Számos nagy magyar márka esett ki a húsz legerősebb brandből 2005-re - derül ki a Young & Rubicam Magyarország most közzétett felméréséből. A top 20-ból olyan hungaricumok tűntek el, mint a herendi, a Zsolnay, a tokaji, a hollóházi vagy a Piros Mogyorós - jelezte tájékoztatóján a Y&R stratégiai tervezője, Havasi Zoltán.
A társaság száz kategóriában 895, Magyarországon bevezetett márkát vizsgált. A Márkaméter 2005 felmérésben az egyediség, relevancia, megbecsültség és ismertség alapján rangsorolt az országosan megkérdezett 1600 fő.
A kutatásból kiderül, hogy 2000 után 2005-ben is a "Magyarország" a legerősebb márka, a következő négy helyen pedig élelmiszertermékek: a Pick, a trappista, a Milka és a Coca-Cola osztoznak, a feltüntetett sorrendben.
A nyertes kategóriák közé tartoznak egyértelműen a digitális fényképezőgépek, a szárazelemek, a félkész ételek, bébiápolási termékek és a telekomcégek - jelezte Havasi Zoltán. A vesztesek között kaptak helyet ugyanakkor a jégkrémek, multivitaminok vagy a mosogatószerek. A stratégiai tervező szerint visszaesésükben a túlzott reklámozás is szerepet játszhatott.
A konkrét termékek szereplésével kapcsolatban jelezte továbbá, hogy az Olympos digitális fényképezőgépek és a Coca-Cola light mellett Szlovénia megítélése is nagyot mozdult előre ismertség és megbecsültség alapján, ellenben az ugyancsak a Coca-Colához tarozó másik termék, a Sprite jelentősen veszített erejéből, és visszaesett a LifeBuoy és a Safeguard is.
A tavalyi év felfedezettje a Szentkirályi ásványvíz, amely 2004-ben a legjobb külföldi szénsavmentes ásványvíznek járó világdíjat kapta az Aqua Expón. Az év húzása pedig a Daewoo márkaváltása lett, amellyel egycsapásra sokkal erősebb pozícióba került a Chevrolet emblémát kapó gépjármű, mint korábban volt.
Amíg politikai téren a NATO visszaesést mutat mint márka, addig a Magyar Honvédség (MH) erősödött. Havasi Zoltán szerint nem elképzelhetetlen, hogy ebben a kötelező sorkatonai szolgálat megszüntetése is szerepet játszott. Mint a kutatás fogalmaz: a NATO kevésbé illik hozzánk, az MH brand viszont kezd "arcot ölteni". A Márkaméterből megtudható az is, hogy a közelmúlt eseményeinek hatására az Amerikai Egyesült Államok veszített megbecsültségéből, az EU pedig valamivel közelebb került az emberekhez. A 2005-ös felmérésből kiderült az is, hogy a magyar pénznek, a forintnak is nőtt a megbecsültsége: az emberek szerint ugyanis vagány, merész és független. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.