Felszállt az Airbus óriásmadara
Hatfős személyzettel tegnap sikeresen felszállt Toulouse-ból az Airbus új A380-as óriás repülőgépe, s ezzel tényszerűen is átvette a vezetést a nagy gépek részpiacán az ősi vetélytárs amerikai Boeingtől. Jelképes is lehet, hogy pontosan arról a kifutópályáról emelkedett a magasba, amelyről 1969-ben a Concorde szuperszonikus repülőgép. A próbarepülések után 2006-ban a Singapore Airlines utasai élvezhetik először a két teljes emeletnyi kényelmet. A hosszú távú járatokra tervezett "óriásmadár" belsejében normál esetben 555, mikor charterjáratként üzemel, 853 utas fér el. Az európai társaság azt reméli, hogy a következő húsz évben 1902 ilyen járművet vásárolnak tőle a légitársaságok. A nyereségességi szintet - a 15 százalékkal, immár 16 milliárd euróra nőtt fejlesztési költségek miatt - 250-ről 300 darabra emelték.
A szingapúri cégen kívül eddig több más ázsiai, arab és európai légitársaság is jelezte: betáblázta magának a vásárlást. Az A380-asra eddig 139 kötelező érvényű vásárlási ajánlat érkezett 13 vevőtől, és még további 15-re van nem kötelező ajánlat. A legtöbb gépet, 45-öt a dubai Emirates légitársaság foglalta le. A Boeing 747-es prototípusa a Concorde-dal szinte egy időben hajtotta végre első menetrend szerinti repülését. Később a légitársaságok érdektelensége miatt nem folytatták az ennél nagyobb vagy hosszabb távra elérő gépek fejlesztését. A Boeing új stratégiája szerint most inkább a közepes és kisebb repülőgépek gyártására rendezkedik be. (Bloomberg)


