BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A textiloffenzíva Indiából folytatódik

Indiába helyezi át termelését több nagy kínai ruhagyártó, válaszul a pekingi kormány hét végén bejelentett több mint négyszáz százalékos exportvámemelésére. A világ legnagyobb kiskereskedelmi láncát, a Wal-Martot kiszolgáló üzemek is ideköltöznek át. Andrew Tsuei, a Wal-Mart beszerzési igazgatója szerint duplán jól járnak, hiszen egyrészt olcsóbbak a nyersanyagok, másrészt az indiai ruhaipar gyorsabban tudja kielégíteni megrendeléseiket, s ez számukra igen fontos szempont.

Szakértők szerint a termelés tömeges kihelyezésével India előbb-utóbb Kína sorsára jut, azaz az Európai Unió és az Egyesült Államok az innen származó export korlátozását rendelheti el. Az Eurostat szerint dinamikusan, 12-18 százalék közötti mértékben nőtt az EU-ba irányuló indiai kivitel az év első két havában, 2004 hasonló időszakához képest. Amerikai exportjuk az első negyedéves statisztika szerint 49 százalékos növekedést mutat, s 220 millió dollárt ért el. Ennek ellenére az USA nem korlátozza az indiai termékek behozatalát.

A kínai ruhaipart nem kell félteni; amit a június elsejei vámemelés után nem vesznek át a nyugatiak, az otthon lel gazdára. Eddig is a termelésnövekedés 70 százalékát a hazai piac növekvő igényei generálták - jegyezte meg a Bloomberg érdeklődésére Vang Dong-hua, a legnagyobb kínai szövetgyár szóvivője. A Veihsziao Textilnek és az ágazatban dolgozó százezer vállalkozásnak lesz vevője bőven, hiszen a hazai piac tavaly 23 százalékkal, 319 milliárd dollárosra hízott termelésének csupán egyharmada ment exportra, s a helyiek évről évre egyre többet költenek ruhára.

A differenciált mértékben emelt vámok elsősorban az olcsó tömegárukat - zoknik, alsónemű, póló - sújtják, a minőségi öltönyök, gyapjúpulóverek és női ruhák exportjának növekedését viszont ezzel az eszközzel nem tudják csökkenteni - vélik kínai szakértők. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.