy időben ugyanazt a minőségi oktatást kell megvalósítani, valamennyi azonos szakterületen dolgozónak ugyanazt a tartalmat kell elsajátítani.

E-learninget kell alkalmazni, ha a feltételek olyan együttesével állunk szemben, hogy hagyományos eszközökkel a feladat nem oldható meg, mert túl sok embert - esetenként a teljes vállalati kört - kell egy időben, igen rövid idő alatt, olcsón kiképezni, továbbá ha az egységes tananyag több, földrajzilag egymástól távol eső, különböző helyszíneken, településeken, esetleg országokban lévő vállalatcsoportot érint. Az e-learning bevezetésének feltétele, hogy a vállalat megfelelő műszaki környezettel, infrastruktúrával (hardver, szoftver, hálózat), informatikai kultúrával rendelkezzen. Működő képzési rendszerre, felépített oktatási koncepcióra van szükség hozzá, de az elkötelezett cégvezetés, az operatívan együttműködő informatikai és HR-vezető és az e célra fordítandó anyagi erő sem mellékes.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.