Az Európai Unió energetikai elvárásai mellé a hazai körülményekre szabott, szektorokon átnyúló hatékonysági célkitűzéseket kell rendelni. Csak így tudjuk versenyképességünket javítani és egyidejűleg a növekvő éghajlatvédelmi kötelezettségeinket teljesíteni.
A megújuló energiák arányának növelése, a hő- és villamos energia decentralizált, kapcsolt termelése (CHP), a technológia korszerűsítése nem elegendők a hatékonyság javításához. Megfelelő indikátorok híján indokolatlanul energiaigényes megoldásokat alkalmaznak még a környezetvédelemben is, vagy adóforintjainkból "zöldítik" azt az energiát, amelyből korlátok nélkül, egyre többet használnak.
Mi értelme van jelentős támogatással 1-2 százalékos bioüzemanyag-hányadot erőltetni, ha közben még több kamion fut az útjainkon, nagy iramban nő az egyéni közlekedés aránya és mennyisége? Jó tömegközlekedéssel, kompakt településekkel, a helyi ellátás versenyképessé tételével, az utak karbantartásával, a logisztika fejlesztésével sokkal több üzemanyagot lehet megtakarítani.
Lakótelepeken nem szabályozható a fűtés, rossz a szigetelés, így az utcát fűtik az új fatüzelésű erőművek, amelyekhez több megyéből vagy külföldről szállítják a faanyagot. A jelentős mennyiségű biomassza- és kommunális hulladék hiába vár évtizedek óta energetikai célú hasznosításra. Késik a hazai technológiafejlesztés és erre épülően a gyártás.
Az apró falvakba bevezetik a vezetékes gázt, közszolgáltatásként energiafaló regionális szilárd- és folyékonyhulladék-kezelési infrastruktúrát építenek ki, amelyek számláit az alacsony jövedelemből élők ki sem tudják fizetni. Erre azonban csak késve ébrednek rá, mert tudatformálásra nemigen jutnak források. Évekig százmilliárdokkal terheli majd a költségvetést az a lakástámogatási gyakorlat, amelynek "eredményeként" terjeszkednek a települések, óriási feszültségek támadnak az infrastruktúrában, és ellenőrzés híján az új épületek gyakran még a hatályos hőtechnikai előírásoknak sem felelnek meg. A korszerű tüzeléstechnikai berendezések, a napkollektorok, az épületfelújítás nem élvez adókedvezményt. A tavaly minimálisra zsugorodott lakossági energetikai felújítás támogatása után az idén már nem is különítettek el erre a célra forrásokat, noha a pályáztatáshoz rendelkezésre áll - a sokszor hiányzó - intézményi háttér. Elmegy a tavalyi pénz hússzorosa a lakossági gáz ártámogatására. Az OECD egyik friss szakértői jelentése szerint, ha az elkövetkező húsz évben sem teszünk hatékony lépéseket az üvegházhatású gázok csökkentésére, az a világgazdaságnak több száz éven át évi 23 milliárd dollárjába fog kerülni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.